رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال امسال برای آبرسانی به عشایر کشور در نظر گرفته شد که تاکنون ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از آن تخصیص یافت.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  کرمعلی قندالی شنبه ۷ تیتر در نشست شورای عشایری استان سمنان در یکی از مناطق ییلاقی شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، افزود: آبرسانی به عشایر کشور به صورت شبکه‌ای با اقدامات سازمان امور عشایر ایران تا پایان امسال به ۶۳ درصد از عشایر انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: با هزینه کرد ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از اعتبار اختصاص یافته برای آبرسانی به عشایر کشور ۴۱۳ طرح آبرسانی اجرا شد و به ۱۷ هزار خانوار آب سالم اختصاص یافت و بقیه اعتبار تا پایان امسال جذب می شود.

قندالی ادامه داد: با هدف تجهیز ناوگان آبرسانی به عشایر طی سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ دستگاه تجهیزات آبرسان شامل تانکر آبرسان یا وسایل نقلیه کمک‌دار مجهز به تانکر خریداری و در بین عشایر توزیع شد و در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تانکر عملیات آبرسانی به عشایر را به صورت منظم انجام می‌دهند.

۹۵ درصد کوچ‌راه عشایر ایمن‌سازی شد

رئیس سازمان امور عشایری ایران درباره اقدامات این سازمان برای ساماندهی عشایر خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی عشایر ایران، مبتنی بر ساماندهی عشایر کوچنده با انجام اقدامات زیرساختی در حوزه‌های راه، آب، تامین جایگزین سوخت فسیلی، تامین کالاهای اساسی و توزیع در بین عشایر کشور در حال انجام است.

قندالی اظهار داشت: سازمان امور عشایر ایران با انجام اقدامات مناسب در حوزه راه، بیش از ۹۵ درصد از سامانه‌های این حوزه را ایمن‌سازی کرد و ضمن نقشه‌برداری از تمام این راه‌ها و مسیر کوچ، آنها را به منظور حفاظت و جلوگیری از تصرف غیرمجاز در سامانه‌های دستگاه‌های مختلف ثبت کرده است.

افزایش صفحه‌های خورشیدی عشایر به ۵۳ هزار دستگاه

رئیس سازمان امور عشایر ایران درباره طرح این سازمان در زمینه کاهش استفاده از سوخت فسیلی و در اختیار نهادن صفحه‌های خورشیدی در میان عشایر گفت : تاکنون بیش از ۲۸ هزار صفحه خورشیدی در میان خانوارهای عشایری توزیع شده است و ۲۵ هزار صفحه دیگر امسال و سال آینده به عشایر واگذار خواهد شد.

کرونا در عشایر ایران قربانی نداشت

رئیس امور عشایر ایران درباره وضعیت عشایر با شیوع کرونا افزود: با انجام طرح غربالگری عشایر بیش از ۲۱۵ هزار خانوار عشایر کشور مورد معاینه و انجام آزمایشات مختلف کرونا قرار گرفتند.

وی یادآور شد: از این تعداد ۷۰۰ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند که با انجام آزمایشات تخصصی ابتلای ۷۲ نفر از آنها قطعی اعلام شد و از این تعداد تنها ۴۲ نفر به بستری و استفاده از دارو نیاز داشتند و هیچ آمار تلفاتی ناشی از شیوع کرونا در میان عشایر ایران گزارش نشد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

کد خبر 525779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha