مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: در ایام کرونا ۵۲ درصد مددجویان به دلایلی نظیر پایان حبس، ‌عفو مشروط و مرخصی در بیرون از زندان‌ها به سر می‌بردند که این اتفاق بی‌نظیر بود.

زندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی تهامی در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در اداره کل زندان‌ها برگزار شد، عنوان کرد: هفته قوه قضائیه فرصتی برای این قوه است تا بتواند در چند بعد اطلاع‌رسانی کند، یکی اطلاع رسانی در خصوص صعوبت و سختی کار دستگاه قضا است،  دیگر این که فرصتی برای اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات خوبی است که در قوه قضائیه انجام می‌شود.

وی افزود: طبق سند تحول قوه قضائیه، چالش‌ها،  راهبردها و برنامه‌های عملیاتی و تحولی را در دست اقدام داریم، ‌برنامه‌های هفته قوه قضائیه توسط ستادی که در قوه قضائیه،  دادگستری ها و سازمان‌های قوه تشکیل شده بود، برگزار کردند که در این ستادها ۲۰ طرح به تصویب رسید.

رئیس اداره کل زندان‌های استان ادامه داد: این ۲۰ مصوبه در سه بخش اطلاع رسانی، خدمت رسانی مضاعف و تعامل و ارتباط مضاعف با مردم، ‌ زندانیان و خانواده زندانیان انجام شد، در همین راستا روز ۳ و ۴ تیرماه اکثر مسئولین زندان ها با خانواده زندانیان ملاقات حضوری داشتند.

وی بیان کرد: در زندان‌های استان ۱۳ بخش داریم که فقط یک بخش جنبه امنیتی و حفاظتی دارد و ۱۲ بخش دیگر حمایتی است، ‌ بحث آموزش و پژوهش را پیگیری می کنیم که این کار به تولید علم وارائه راهکارهای اجرایی در راستای جمعیت کیفری می پردازد، ‌ در ایام کرونا ۵۲درصد مددجویان به دلایلی نظیر پایان حبس، ‌ عفو مشروط و مرخصی در بیرون از زندان ها به سر می‌بردند که این اتفاق بی‌نظیر بود.

تهامی گفت: در بخش بهداشت و درمان بحث بهداشت و پیشگیری را در زندان‌ها دنبال می‌کند، مسئله بعدی در این بخش، ‌ تغذیه سالم است که به نحو مطلوبی در حال اجرا است، همچنین یک کلینیک مثلثی وجود دارد که موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، بحث ترک اعتیاد زندانیان به دو روش دارویی و غیردارویی در این کلینیک اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: اولین اردوگاهی که در کشور موفق شد تا اشتغال صد درصدی ایجاد کند، ‌ اداره کل زندان های قم بود، افرادی که واجد شرایط بودند شاغل شدند و افرادی که هنوز شاغل نشدند در بخش حرفه آموزی مشغول هستند، ‌ ۸۰درصد زندانیان دوره حرفه آموزی را سپری کردند و گواهی های مربوطه را از اداره کل فنی و حرفه ای دریافت کردند، ‌ در این گواهی ها هیچ اشاره ای به زندان نشده و افرادی که دارای این گواهی نامه ها هستند می‌توانند بعد از آزادی در حرفه خود مشغول به کار شوند.

رئیس اداره کل زندان‌های استان در ادامه افزود: عمده کار بخش قضایی و حقوقی این است که زندانیان را با قوانین و مقررات استفاده از تسهیلات زندان و قضایی آگاه کنند، ‌ در بخش حمایتی و مددکاری هم انجمن حمایت از زندانیان، امور خانواده زندانیان را پیگیری می‌کند و به مناسبت هفته قوه قضائیه ۷۰۰ بسته حمایتی به خانواده زندانیان اختصاص پیدا کرد.

وی بیان کرد: در مراقبت بعد از خروج،  افرادی که مشکل خاصی به ویژه در بحث اشتغال داشته باشند به بانک معرفی می‌شوند و وام دریافت می‌کنند وخانواده زندانیان هم حمایت می شوند، همچنین‌ امور فرهنگی و تربیتی شامل نماز، ‌ قرآن، امور آموزشی و تربیت بدنی می‌شود در خصوص زندانیان اجرا می‌شود.

تهامی گفت: در بخش صلح و سازش موفق شدیم برای ۱۸ اعدامی از خانواده‌های شاکیان رضایت بگیریم، در ستاد دیه برای چهارمین سال برنامه گلریزان اجرا شد و امسال تا الان مبلغ یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان جمع‌آوری شده است، ستاد دیه برای جرائم غیرعمد است و در گذشته در قم به صورت موردی کمک خیرین جمع‌آوری می شد، به مناسبت هفته قوه قضائیه روزانه یک مرتبه درب زندان باز شود و یک زندانی جرائم غیرعمد آزاد شود، ‌ این که چه تعداد زندانی آزاد شوند و این برنامه تا چه زمانی ادامه داشته باشد را خیرین و مردم با کمک های مالی خود مشخص می‌کنند.

وی گفت: در دوره کرونا هیچ یک از زندانیان در اثر بیماری کرونا فوت نکردند و موارد بهداشتی به طور کامل و دقیق در زندان ها اجرا می شود، ‌ در زندان های استان ۴ قرنطینه وجود دارد که این قرنطینه ها برای افراد تازه وارد به زندان، افراد مشکوک به بیماری، مبتلایان به بیماری و افرادی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند ساخته شده است، ما از روز اول کرونا یک وعده میوه به تمام زندانیان دادیم، گندزدایی کردیم و حتی برای پیشگیری یک سری امکانات خریداری شد.

کد خبر 525398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha