زمانی که کلنگ احداث ساختمان جدید استانداری لرستان به زمین زده شد، همواره خبرهای ضد و نقیض و ناامید کننده‌ای از سرنوشت ساختمان جدید استانداری یا «برج امید» به گوش می‌رسد و آینده مشخص و واضحی برای وضعیت ساختمان استانداری وجود ندارد و هیچ بعید نیست که استانداری بزودی خانه‌به دوش شود.

برج امید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حدود سال ۱۳۱۱ شمسی بنای استانداری لرستان به مرکزیت شهر خرم‌آباد در مسیر چهارراه بانک امروزی ساخته شد. این ساختمان بیش از هشت دهه محلی برای حکام استان و اداره این دیار بود تا اینکه در سال ۹۱ به علت محدودیت فضا، حبیب‌الله دهمرده استاندار وقت لرستان عملیات ساخت مکان جدید برای مدیریت استان را آغاز کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و قرار گرفتن هوشنگ بازوند در مسند استانداری لرستان، وی پس از مدتی توجه ویژه خود را بر رو احداث ساختمان جدید استانداری قرار داد تا بلکه استانداری لرستان بتواند در کوتاهترین زمان ممکن صاحب ساختمان جدید شود.

این پروژه که حال به " برج امید" معروف است با وجود اختلاف نظرها در رابطه با جانمایی آن، شروع شد و با توجه به برآوردی که مسئولان داشتند عمده بودجه‌اش با پول فروش ساختمان قدیمی تامین شده بود.

برای همین به نظر می‌رسید مشکلی برای به سرانجام رسیدن طرح وجود ندارد و از محل اعتبارات استانی اجرایی خواهد شد.

صحبت‌های معاون عمرانی استاندار در سال ۹۴ و وعده ۱۸ ماهه برای تکمیل پروژه

روند ساخت این پروژه ادامه داشت و بعد گذشت چند سال از آن معاون وقت عمرانی استانداری لرستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از این طرح به روند ساخت آن اشاره کرد و گفت: ساختمان قدیمی استانداری به مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی واگذار و بخشی از اعتبار احداث این ساختمان از محل تامین شده است.

محمد اصلانی در آن مقطع اظهار کرد: با توجه به اینکه سالن اجتماعات آبرومندی در استان برای همایش‌ها و مهمانان داخلی و خارجی وجود ندارد، سه سالن ۵۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ نفره برای این طرح درنظر گرفته شده است.

معاون وقت عمرانی استانداری لرستان در تشریح جزئیات ساختمان جدید با بیان اینکه دو پارکینگ در ساختمان جدید استانداری لرستان احداث می‌شود، گفت: سازه به صورت قاب خمشی و اتصالات پیچی احداث شده است.

وی ادامه داد: هر کدام از حوزه معاونت‌های استاندار علاوه بر بهره‌مند شدن از دفاتر اداری مناسب برای کارشناسان و کارکنان، یک سالن جلسات جداگانه نیز خواهد داشت.

اصلانی گفت: قرارداد اولیه این طرح ۱۳۰ میلیارد ریال بوده و در مجموع نیز با ۴۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت حدود ۱۸ هزار مترمربع طرح به طور کامل اجرا می‌شود.

معاون اسبق هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: تامین مابقی اعتبار مورد نیاز، از محل منابع دولتی در حال پیگیری است و تلاش می‌شود طرح در برنامه زمان‌بندی ۱۸ ماهه بهره‌برداری شود.

وی رفع معضل ترافیکی شهر در محل فعلی استانداری لرستان را از اصلی ترین مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: در آینده، این منطقه به عنوان زون اداری معرفی خواهد شد. تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و پیمانکار طرح نیز توانمند بوده و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

گزارش اشتباه در مورد این پروژه به دولت داده شده است

موعد ۱۸ ماهه هم به پایان رسید و این طرح با گذشت قریب شش سال هنوز به اتمام نرسیده بود تا اینکه در سال ۹۷ با انتقاد رئیس وقت دادگستری لرستان روبرو شد و وی در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساخت ساختمان استانداری چند سال است شروع شده اما نیمه‌کاره است و گفته می‌شود برای تکمیل آن ۲۵ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

جعفر بدری ادامه داد: این در حالی بوده که استانداری از محل فروش ساختمان قدیمی خود ۳۵ میلیارد تومان پول گرفته و باید آن را تکمیل می‌کرد اما امروز شاهد آن هستیم که هزینه آن دو برابر شده و این جای سؤال است.

رئیس وقت دادگستری لرستان گفت: باید مشخص شود که چرا گزارش اشتباه در مورد این پروژه به دولت داده شده است بنابراین سازمان بازرسی باید به پروژه ساختمان استانداری ورود پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه ساختمان استانداری از پیمانکاران مختلف استفاده شده و باید مشخص شود چرا امروز شاهد این مشکلات هستیم و دلیل افزایش هزینه و تأخیر در اجرای پروژه چیست؟

هیچ موضوعی پشت پرده نیست

صحبت‌های رئیس دادگستری وقت با واکنش معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی و فعلی عمرانی استانداری لرستان روبرو شد و در این رابطه گودرز امیری طی نشست با اصحاب رسانه به وضعیت ساختمان جدید استانداری لرستان اشاره کرد و گفت: آن زمان که گفتند ساختمان قدیمی استانداری لرستان را ۳۵ میلیارد فروخته‌اند و ساختمان جدیدی با این مبلغ احداث می‌شود چقدر خوشحال شدم و دنبال این بودم الگوبرداری کنم و در استان خودمان این کار را انجام دهم که نشد.

وی بیان کرد: استاندار سابق لرستان در آخرین لحظات حضور خود در این استان گفت «برج امید آماده است و تنها بحث گرمایشی آن مشکل دارد که شما می توانید با هیتر برقی روشن کنید ساکن شوید تا بعدا تاسیسات کامل شود». وقتی خودمان رفتیم ساختمان را ببینیم، دیدم نما کامل نیست، کاری داخل آن نشده است و گزارشی دادیم به استاندار که به استنباط من تکمیل ساختمان بالای ۵۰ میلیارد هزینه دارد.

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار لرستان افزود: استاندار دستور داد شورای فنی تشکیل شد و ارزیابی کردند گفتند بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد پول نیاز است تا ساختمان جدید استانداری تکمیل شود. یک تیم از سازمان بازرسی به صورت اختصاصی آمده‌اند و مسائل این پروژه را بررسی می‌کنند.

امیری با تاکید بر اینکه با مسئولان بالادست چانه‌زنی کردیم گفتند نمی‌توانیم پول بدهیم چون جزو تعهدات استان است، نهایتا قول ۱۰ میلیارد اعتبار را دادند که تحقق نیافت و تنها دو میلیارد اوراق تحقق یافت که به پیمانکار داده‌ایم، افزود: هیچ موضوعی هم پشت پرده نیست و کل قضایا و حقایق همین است؛ اگر کسی را سراغ دارید پول بدهد فردا ساختمان را تکمیل می‌کنیم و در آن مستقر می‌شویم.

وی ادامه داد: دنبال معامله و بده بستان و تخریب کسی نیستیم و اصل قضایا همین است. به خاطر اینکه گزارش‌های متناقض در مورد این ساختمان داده شد، یک تیم از سازمان بازرسی به صورت اختصاصی آمده‌اند و مسائل این پروژه را بررسی می‌کنند؛ امیدوارم نتایج گزارش در حل مشکلات آن موثر باشد.

اگر آن زمان تصمیم گیرنده بودم این برج را نمی‌ساختم

در این رابطه و طی همان سال احمد مرادپور، معاون سابق امور عمرانی استاندار لرستان نیز بیان کرد: برج امید را دوست داریم اما کارش ضعیف پیش می‌رفت و دلیل آن نیز نداشتن اعتبار بود اگر آن زمان تصمیم گیرنده بودم این برج را نمی‌ساختم بلکه چند ساختمان کوتاه‌تر ساخته و در حوزه پدافند عاملی خیلی رعایت می‌شد و می‌توانستیم چند ساختمان را تکمیل کنیم.

از شهریور ۹۹ استانداری باید اجاره خوبی به علوم پزشکی لرستان دهد یا تخلیه کند

رکود این پروژه همچنان ادامه داشت تا اینکه بهمن سال گذشته سرانجام صدای صاحب‌خانه فعلی بنای استانداری لرستان درآمد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در این خصوص با دکتر خادمی استاندار لرستان صحبت کردیم و آنها تا شهریور ۱۳۹۹ مجوز دارند که در این ساختمان بمانند.

محمدرضا نیکبخت ادامه داد: از شهریور سال ۹۹ استانداری یا باید اجاره خوبی به علوم پزشکی لرستان دهد یا تخلیه کند. استانداری می‌گوید ساختمان برج امید را می‌سازیم و به نظر بنده این ساختمان تا دو سال آینده هم ساخته نمی‌شود.

ورود بازرسی کل به پروژه استانداری لرستان

متاسفانه صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی تایید شد و برج امید همچنان ناامید از به بهره‌برداری رسیدن مانده است و هم‌اکنون نیز سرپرست اداره کل بازرسی لرستان طی نشست سوم تیر امسال با خبرنگاران اظهار کرد: در رابطه با این پروژه بازرسی استان ورود پیدا کرده است.

مهدی اصلانی گفت: بازرسی یک گزارش مفصل در این رابطه تهیه کرده است. افرادی در این رابطه نیز تحت تعقیب اداری و کیفری قرار گرفته‌اند.

سرپرست اداره کل بازرسی لرستان با تاکید بر اینکه یک سری از افراد در سطح مدیریتی و کارشناسی در پروژه ساختمان استانداری تحت تعقیب اداری و کیفری قرار گرفته‌اند، افزود: در رابطه با ساختمان علوم پزشکی و محل فعلی استانداری لرستان یک قرار داد منعقد شده تا خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: این ساختمان نیز در قالب پرونده‌های موردی بازرسی لرستان مورد پیگیری قرار گرفت. ما هشدار داده‌ایم که زودتر تخلیه شود اما هنوز ساختمان استانداری آماده نشده و مجبور هستند که در این ساختمان فعلاً باشند.

اصلانی افزود: ایراداتی در فرآینده واگذاری و احیاناً ساخت و سازهای در محل استانداری فعلی مطرح است که در این رابطه نیز تشکیل پرونده موردی داشته‌ایم، اگر احیاناً برای ما محرز شود که افرادی در این رابطه تخلف اداری داشته‌اند به طور حتم برخورد خواهیم کرد.

متاسفانه بررسی اخبار چند سال گذشته برج امید نه تنها موضوع را شفاف نکرد بلکه بر ابهامات بیشتر افزود؛ حال باید دید سرانجام این کلاف سردرگم که هر روز پیچیده‌تر می‌شود چه خواهد شد؟ آیا این طرح روی افتتاح را به خود می‌بیند یا چون دیگر پروژه‌های سرزمین کلنگ‌زنی‌های نافرجام ناکام خواهد ماند!؟

همچنین با توجه به اخبار گذشته سرنوشت ساختمان فعلی نیز در شهریور امسال مشخص می‌شود و بنا به گفته رئیس علوم پزشکی لرستان، ممکن است استانداری نیز طعم تلخ مستاجری را بچشد. حال باید دید که مدیریت ارشد استان با اجاره‌بهای سرسام‌آور این روزها چه می‌کند!؟

کد خبر 525752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha