«کاپ» مخف عبارت کاهش پسماند است. این طرح توسط سازمان پسماند شهرداری تهران با هدف جلب مشارکت شهروندان و کاهش تولید زباله و البته نهادینه شدن تفکیک زباله‌های تر و خشک اجرا نخستین بار به‌صورت پایلوت در منطقه ۶ و شهرک والفجر اجرا می‌شود.  

کاپ

وقتی مخازن مکانیزه زباله در معابر نصب شد، مدیران شهری گمان نمی‌کردند روزی این مخازن به یک معضل تبدیل می‌شوند. جاری شدن شیرابه زباله‌ها و آلودگی زیست‌محیطی، تجمع موش‌ها در اطراف این مخازن، حضور زباله‌گردها و رها شدن زباله‌ها در معابر عمومی‌توسط این افراد و رعایت نکردن ساعت بیرون گذاشتن زباله توسط شهروندان، پیامدهای این مخازن بود.

وجود همین معضلات، مدیران شهری را بر آن داشت تا با اجرای طرح کاپ زمینه را برای حذف مخازن مکانیزه زباله از معابر فراهم کنند. در طرح کاپ علاوه بر مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌های تر و خشک، مخازن جمع‌آوری زباله داخل مجتمع‌ها و واحدهای مسکونی قرار داده می‌شود. در واقع با این کار مردم در نظافت و پاکیزگی شهر مشارکت می‌کنند.  
 اجرای طرح کاپ نیاز به زیرساخت دارد که به گفته «علیرضا علی‌بخشی» معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۶ زیرساخت‌های این طرح در شهرک والفجر تا حدود زیادی مهیا شده است. او می‌گوید: «تفکیک زباله به‌صورت محله به محله انجام می‌شود و آموزش‌های لازم در مورد نحوه و فواید تفکیک زباله‌های تر و خشک داده شده است و کارهای تفکیک زباله با جدیت در شهرک والفجر اجرا می‌شود. »
شهردار ناحیه ۶ منطقه هم با ابراز رضایت از اجرای طرح کاپ می‌گوید: «با اجرای این طرح علاوه بر جلب مشارکت شهروندان در پاکیزگی و نگهداشت شهر، می‌توان مشکلات زیست‌محیطی را به‌طور چشمگیری کاهش داد. »
به گفته «رضا شیرزادیان» طرح کاپ به نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ کمک می‌کند: «پس از شیوع کرونا و توقف طرح تفکیک زباله از مبدأ، شهروندان ناخواسته از این طرح فاصله گرفتند. طرح کاپ می‌تواند نقطه شروع دوباره‌ای باشد تا چون سال‌های گذشته شهروندان را به تفکیک زباله‌های تر و خشک تشویق کنیم و میزان تولید زباله را کاهش دهیم. »
مخازنی که برای طرح کاپ پیش‌بینی شده‌اند، متناسب با تعداد طبقات واحدهای مسکونی در شهرک والفجر است. شیرزادیان با بیان این مطلب می‌گوید: «در این طرح ۲ نوع مخزن به رنگ آبی و مشکی اختصاص داده شده است. مخازن مشکی برای زباله‌های تر و مخازن آبی رنگ برای زباله‌های تر. همچنین برای واحدهای مسکونی یک تا ۲ طبقه مخازن ۱۲۰ لیتری و برای واحدهای مسکونی ۴ طبقه ۲۴۰ لیتری پیش‌بینی شده است که با افزایش تعداد طبقات اندازه مخازن هم تغییر می‌کند. »
مخازن مشکی که مخصوص زباله‌های تر هستند هر ۴۸ ساعت یکبار و مخازن آبی زباله‌های خشک هم هر ۷۲ ساعت یکبار تخلیه می‌شوند. به گفته شهردار ناحیه ۶ همین زمانبندی تخلیه زباله به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند: «مخازن مکانیزه معابر در طول روز ۲ و حتی برخی از موارد ۳ بار تخلیه می‌شوند و این کار هزینه‌های زیادی به شهرداری تحمیل می‌کند. با اجرای طرح کاپ و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توان خدمات بهتری در حوزه‌های رفاهی به شهروندان ارائه داد. »
نگهداشت و حفاظت از مخازن به عهده شهروندان است، اما تخلیه و شست‌وشو توسط مأموران خدمات شهری شهرداری انجام می‌شود. برای اجرای بهتر طرح کاپ نیاز به شناسایی املاک و تعداد واحدهای مسکونی در شهرک والفجر است که به گفته شیرزادیان این کار شروع شده است و به‌زودی با توجه به تعداد طبقات واحدهای مسکونی، مخازن جانمایی و مستقر می‌شوند.  
 

کد خبر 525703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha