تداوم تهدید هویت سبز خیابان ولیعصر(عج) طی سال های اخیر باعث شد تا در دوره چهارم شورای‌شهر نمایندگان در قالب مصوبه‌ای به فریاد این درختان برسند.

مشارکت

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: این مصوبه امسال با جدیت بیشتری از سوی شهرداری و شورای‌شهر تهران دنبال می‌شود. تشکیل کمیته‌های تخصصی در مناطق مشترک‌المنافع و جلب مشارکت مردمی‌ برای پیشبرد طرح احیای درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) حکایت از اهمیت موضوع دارد. در منطقه ۱۱ هم کمیته محیط‌زیست شورایاران منطقه در نخستین قدم به همراه معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱، مدیر اداره فضای سبز و محیط‌زیست منطقه، رئیس اداره زیباسازی منطقه، شورایاران و شهرداران نواحی بازدیدی از این خیابان انجام دادند تا هم تهدیدهای پیش روی درخت‌ها را بیان کنند و هم درباره سهم شهروندان در این طرح همفکری داشته باشند.  

در خیابان ولیعصر(عج) بالغ بر ۱۸ اصله درخت وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها کهنسال و ارزشمندند. رئیس اداره فضای سبز منطقه ۱۱ با اشاره به این مسئله می‌گوید: «‌بخش قابل توجهی از درختان خیابان ولیعصر(عج) طی سال‌های اخیر در سایه محدود شدن بستر کاشت، افزایش ساخت‌وسازهای شهری و سرازیر شدن آب‌های آلوده کم‌کم خشک شدند، هرچند شهرداری کوشید با انتقال درختان ۱۵ ساله به تهران جای این درختان خشک‌شده را سبز کند. » «حسن اسدی» با اشاره به ثبت ملی خیابان ولیعصر(عج) و تلاش دست‌اندرکاران حوزه میراث فرهنگی برای ثبت جهانی این خیابان می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که باید امروز در این شرایط مورد توجه قرار گیرد، حفظ درختان خیابان ولیعصر(عج) به‌عنوان هویت این خیابان است. » بخش قابل‌توجهی از خیابان ولیعصر(عج) امروز در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ است، یعنی جنوبی‌ترین نقطه این خیابان و جایی که در سال‌های گذشته به دلیل سرریز فاضلاب‌های شمال به جنوب لطمه زیادی دید. رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ در این‌باره می‌گوید: «برای حذف آب‌های آلوده زهکشی نهر خیابان ولیعصر(عج) را انجام دادیم و با انجام آزمایش‌های آنالیز بافت خاک، کار بازکاشت درختان ۱۰ ساله را دنبال کردیم. » کاشت درختان ۱۵ ساله تنها اقدام شهرداری منطقه ۱۱ برای نجات این خیابان نبود، بلکه پروژه خط سبز در حاشیه نهر هم در دستور کار قرار گرفت تا با کاشت درختچه‌ها زمینه سرسبزی و سرزندگی خیابان فراهم شود. » به گفته رئیس سازمان فضای سبز و محیط‌زیست شهرداری منطقه از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۱۰۰ اصله نهال در محور خیابان ولیعصر(عج) منطقه ۱۱ کاشته شده است.  

  • درختان خیابان ولیعصر(عج) شناسنامه دارند

درختانی که رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ قصه‌شان را برایمان روایت می‌کند همه شناسایی شده و دارای شناسنامه‌اند. «شاهین مرادی» ناظر خیابان ولیعصر(عج) در منطقه ۱۱ می‌گوید: «تمام درختان پلاک به پلاک بر اساس بن، نوع وگونه تحت آزمایش خاک قرار گرفته‌اند و بر اساس نتایج این آزمایش به محلول‌ریزی، کوددهی و درخت‌شویی برای مبارزه با افات اقدام کرده‌ایم. » ناظر منطقه ۱۱ که بیشتر وقت خود را در محله‌های منطقه سپری می‌کند و با شهروندان در ارتباط است، می‌گوید: «طرح احیای هویت خیابان ولیعصر(عج) و درختان چنارش بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. ما باید ارزش و جایگاه خیابان ولیعصر(عج) را به مردم مخصوصاً کاسبان بشناسانیم. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت شهروندان در کنار احساس مسئولیت خود به خیابان و درختان آن، به حفظ و نگهداری این مجموعه اقدام کنند. »به گفته او تأمین سیستم آبیاری تحت فشار در محدوده درختان ناحیه ۲ و ۳ از برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۱ برای حفظ این درختان در خیابان ولیعصر(عج) است.  

  • دو سوم چنارها در ناحیه ۲ منطقه ۱۱

قدیمی‌ترین و زیباترین چنارهای خیابان ولیعصر(عج) در ناحیه ۲ منطقه ۱۱ واقع شده‌اند. این سخن شهردار ناحیه ۲ است. «سهیلاقیاسی» می‌گوید: «بخش قابل توجهی از تاریخ تهران قدیم در ناحیه ۲ منطقه ۱۱ است. از جمله خیابان ولیعصر(عج) و چنارهای زیبایش. تلاش کردیم با مشارکت کاسبان این مجموعه‌ در ناحیه حفظ و نگهداری شود. »
او با اشاره به طرح ویژه شهرداری تهران برای احیای خیابان ولیعصر(عج) و درختان آن می‌گوید: «‌شهرداری ناحیه ۲ با جدیت تمام موضوعات مربوط به خیابان ولیعصر(عج) را دنبال می‌کند، چراکه قرار است همه دنیا این خیابان و درختان سر به فلک کشیده‌اش را بشناسند و این خیابان بهانه‌ای باشد برای سفر گردشگران خارجی به ایران. » شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۱ با اشاره به مشارکت خوب اهالی ساکن در ناحیه ۲ می‌گوید: «‌امروز شاهد زیباسازی فضای مقابل واحدهای تجاری با مشارکت کاسبان هستیم و قطعاً از این مشارکت و همدلی در مسیر حفظ خیابان ولیعصر(عج) استفاده خواهیم کرد. »

  • درختان چنار و تصویر ذهنی مردم 

رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ هم در حالی از پیگیری پرونده ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) برایمان سخن می‌گوید که معتقد است این خیابان یکی از میراث تاریخی و ارزشمند به یادگارمانده برای ماست که باید خیلی زودتر از این به دنیا معرفی می‌شد.  «اشکان بیات» با بیان اینکه این درختان نقش تأثیرگذاری در ثبت جهانی خیابان دارند، ادامه می‌دهد: «توجه به این درختان علاوه بر اینکه موجب افزایش نشاط و طراوت خیابان می‌شود، موجب ارتقای سیمای شهری نیز خواهد شد و سرسبزی و ماندگاری آنها جلوه زیبایی به بلندترین خیابان کشور خواهد داد. » او هم مانند شورایاران و دیگر مدیران شهری معتقد است حفاظت و نگهداری از درختان خیابان ولیعصر(عج) بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. بیات می‌گوید: «مردم باید به درختان خیابان ولیعصر(عج) احساس مالکیت داشته باشند تا مشارکتشان در اجرای این طرح قوت بیشتری به خود بگیرد. هر طرحی که مردم در آن مشارکت داشته باشند، نتیجه بهتری خواهد داشت. مجریان طرح باید از نظرات مردم بهره‌مند شوند. وقتی مردم ببینند طرح بر اساس نظراتشان اجرا می‌شود، طرح به شکل پویاتری پیش می‌رود. اما وقتی مجریان به نظرات مردم بی‌تفاوت باشند، مردم هم به اجرای طرح اعتنا نخواهند کرد و مشارکتی در آن نخواهند داشت. »

  • مردم نقش اصلی را بازی می‌کنند

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ هم معتقد است طرح حفاظت و نگهداری درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) بدون مشارکت مردم راه به جایی نمی‌برد و آنها در این پروژه شهری نقش اصلی را بازی می‌کنند. » «کوروش خرد» با اشاره به مصوبه شورای‌شهر در خصوص درختان خیابان ولیعصر(عج) می‌گوید: «۵/۴ کیلومتر از محدوده درختکاری‌شده خیابان ولیعصر(عج) در محدوده منطقه ۱۱ قرار دارد. » به گفته خرد علاوه بر ۱۶۰ درختی که تحت مدیریت سازمان بوستان‌هاست، بیش از ۲ هزار درختچه توسط شهرداری منطقه ۱۱ در حاشیه خیابان ولیعصر(عج) کاشته شده است و ۱۴۰۰‌متر از مسیر شبکه آبرسانی اصلاح شده است. همچنین قرار است در محدوده‌ای که سیستم آبیاری وجود ندارد، به ایجاد این سیستم اقدام کنیم. » خرد هم می‌پذیرد که آلودگی‌های خیابان ولیعصر(عج) تهدیدکننده درختان چنار است. او می‌گوید: «‌با توجه به اینکه خیابان ولیعصر(عج) کاربری تجاری پیدا کرده، شاهد افزایش‌ ترددها در این خیابان هستیم. از سوی دیگر به دلیل اینکه نهر خیابان به مثابه زهکش و آبرسان درختان عمل می‌کند، امروز بسیاری از آلاینده‌ها به درختان انتقال پیدا می‌کنند. » معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ این نکته را هم یادآور می‌شود که در طول سال‌های اخیر ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی آسیب زیادی به درختان خیابان ولیعصر(عج) زده و باعث شده تا هویت این خیابان کم‌کم از بین برود. » 
 او در پایان تأکید می‌کند: «مردم نقش اصلی را در حفظ درختان خیابان ولیعصر(عج) دارند و اگر این نقش را نادیده بگیریم، هزینه‌های زیادی حیف و میل می‌شود. بنابراین تنها در سایه مشارکت مردم می‌توانیم به طول عمر درختان خیابان ولیعصر(عج) بیفزاییم. »
 

کد خبر 525751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha