مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

صنعت از جمله بخش‌های مهم اقتصادی استان قم است که با وجود تحریم‌های ظالمانه و تشدید فشار آن در سال‌های اخیر نه‌تنها متوقف نشد، بلکه موتور حرکت خود را سرعت بخشید.

صنعت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های ظالمانه، دشمنان را بر این باور داشت که کار صنعت و تولید در داخل مرزهای ایران تمام است، اما با لطف الهی و همت صنعتگران پرتلاش در مناطق مختلف کشور این نیت شوم محقق نشد و اکنون موتور صنعت در بسیاری از استان‌ها همچون قم، برهمان دور تند خود و حتی پرقدرت‌تر در چرخش است.

چرخش موتور صنعت در قم به معنای حرکت قطار توسعه اقتصادی استان در مسیر ارتقای وضعیت تولید و اشتغال است و این موضوع امروز با وجود فشار تحریم‌ها در قم قابل‌ مشاهده است، به‌ نحوی‌ که استقبال سرمایه‌گذاران از فعالیت در شهرک‌های صنعتی استان افزایش ‌یافته و این استان در حال تبدیل‌ شدن به قطب فعالیت‌های صنعتی در قلب ایران است.

مسئولان استان نیز همواره بر ضرورت افزایش حجم فعالیت‌های صنعتی در قم همراه با رعایت اصول زیست‌محیطی تاکید کرده‌اند و آن را لازمه تحقق توسعه اقتصادی و بهبود فضای تولید و اشتغال دانسته‌اند که در همین مورد، نظر شماری از مسئولان استان در مورد آخرین وضعیت صنعت قم و آمادگی آن برای تحقق راهبرد جهش تولید را مورد بررسی قرار گرفته است.

وضعیت صنعت در قم مطلوب است

استاندار قم با اشاره به نمای کلی از وضعیت واحدهای صنعتی استان گفت: وضعیت عمومی صنعت در استان قم مطلوب است.

بهرام سرمست بیان کرد: مطلوبیت نسبی وضعیت صنعت در این استان به معنای کم‌کاری در بهبود شرایط آن‌ها نیست.

وی ابراز کرد: برای بهبود وضعیت صنعت در قم از تعطیلی واحدهای صنعتی در طول یک سال و نیم گذشته جلوگیری به‌ عمل ‌آمده است.

استاندار قم افزود: برای افزایش ظرفیت‌های اشتغال و تولید در استان در زمینه تکمیل واحدهای نیمه‌کاره هدف‌گذاری صورت گرفته‌ است.

وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری‌های استان در سال ۹۹، تعداد قابل ‌توجهی از واحدهای راکد صنعتی قم به چرخه تولید باز می‌گردد.

سرمست تصریح کرد: همچنین بسیاری از واحدهای صنعتی قم با وجود تحریم‌های اقتصادی طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت‌های تولید را دنبال می‌کنند.

خط قرمز مسئولان قم حفظ اشتغال موجود است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز گفت: حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از رکود و تعطیلی حتی یک واحد تولیدی خط قرمز و نقطه تلاقی اشتغال و سرمایه‌گذاری قم است.

مهرداد غضنفری ادامه داد: رفع موانع تولید و تسهیل در امر اشتغال و سرمایه‌گذاری، جهت‌گیری کارگروه ستاد تسهیل استان است.

وی با ابراز رضایت از روند پرداخت تسهیلات رونق تولید در قم گفت: شیوه و شکل پرداخت تسهیلات و معرفی پرونده‌های متقاضی امسال نیز در سطح استان عملیاتی می‌شود.

غضنفری خاطرنشان کرد: نرخ تسهیلات رونق تولید با بهره ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود که با مدیریت منطقی مدیران واحدهای تولیدی می‌تواند منشا تولید و افزایش بهره‌وری و اشتغال شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم بیان کرد: همچنین از محل تبصره بند الف ماده ۱۸ تسهیلاتی با سود بهره کمتر از ۱۸ درصد نیز به واحدهای تولیدی اختصاص‌ یافته که فرصت مطلوبی برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال استان به وجود آورده است.

وی بیان کرد: تسهیلات پرداخت‌شده از این محل تا ۶ درصد کمتر از نرخ تسهیلات ۱۸ درصدی رونق تولید به واحدهای صنعتی استان پرداخت خواهد شد.

غضنفری اظهار کرد: ارتقای واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت واقعی اشتغال مشغول فعالیت تولیدی هستند، از رویکردهای مهم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان است.

وی بیان کرد: همچنین ارتقای اشتغال و تولید در واحدهای فعال و واگذاری واحدهای تملیکی به جلوگیری از رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی از هدف‌گذاری‌های اصلی استان در سال ۹۹ است.

صنعت قم آماده جذب سرمایه‌گذاران است

همچنین رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: بر اساس راهبرد اقتصادی استان در سال جهش تولید و به‌منظور رونق هرچه بیشتر خوشه‌های صنعتی و توسعه آن‌ در قم،‌ بستر خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم ‌شده است.

محمود سیجانی بیان کرد: هم‌اکنون خوشه‌های فرش، کفش ماشینی،‌ سنگ،‌ پسته،‌ انگشترسازی،‌ پوشاک، سیمان، سوهان، فناوری اطلاعات و محصولات پلاستیکی برای فعالیت در قم شناسایی‌ شده است.

وی بیان کرد: از میان خوشه‌های صنعتی شناسایی‌شده در قم،‌ در حال حاضر خوشه‌های فرش،‌ کفش ماشینی، سنگ، مبلمان و چوب و سوهان پیاده‌سازی شده و یا در حال فعالیت است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم ادامه داد: صنعت قم در تولید محصولات یادشده سابقه طولانی و درخشان دارد و بسیاری از صنعتگران بنام کشور در این حوزه‌ها در استان فعال هستند.

سیجانی گفت:‌ شهرک‌های صنعتی قم نیز امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه فعالیت خوشه‌های صنعتی و آمادگی جذب سرمایه‌گذاران را دارد.

وی ادامه داد: محصولات تولیدشده در خوشه‌های صنعتی قم‌ هم‌اکنون نیز به دلیل کیفیت بالا در بسیاری از بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد.

سیجانی گفت: همچنین مسئولان استان قم، با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود، راهبرد جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان را دنبال می‌کنند که این موضوع از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و صنعتی قم است.

وی بیان کرد: جذابیت سرمایه‌گذاری در قم به همین عوامل ختم نمی‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند از نیروی کار ماهر و دانش فنی دانشگاه‌های فعال در حوزه صنعت این استان نیز برای تولید محصولاتی با کیفیت عالی برخوردار شوند.

سیجانی ادامه داد: بر اساس ویژگی‌های یادشده که تنها بخش کوچکی از مزایای سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در قم است،‌ امروز این استان با حجم بالایی از تقاضای سرمایه‌گذاران مواجه شده که می‌خواهند فعالیت اقتصادی سودآوری را تجربه کنند.

وی گفت:‌ صنعتگران فعال در استان قم در تولید محصولات متنوع از لوازم‌ خانگی تا محصولات پتروشیمی حضور جدی دارند و بسیاری از محصولات تولیدشده در واحدهای صنعتی استان علاوه بر تامین نیاز داخل به‌عنوان کالای صادراتی در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم ادامه داد: به‌منظور تحقق راهبرد جهش تولید در بخش صنعت قم،‌ برنامه‌های متنوعی برای نوسازی خط تولید واحدهای صنعتی استان دنبال می‌شود.

سیجانی بیان کرد: جایگزین کردن ماشین‌آلات جدید با قدیمی و همچنین استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در خط تولید موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه واحدهای صنعتی استان می‌شود و تاثیر مستقیم بر عملیاتی شدن راهبرد جهش تولید دارد.

وی افزود: در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت قم به واحدهای متقاضی وارد کردن دستگاه‌های پیشرفته صنعتی که نمونه داخلی ندارد، مجوز معافیت گمرکی می‌دهد تا خط تولید خود را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه به‌روزرسانی کنند.

سیجانی گفت: صنعت قم از ظرفیت‌های انسانی و فنی فراوانی برای تحقق جهش تولید برخوردار است و با نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی این روند سرعت قابل ‌توجهی پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین مدیران واحدهای صنعتی استان می‌توانند برای نوسازی ماشین‌آلات خط تولید خود از تسهیلات بانکی که به همین منظور در نظر گرفته ‌شده استفاده کنند.

تحریم و کرونا باعث توقف صادرات در قم نشد

همچنین مدیر کل گمرکات قم گفت: با وجود کاهش فعالیت‌های تجاری بر اثر کرونا و تحریم‌های ظالمانه، فرایند واردات و صادرات کالا در گمرکات استان انجام می‌شود و این دستگاه از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ ماه ۱۸۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.

محمد خلیلی بیان کرد: از مجموع کل درآمد در این مدت مبلغ ۵۸ میلیارد ریال ۹درصد مالیات بر ارزش‌ افزوده و سایر عوارض و مبلغ ۲ میلیارد ریال درآمد استانی بوده است.

وی ادامه داد: در بخش صادرات،‌ ۱۰ هزار و ۲۱۷ تن انواع کالا همچون گرانول، پفک، کفش و صندل، شمش سرب، مواد و محصولات پلاستیکی و شیمیایی و هیدروکربن به ارزش ۹ میلیون دلار به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

مدیر کل گمرکات قم گفت:‌ همچنین در این مدت ۴۳۳۴ تن کالا از قبیل خودرو سواری، اجزا و قطعات موتورسیکلت الیاف اکرولیک، اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و پکیج و لوازم ‌آرایشی و بهداشتی از کشورهایی همچون کره، چین، هند، ایتالیا، امارات، ترکیه و ژاپن به ارزش  ۲۱ میلیون دلار از طریق گمرکات استان قم به کشور وارد شده‌ است.

وی بیان کرد: در بخش امانات پستی نیز تعداد ۱۸بسته به وزن ۷۰کیلوگرم از کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، امارات، آلمان و عراق به‌عنوان هدیه و سوغات به بخش امانات خارجی وارد و ترخیص شده است .

بستر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در قم بیش از هر زمانی مهیا است

پژوهشگر برتر کشور و استاد دانشگاه قم نیز گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید و مقابله با پیامد تحریم‌ها در حوزه تولید استان،‌ اکنون بستر و شرایط مورد نیاز برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه در قم بیش از هر زمان دیگری فراهم‌ شده است.

علیرضا باباخان بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان بااستعداد بسیاری در رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های قم تحصیل می‌کنند که علاقه‌مند به همکاری با بخش صنعت استان‌ هستند و در این زمینه مهارت‌ بالایی نیز دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، حوزه صنعت در قم به دلیل گستردگی و تنوع فعالیت‌ها، نیازمند بهره‌گیری از دانش روز در بخش‌های فنی و مهندسی است تا بتواند چرخه تولید و اشتغال خود را توسعه دهد.

پژوهشگر برتر کشور و استاد دانشگاه قم افزود: همچنین حضور دانشگاهیان استان در بخش‌های صنعتی‌،‌ فرصت خوبی برای پیاده‌سازی عملی و دانشی است که آموخته‌اند و این ارتباط برای هر دو نهاد دانشگاه و صنعت بسیار مفید است و پیشرفت اقتصادی استان را در پی دارد.

باباخان گفت: در همین مورد باید راهبرد حمایت از مراکز رشد دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فعال در قم به‌منظور تقویت هرچه بیشتر توانمندی‌های آن‌ها در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد تا با استفاده از ظرفیت علمی و فنی این مجموعه‌ها نیاز صنعت استان در بخش‌های مختلف برطرف شود.

وی با اشاره به توانایی جوانان نخبه استان برای داخلی‌سازی بسیاری از محصولات مورد نیاز صنعت در قم تاکید کرد: تجربه نشان داده اعتماد به ظرفیت‌ جوانان همواره راهکاری قابل ‌اعتماد برای عبور از شرایط سخت و دشوار است و امروز مقابله با تحریم‌ها و عبور از تنگناهای اقتصادی نیز به دست همین جوانان قابل انجام است.

بیش از ۷۰ هزار دانشجو در ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان قم تحصیل می‌کنند. همچنین سالانه بیش از ۳۵۰۰ پایان‌نامه و رساله در مقطع تحصیلات تکمیلی در این استان تدوین می‌شود.

گفتنی است حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان قم بیش از۵۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در ۲۲۳۲ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۵۸۷ تن فرصت اشتغال ایجاد شده است.

قم ۷ شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و ۴ ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود دارد.

کد خبر 525542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha