جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

هفته گذشته در مورد استعدادیابی کودک و انتخاب کلاس مناسب صحبت کردیم و موضوع این هفته انتخاب کارشناس و مربی متخصص و باتجربه در زمینه آموزش کودک است، چراکه با این کار می‌توان گام مؤثری در شکوفایی استعدادها برداشت.  

شکوفایی

پوریا شیرین‌گو، مؤسس و رهبر ارکستر کوبه‌ای و کارشناس استعدادیابی کودکان : یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها شناسایی کارشناس باتجربه برای آموزش به کودکانشان است. برای راهنمایی پدر و مادرها باید بگویم در وهله اول باید به مدارک کارشناس در زمینه استعدایابی و روان‌شناسی استناد کرد. مدارک کارشناس می‌تواند معیاری باشد برای اطلاع از آگاهی و تحصیلات و تخصص کارشناسان.  
 نکته مهمی که خانواده‌ها در این مورد نباید فراموش کنند این است که این کارشناسان در کنار تخصص باید تجربه هم داشته باشد. من با گذشت حدود ۱۰ سال آموزش به این نتیجه رسیده‌ام که کودکان شبیه یکدیگر نیستند و بنابراین نمی‌توان نسخه واحدی برای همه کودکان تجویز کرد. از این رو، کارشناس باید با استناد به تجربه‌اش، استعداد کودک را تشخیص دهد و او را به یک مربی خوب در حوزه آموزش کودک معرفی کند.  


سن و سال کارشناس و بازخوردهایی که از هنرجویان سابق او دریافت می‌شود هم در تشخیص کارشناس خوب بی‌تأثیر نیست. استعدادیابی توسط یک کارشناس خوب و با تجربه خانواده‌ها را به سمت و سوی انتخاب درست مربی سوق می‌دهد؛ مربی و معلمی‌که در زمینه آموزش به کودک باید متخصص و کاربلد باشد.  
برخی خانواده‌های گمان می‌کنند آموزش به کودک‌کار ساده‌ای است و بعضی از معلمان جوان برای کسب تجربه وارد این بخش از آموزش می‌شوند، اما این باور اشتباه است و بعد از سال‌ها کار با کودک باید بگویم آموزش به کودک نیازمند شرایط خاص است و اگر مربی تخصص و تجربه کافی نداشته باشد، استعداد کودک شکوفا نمی‌شود.  
 دوران کودکی یک سن طلایی است و نباید بی‌تفاوت از کنار این عامل عبور کرد و با این تصور که وقتی کودک بزرگ می‌شود، بهتر یاد می‌گیرد، این سن مهم را هدر داد. در خصوص آموزش نادرست توسط مربی بی‌تجربه به کودک حکایت همان ضرب‌المثل «خشت اول‌گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» است. خانواده‌ها مطمئن باشند که اگر کودک در سنین کودکی آموزش درست نبیند، در سنین بزرگسالی نه تنها ارتقا نمی‌یابد، بلکه ممکن است به‌طور کلی یادگیری را کنار بگذارد.  
بنابراین، مربی باتجربه کسی است که خوب تعلیم می‌دهد. در موسیقی که تخصص من است می‌توانم بگویم مربی خوب کسی نیست که شهرت و اجراهای خوبی دارد و موسیقی را خوب می‌نوازد. مربی با تجربه قدرت انتقال مفاهیم آموزشی را دارد و می‌تواند از سن طلایی کودک استفاده و استعداد او را شکوفا کند.  
 برای تشخیص و انتخاب مربی و معلم خوب باید به عملکرد هنرجویانش توجه شود. وقتی هنرجویان یک مربی موفق می‌شوند نشان می‌دهد مربی در آموزش موفق بوده است. پس با این راهنمایی‌ها خانواده‌ها می‌توانند اول کارشناس خوبی برای کشف استعداد کودک بیابند و بعد هم کودک را نزد یک مربی باتجربه بفرستند.  
 

کد خبر 525817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha