معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از روی‌آوری نسل جوان و دانشگاهی استان در یکی-دو سال اخیر به رشته‌های صنایع دستی خبر داد و گفت: با ورود این جوانان و خلاقیت‌هایشان صنایع دستی در استان روز به روز در حال رشد است.

گیوه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نورالدین محسنی اظهار کرد: در گذشته تنها صنعتگران مسن‌تر در این عرصه فعال بودند و صنایع دستی را صرفاً به شکل سنتی آن تولید می‌کردند. با آمدن نسل جوان، تلفیقی از آثار سنتی و مدرن و تولید محصولات جدید، تحول و رونق خوبی به صنایع دستی استان داده است.

وی از فعالیت بیش از ۱۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: این تعداد صنعتگر در ۳۰ رشته فعالند و ۱۲۰ کارگاه تولید صنایع دستی در استان برپا است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با اشاره به اینکه از میان رشته‌های صنایع دستی، گلیم نقش‌برجسته خاستگاه و زادگاهش استان ایلام است و خانم چلنگر، از روستای زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول، با ترکیب فرش و گلیم، مبدع آن شد.

محسنی ادامه داد: پس از عرضه این محصول به وزارتخانه به نام ایلام ثبت شد و ایلام شهر ملی گلیم نقش‌برجسته نام گرفت و ما در تلاشیم به عنوان شهر گلیم نقش‌برجسته جهانی هم ثبت شود.

وی در خصوص پیامدهای خوب ثبت و ملی شدن گلیم نقش‌برجسته برای استان گفت: فروش این محصول خاص استان پس از ثبت چندین برابر افزایش یافت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در خصوص جاجیم نیز خاطرنشان کرد: از این محصول قبلا به شکل سنتی به عنوان رخت‌پیچ استفاده می‌شد که اکنون با خلاقیت، از آن‌ در محصولات مختلفی به شکل تلفیقی استفاده می‌شود که بسیار نو و زیبا و بازارپسند است.

محسنی اضافه کرد: ظرفیت بزرگ مرز مهران و بازار اربعین برای صنایع دستی استان فرصت بزرگی ایجاد کرده است. در ۲ سال اخیر، برپایی غرفه‌های صنایع دستی در کنار موکب‌های اربعین به فروش این محصولات کمک شایانی کرد، به گونه‌ای که متقاضیان غرفه‌ها افزایش چشمگیری یافتند.

وی آمار اعلام‌شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از صادرات محصولات صنایع دستی از مرز مهران را بیش از ۵۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: صادرات چمدانی برخی از محصولات صنایع دستی در حال انجام است.

کد خبر 525782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha