معاون فناوری پارک علم و فناوری استان زنجان از فعالیت ۶۲ شرکت دانش‌بنیان در این استان خبر داد و گفت: وضعیت رشد و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان طی دولت تدبیر و امید بسیار چشمگیر بوده و حمایت دولت از این شرکت‌ها زمینه پیشرفت استان را بیش‌ازپیش فراهم کرده است.

توسعه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید محمد موسوی شنبه ۷ تیر افزود: طبق تعریف ارائه‌شده در ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش‌افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مزیت نسبی کشورمان در خصوص نیروهای متخصص و ظرفیت انسانی موجود، تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش‌بنیان تنها از مسیر ساماندهی و راه‌اندازی این شرکت‌ها می‌گذرد.

موسوی افزود: ثروت‌زایی از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش‌افزوده و تولید و صادرات کالاهای دانش‌بنیان، از جمله اهداف توسعه این شرکت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تسهیلات قائل شده برای این شرکت‌ها مطابق قانون، معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی، بهره‌مندی از وام‌های کم‌بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه‌مدت، ایجاد پوشش بیمه‌ای مناسب و اولویت واگذاری سهام مراکز و مؤسسات پژوهشی دولتی قابل‌واگذاری (بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی) به این شرکت‌ها است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدای کار خود مبنای سیاست اقتصادی را بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای گذار از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد بدون نفت قرارداد و بر این اساس حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوران انجام شد.   

موسوی اظهار کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت استان و کشور است، پارک علم و فناوری استان سال ۱۳۹۶ به‌عنوان آخرین پارک استانی راه‌اندازی شد که تعداد ۳۲ واحد دانش‌بنیان در زمان تاسیس پارک استان مشغول فعالیت بودند که با بسترسازی و حمایت از واحدهای فناور، نرخ رشد ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان زنجان به‌عنوان بیشترین نرخ رشد در سال ۹۷ در کشور ثبت شد.  

وی گفت: واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان زنجان درزمینهٔ پیشگیری از شیوع کرونا  حضوری قدرتمند و چشمگیر داشتند که از محصولات این شرکت‌ها می‌توان به تولید ماسک‌های سه لایه، N۹۵، N۹۹ و جراحی، الکل طبی، انواع مواد ضدعفونی‌کننده، سامانه‌های آموزش مجازی، تنظیم الکترونیکی بازار و دورکاری و ونتیلاتور اشاره کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: بااینکه عمر شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کم است و نوپا هستند ولی پیشرفت خوبی ازنظر کمیت تاکنون داشته‌اند.

وی افزود: نگاه ویژه دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان موجب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و فعالیت این شرکت‌ها شده که این امر نیز ضامن توسعه در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

موسوی افزود: پارک‌های علم و فناوری بستر یک اکوسیستم کارآفرینی  هستند و چندین زیست‌بوم مختلف در رشته‌های گوناگون آی تی، پزشکی، کشاورزی و صنعتی دارند، از این رو این ظرفیت را دارند که بتوانند خدمات مختلفی را ارائه دهند.

کد خبر 525709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha