جاماندن تورها در دریا باعث فاسدشدن ماهی‌های داخل آنها می‌شود و در نتیجه دیگر ماهی‌ها و جانداران به سمت آن‌ها می‌روند و آن‌ها هم در تور گیر می‌کنند.

جم کردن تور سرگردان

به گزارش همشهری‌آنلاین، عملیات پاک‌سازی تور ماهیگیری رهاشده در کشتی غرق‌شده داما چند روز پیش با موفقیت به پایان رسید. علی حسین پور مربی غواصی و یکی از اعضای حاضر در این عملیات در گفت‌وگو با ایرنا به تشریح جزییات این پاک‌سازی و تأثیر تورهای رهاشده بر زیست‌بوم دریا پرداخت که در ادامه می‌آید.

اصولاً عملیات جمع‌آوری چنین تورهایی چگونه و چرا انجام می‌شود؟

یکی از روش‌های صیادی که اصطلاحاً به آن گوشگیر می‌گویند به‌این‌ترتیب است که صیادان توری را پهن می‌کنند که چشمه‌های درشتی دارد و معمولاً این روش ماهیگیری غیرقانونی است. چراکه در قوانین سازمان منطقه آزاد و محیط‌زیست جزیره کیش، استان هرمزگان در محدوده‌ای از ساحل نمی‌توان تور انداخت. اما متأسفانه برخی صیادان به این کار مبادرت می‌کنند. به‌این‌ترتیب تور خیلی بزرگی را پهن می‌کنند که سطحش بویه و زیرش وزنه دارد و به‌صورت عمودی در متراژ بزرگ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر در داخل دریا پخش می‌شود. ماهی‌های گله‌ای و دیگر ماهی‌ها در این تورها گیر می‌کنند.

معمولاً جمع‌آوری این تورها چقدر زمان می‌برد؟

این به ابعاد تور بستگی دارد. اگر کوچک باشد با یک غواصی تمام می‌شود. پروژه اخیر به دلیل بزرگ بودن تور ۲ تا ۳ روز زمان برد. ما کشتی غرق‌شده‌ای داریم به نام داما که بیشتر غواصان آن را می‌شناسند؛ کف کشتی در مد کامل آب در عمق ۳۳ یا ۳۴ متری است و عرشه آن در عمق ۲۴ یا ۲۵ متری است. این تور از اواسط کشتی گیرکرده بود و روی کشتی را هم گرفته بود. ما ۷ یا ۸ نفر بودیم و با دبه‌هایی تورها را شناور می‌کنیم و می‌بریم و جدا می‌کنیم تا بتوانیم آن را به سطح دریا بکشانیم.

 با توجه به اسکلت به‌جامانده لاک‌پشت تقریباً می‌توان گفت حداقل یک یا دو ماه در آن گیرکرده بود. به این نوع تورها اصطلاحاً تورهای سرگردان یا ارواح می‌گویند. ما از زمانی که برنامه‌ریزی و تدارکات را فراهم و شروع به جمع‌آوری تور کردیم، یک‌هفته‌ای زمان برد.

تبعات زیست‌محیطی تورهای سرگردان چیست؟

وقتی ماهی در این تورها گیر می‌کند، بعد از ۱۲ یا ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌شود. اما گاهی به دلیل جزر و مد و طوفان‌های دریایی یا پارگی بویه‌ها یا برخورد با قایق‌ها این تورها یا به صخره‌های مرجانی یا به کشتی‌های غرق‌شده برخورد می‌کنند. این مسئله باعث فاسدشدن ماهی‌های داخل تور می‌شود و درنتیجه دیگر ماهی‌ها و جانداران به سمت آن‌ها می‌روند و آن‌ها هم در تور گیر می‌کنند. همان‌طور که گفتم در همین تور ما اسکلت یک لاک‌پشت را پیدا کردیم

البته اولین بار نیست که این کار را انجام می‌دهیم. شاید در طول سال ۷ یا ۸ چنین تورهایی را جمع می‌کنیم و ماهی‌های بسیار زیادی در آن‌ها هستند که اگر زنده باشند رهاسازی می‌شوند ولی بیشتر اوقات این تورها قتلگاه است و ماهی‌های بزرگ‌تر هم برای تغذیه از ماهی‌ها، در این تورها گیر می‌کنند.

برآوردی از تعداد تورهای سرگردان دارید؟

آمار این‌ها را باید از اداره شیلات گرفت و بر اساس گزارشی که صیادان می‌دهند؛ البته معمولاً آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند زیرا همان‌طور که عرض کردم این نوع صیادی کار غیرقانونی به‌حساب می‌آید.

بعضی از تورها که به آن‌ها فیلامنت می‌گویند بسیار کوچک‌اند و معمولاً نامریی است. به همین دلیل خریدوفروشش غیرقانونی است اما متأسفانه این اتفاق می‌افتد.

شما چطور این تورهای سرگردان را شناسایی می‌کنید؟

ما معمولاً این کار را تصادفی انجام می‌دهیم. مگر اینکه صیادان گزارش کنند تور آن‌ها گم‌شده و ما برای پیدا کردن آن تورها بر اساس محدوده‌ای که گزارش‌شده عمل می‌کنیم. خیلی وقت‌ها این تورها کف دریا می‌روند و در عمق دریا ماهی‌های کفگیر در آن گیر می‌کنند.

ارگان یا مجموعه‌ای متولی جمع‌آوری این تورها نیست؟

چرا؛ گشت محیط‌زیست این کار را انجام می‌دهد اما محدوده گشت زنی آن‌ها را نمی‌دانیم. البته اداره شیلات گشت حفاظت منابع دارد و سرکشی می‌کند اما با توجه به وسعت دریا به‌راحتی نمی‌توان فهمید کی و کجا تور انداخته‌شده است. ما موردی یا تصادفی این کار را انجام می‌دهیم. البته با اداره محیط‌زیست هماهنگ می‌کنیم و آن‌ها هم خیلی با ما همکاری می‌کنند و امکانات در اختیار ما قرار می‌دهند.

کد خبر 525721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha