یک متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان گفت: طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال شمار مبتلایان به کرونا در این استان روند نزولی داشت که متأسفانه در روزهای اخیر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در مراسم‌ عروسی، عزا و اجتماعات روند ابتلا ‌به این بیماری شدت گرفت و هم‌اکنون بیمارستان‌ها و کادر درمانی استان به‌شدت درگیر این بیماری هستند.

مبتلایان به کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر حمید موسوی زنوز شنبه هفتم تیر افزود: با افزایش شیوع بیماری طی بهمن سال گذشته و گسترش آن در سطح جهانی، بسیاری جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از بیماران تحت درمان نیز بهبود یافتند که این مهم نیز در کشورمان نمود داشت.

وی اضافه کرد: علت افزایش بیمار طی روزهای اخیر، جدی نگرفتن و عدم رعایت موازین بهداشتی به تصور کم اثر و نابود شدن  این ویروس است.

موسوی افزود: کرونا یک بیماری عفونی، ویروسی بسیار مسری و به‌شدت واگیردار است که به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و اکنون تمامی جوامع را به خود گرفتار کرده است.

این متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) استان زنجان ادامه داد: تاکنون هیچ واکسن و درمان اختصاصی برای این بیماری در دسترس عموم قرار نگرفته، هرچند اقداماتی برای تهیه واکسن توسط دانشمندان در جهان آغازشده است و حتی تهیه برخی واکسن‌ها مراحل پایانی خود را سپری می‌کند که امیدواریم با این کار مهم بیماری هرچه زودتر کنترل و مهار شود.

وی اظهار کرد: ویروس، یک عامل بیماری‌زا محسوب می‌شود که در محیط خارج از سلول قادر به حیات نیست و تکثیر و حیات آن منوط به وارد شدن در یک سلول بوده و درواقع باید گفت که یک عامل عفونت‌زای بسیار کوچک و به‌شدت واگیردار است و می‌تواند به‌راحتی در جامعه پخش شود.

موسوی، با اشاره به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا گفت: در مراحل اولیه بیماری، مبتلایان با سرفه خشک، تنگی نفس، تب خفیف پایین و بالا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند اما طی ماه‌ها به‌ویژه روزهای اخیر علائم جدید دیگری به این نوع بیماری اضافه‌شده است.

بیشتر بیماران کرونایی با علائم گوارشی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند

وی اضافه کرد: در زمان حاضر بیشتر بیماران کرونایی با علائم گوارشی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، هم‌اکنون بیماران با نشانه‌هایی از قبیل تهوع، اسهال، استفراغ و حتی درهای شکمی، سرگیچه، ضعف، بی‌حالی و تب و البته با احتساب علائم قبلی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

موسوی اظهار کرد: ویروس کرونا ناشناخته است به همین دلیل تاکنون واکسنی برای درمان آن تولید نشده از طرفی به این مهم باید توجه داشت که درمجموع ویروس‌ها می‌توانند دچار جهش شوند، به خاطر همین تهیه واکسن آن مشکلاتی دارد.  

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد بیماران کرونایی بدون علامت هستند و می‌توانند طی ۱۴ روز با استراحت، در منزل ماندن، تغذیه مناسب و مصرف مسکن‌ها بهبود یابند ولی ۲۰ درصد باقیمانده با علائم شدید موارد پرخطر با علائم ریوی و تنگی نفس بستری می‌شوند که از این تعداد، افرادی بدحال با درصد پایینی در آی‌ سی یو بستری می‌شوند.

کد خبر 525955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha