یکی از زیبایی‌های تهران خیابان ولیعصر(عج) است؛ خیابانی طولانی که شهرتش را هم از طولانی بودنش به ارث برده و هم از درختان چنار سر به فلک‌کشیده‌اش، اما بخش قابل توجهی از این درختان در طول دهه‌های اخیر با توسعه شهری تهران خشک شدند.

چنار

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا :  اما امروز که شهرداری عزم خود را برای احیای این درختان جزم کرده همسایه های این چنارهای سر به فلک کشیده در منطقه ۱۱ همپای مدیریت شهری به میدان آمده اند و می گویند ما پا به پای شهرداری برای حفظ هویت سبز منطقه هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهیم.

اهالی محله راه‌آهن به درختان چنار به چشم بچه‌های خود نگاه می‌کنند. «سال‌های سال است که در سایه سار این درختان هم کاسبی کرده‌ایم، هم زندگی! این حرف‌ها را حاج رجب قاسمی، ‌یکی از کاسبان محله راه‌آهن که همراه مدیران شهری، در این بازدید حاضر است، می‌گوید که معتقد است حفظ و احیای درختان خیابان ولیعصر(عج) در قدم نخست، حداقل در مناطقی که درختان در میانه بافت مسکونی قرار گرفته، نیاز به مشارکت مردم دارد. او نخستین دلیل خشک شدن درختان چنار را کم‌آبی می‌داند و می‌گوید: «درختانی که توسط کاسبان آبیاری شده‌اند سرحال و قبراقند، اما چنارهایی که از این امکان محروم بوده‌اند، خشک و بی‌حال شده‌اند. »
«علی‌اصغر فراهانی» دبیر شورایاری محله راه‌آهن و جانشین دبیر کارگروه محیط‌زیست منطقه ۱۱ هم حرف‌های این هم‌محله‌ای خود را تأیید می‌کند و می‌گوید: «احیای درختان خیابان ولیعصر(عج) خواسته بحق مردم محله است و حال که خیابان ولیعصر(عج) به ثبت ملی رسیده این خواسته با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. » او با ابراز خرسندی از نگاه ویژه شهرداری تهران به خیابان ولیعصر(عج) و درختان چنار آن می‌گوید: «بعد از گذشت ۱۶ سال از عمر شورایاری‌ها برای نخستین بار شورایاران محله‌هایی با منافع مشترک در خیابان ولیعصر(عج) گرد هم جمع شده و به چاره‌اندیشی پیرامون درختان چنار پرداخته‌اند که باید آن را به فال نیک گرفت. »

فراهانی می‌گوید احیای درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) در چند بلوک مجزا دنبال می‌شود، بلوک یک شامل میدان راه‌آهن تا مولوی (ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۱)، بلوک ۲ شامل چهارراه مولوی تا خیابان امام خمینی (ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۱) و بلوک ۳ شامل تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و جمهوری تا چهارراه ولیعصر(عج) (ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۱) است. به گفته او کمیته محیط‌زیست منطقه ۱۱ در این بلوک‌ها کار شناسایی و مستندسازی درختان چنار را در قالب دفترچه‌ای دنبال می‌کند.

دبیر شورایاری محله راه‌آهن برای اینکه طرح احیای درختان چنار در محدوده محله‌اش با جدیت بیشتری دنبال شود، شروع به رایزنی با کاسبان محله کرده است. او می‌گوید: «‌ از میدان راه‌آهن تا چهارراه مولوی درختانی با بن‌های پایین کاشته شده که نیاز به مراقبت و آبرسانی جدی دارند، اما بیشتر درختان کهنسال چنار در ناحیه ۲ شهرداری منطقه واقع شده‌اند و نیازمند حفاظت و احیا هستند. » فراهانی خبر از ایجاد طرح خط سبز در خیابان ولیعصر(عج) و محدوده منطقه ۱۱ می‌دهد و می‌گوید: «از میدان راه‌آهن تا چهارراه ولیعصر(عج) کاشت درختچه‌های سبز را انجام می‌دهیم و برای اجرای این طرح از مشارکت مردم و کاسبان حتماً بهره‌مند خواهیم شد. »

  • چنارهای محله شیخ هادی صد ساله‌اند

اهالی محله شیخ‌ هادی هم این روزها به چشم دیگری به درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) نگاه می‌کنند. «مهدی وکیلی» عضو شورایاری محله شیخ‌ هادی که در این بازدید حاضر است، می‌گوید: «محله شیخ هادی در محدوده ولیعصر(عج) یکی از محله‌های قدیمی‌تهران است که به جرئت می‌توان گفت قدیمی‌ترین درختان چنار را در خود جای داده است. او با اشاره به عظمت درختان چنار در خیابان جامی ‌می‌گوید: «این درختان حدود صد سال عمر دارند و روزگاری از آب فرمانفرمایان سیراب می‌شدند. » وکیلی به همان اندازه که امروز از احیای خیابان ولیعصر(عج) و درختان چنار آن خوشحال است، از آسیب‌هایی که این یادگارهای سبز سر به فلک کشیده را تهدید می‌کنند، نگران است و می‌گوید: «ما در محله شیخ هادی به سوگ خیلی از یادگارهای تاریخ نشسته‌ایم. اکثر خانه‌های قدیمی‌ و زیبای این محله اعیان‌نشین، امروز تبدیل به انبار کالا شده‌اند. » منتخب مردم محله شیخ‌ هادی در شورایاری در ادامه حرف‌های خود از گلایه‌های مردم هم برایمان می‌گوید: «درست است که طرح احیای درختان چنار امروز از سوی شهرداری شروع شده، اما مردم امیدی به تداوم اجرای آن ندارند. چون در گذشته طرح‌های زیادی مانند این طرح مصوب شدند که ابتر ماندند. »
او همچنین از شهرداری می‌خواهد تا به تعیین تکلیف درختان چنار اقدام کند و برای این کار پیشنهادی هم دارد: تبدیل درختان خشکیده به مجسه‌های چوبی ازسوی هنرمندان شهر. او می‌گوید: «به جای درختان خشکیده که سیمای خیابان را اندوهگین کرده‌اند، می‌توانیم مجسمه‌های چوبی زیبایی در خیابان ایجاد کنیم. »

  •  آفت‌زدایی از درختان رمز ماندگاری آنهاست

اهالی محله قلمستان هم این روزها برای حفظ و نگهداری درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) آستین بالا زده‌اند و آماده‌اند تا در کنار سایر مدیران شهری و شهروندان از این میراث گرانقدر حفاظت کنند. «امیرحسین علیمردانی» عضو شورایاری محله قلمستان، می‌گوید: «یکی از آسیب‌های جدی پیش روی این درختان موش‌هایی هستند که در همسایگی آنها لانه کرده‌اند و به ریشه این درختان آسیب می‌زنند. » او همچنین از لزوم تأمین آب مورد نیاز درختان برایمان می‌گوید: «علت اینکه در این چند سال اخیر درختان چنار ولیعصر(عج) خشک شده‌اند، کم‌آبی است. وقتی نهر ولیعصر(عج) خشک شد، درختان یکی یکی پژمرده شدند، بنابراین ما نیازمند تأمین آب برای درختان هستیم تا سیراب و سرزنده شوند. »  او به‌عنوان شورایار، این روزها مشغول جلب مشارکت کاسبان محله‌اش برای حفظ و نگهداری درختان چنار است. علیمردانی ادامه می‌دهد: «‌اگر هریک از کاسبان به آبیاری درختان مقابل مغازه خود اقدام کند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات موجود رفع می‌شود، اما برای جلب مشارکت کاسبان نیازمند ارائه مشوق‌هایی به آنها هستیم. »

  • آلودگی‌ها، بلای جان درختان چنار

شورایار محله امیریه معتقد است آلودگی‌ها بلای جان درختان شده‌اند. او با اشاره به نبود حفاظ میان خیابان و نهر ولیعصر(عج) می‌گوید: «با یک بارش تمام آلودگی‌های خیابان به داخل نهر و پای درختان منتقل می‌شود و این مسئله سلامت درختان را تهدید می‌کند. »  «سیدشهاب موسوی» با تأکید بر ضرورت ساماندهی نهر ولیعصر(عج) می‌افزاید: «نهر ولیعصر(عج) باید مطابق طرح تفصیلی نهرها ساماندهی شود و از آبیاری درختان با فاضلاب آلوده جدا خودداری شود. این امر هم موجب آلودگی درختان و هم موجب آلودگی محیط‌زیست در محله‌ها می‌شود. » 

  • متناسب با بافت بومی‌ برای درختان تصمیم بگیریم

به همان اندازه که همسایه‌های درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) این روزها نگران وضعیت آنها هستند، دیگر شهروندان تهرانی هم نگرانند. «آمنه رضایی» دبیر کارگروه محیط‌زیست منطقه ۱۱ یکی از این شهروندان است. او با اینکه در محله حشمت‌الدوله زندگی می‌کند، اما یکی از دغدغه‌های امروزش همین درختان است. او می‌گوید: «‌همه مناطق محدوده درختان چنار ولیعصر(عج) باید به‌طور جدی وارد میدان شوند تا بتوانیم از این سرمایه‌های ارزشمند سبز نگهداری کنیم. » او با اظهار تأسف از وضعیت امروز درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) می‌گوید: «سال‌های سال است در سایه بی‌توجهی مدیریت شهری به این خیابان و درختان ارزشمندش هر روز شاهد خشک شدن یکی از آنها هستیم؛ درختان صدساله‌ای که هرکدام قصه و حکایتی دارند. »

کد خبر 525749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha