شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی برنامه زمانی‌اش برای وارد کردن واکسن کرونا به بازار را تسریع کرده است و می‌خواهد این واکسن را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ وارد بازار کند.

Sanofi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی سانوفی و شرکت همکارش گلاکسواسمیت‌کلاین یا  GSK قبلا اعلام کرده بودند که واکسن کرونای‌شان در نیمه دوم سال میلادی آینده در دسترس خواهد بود.

اما سانوفی که در حال آزمایش دو نوع واکسن برای بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا است، اکنون می‌گوید ممکن است بتواد واکسنی که تایید مقامات ناظر را بگیرید، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به بازار بفرستد.

کارشناسان می‌گویند چنین روند تسریع‌شده‌ و فشرده‌ای در تولد یک واکسن بی‌سابقه است.

واکسن سانوفی-GSK حاوی یک شکل ساخته‌شده در آزمایشگاه پروتئین «گل‌میخی» (Spike) سطح ویروس کرونا است که برای ورود به سلول میزبان است. این واکسن اصطلاحا «نوترکیب» ساخت سانوفی با یکی «ادجوآن‌های» اختصاصی ساخت شرکت GSK همراه می‌شود. ادجوان‌ها ترکیباتی هستند که پاسخ ایمنی بدن را به عوامل بیماری‌زا تشدید و به طور نظری قدرت مصون‌سازی یک واکسن معین را تقویت می‌کنند.

کارآزمایی ترکیبی فاز یک و دوی این واکسن در ابتدا برای انجام در دسامبر ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما اکنون قرار است شش ماه زودتر در مه سپتامبر انجام شود. هدف این است که این واکسن نوترکیب تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تاییدیه‌های لازم را دریافت کند.

سانوفی سابقه‌ای طولانی در ساخت واکسن دارد و خطوط تولید آن مسئول صدها میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در هر سال است.

سانوفی همچنین در حال تولید یک مجموعه جداگانه از واکسن‌های نامزد برای کرونا با شرکتTranslate Bio ، ی شرکت داروسازی آمریکایی است. این واکسن دوم بر اساس تکنولوژی mRNA (RNA پیامبر) است که چند شرکت رقیب سانوفی مانند شرکت مدرنا و واکسن مشترک میان شرکت‌های بیوان‌تک، فایزر و فوزون فارما نیز از آن استفاده می‌کنند.

کد خبر 526017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha