بانوان که حدود نیمی از جمعیت کشور و استان اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند برای حفظ شادابی و سلامتی خود و زندگی بهتر نیازمند ورزش هستند و بخش ورزش بانوان استان نیز چشم خود را به حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان و باشگاه‌های حرفه‌ای استان دوخته‌است.

ورزش بانوان

به گزاش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نهادینه‌شدن فرهنگ ورزش بانوان در استان اصفهان به گفته کارشناسان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و بی‌توجهی به آن و قرارندادن بانوان ورزشکار در سایه حمایت‌های همه جانبه، مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد می‌کند؛ بنابراین در این زمان که بانوان گرایشی فوق‌العاده به ورزش از خود نشان می‌دهند باید زمینه را برای جذب بیشتر و نگهداشت این قشر جامعه در عرصه ورزش و سلامت فراهم و تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد.

تغییر نگرش و باورها، آموزش صحیح، نگاه عادلانه، دوری از تنگ نظری‌ها، باورپذیری برای روی‌آوری به ورزش، حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تخصیص اعتبارات کافی را از جمله راهکارهای ارتقای ورزش بانوان در کشور و استان اصفهان است.

اما یکی از مهم‌ترین مسائل برای مانایی افتخارآفرینی‌های ورزش بانوان، موضوع حمایت مالی و معنوی از رشته‌های مختلف ورزشی در بخش بانوان و نیز ایجاد انگیزه برای بانوان ورزشکار است؛ چیزی که این روزها با گسترش حضور بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه میدان‌های ورزشی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای قرار بگیرد.

باید گفت هنگامی که مدیریت امور ورزش بانوان در سال ۱۳۶۰ تأسیس شد هدفی در زمینه برنامهریزی و نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های ورزشی بانوان و گسترش آن داشت؛ این تشکیلات بعدها تا سطح معاونت سازمان تربیت بدنی ارتقا پیدا کرد و انجمن‌های مختلف ورزشی مخصوص بانوان، در سطح معاونت ایجاد شد.

بنابراین شایسته است این مدیریت نیز پیگیر و حامی حقوق بانوان در سطوح مختلف به ویژه حمایت توسط باشگاه‌های حرفه‌ای و تیمداری آن‌ها در بخش ورزش بانوان و رشته‌های انفرادی و تیمی باشد.

سوی دیگر حامی نداشتن بانوان ورزشکار برای حضور مستمر و پرقدرت در میدان ورزشی، دلسردی و بی‌انگیزگی برای ادامه این راه است، مسئله‌ای که به ترک ورزش و تبعات ناشی از آن منجر می‌شود.

بر اساس آمارها امروزه بیش از ۸۰ درصد زنان کشور ورزش نمی‌کنند و این موضوع نسل آینده کشور را با تهدید روبه رو می‌کند، چراکه این بانوان؛ مادران آینده هستند که اگر به فکر سلامتی روحی و جسمی خود که با ورزش تضمین می‌شود نباشند بی‌شک دچار مشکل خواهند شد.

باید دید جامعه‌ای با دختران، همسران و مادران پرنشاط، سالم، با انگیزه و افتخارآفرین بهتر است یا جامعه‌ای که بانوانش افسرده، منزوی و بی‌انگیزه هستند.

جای کار زیادی برای توسعه ورزش بانوان وجود دارد

زهرا جمشیدی، نایب رئیس بانوان هیات وزنه‌برداری استان اصفهان درخصوص تیمداری باشگاه‌ها از این رشته نیز عنوان کرد: به شکل کلی هیچ حمایتگر مالی در زمینه برگزاری مسابقات، تامین لباس، هدایا و مکمل‌های استاندارد، حامی رشته وزنه‌برداری بانوان نیست و اعزام تیم‌ها نیز در قالب تیم هیات شهرستان‌ها اعزام می‌شوند.

جمشیدی درباره مکان تمرینات بانوان وزنه‌برداری اصفهان اظهارداشت: اکنون بانوان در سالن‌های مختلف ورزشی شهر به تمرین پرداخته و ساعاتی از کار سالن به بانوان اختصاص دارد اما برای توسعه این رشته ورزشی در بخش بانوان همچنان جای کار زیادی وجود دارد.

برای ورزش و فوتبال مردان میلیاردی هزینه ‌می‌شود

شهلا رفیعی، نایب رئیس هیات بدمینتون استان اصفهان ضمن تاکید بر ضرورت ورزش دختران و بانوان در جامعه امروز افزود: ورزش بهترین تفریح در کشور برای بانوان است و باید رایگان باشد.

رفیعی تصریح کرد: در ورزش مردان مانند فوتبال هزینه‌های میلیاردی می‌شود ولی بانوان در ورزش از نظر مالی تشویق و حمایت نمی‌شوند.

وی گفت: مسئولان این باشگاه حمایت از رشته فوتسال، بسکتبال و دو و میدانی را به این رشته ترجیح دادند.

نایب رئیس هیات بدمینتون استان اصفهان عنوان کرد: اگر به بانوان میدان داده شود حتی تا مرحله کسب مقام‌های آسیایی نیز پیش رفته را برای کسب عناوین قهرمانی با انگیزه‌تر خواهند شد.

رفیعی از حمایتگران مالی بخش ورزش خواست رشته‌های مختلف ورزشی در بخش بانوان را حمایت کنند.

باشگاه‌های خصوصی به ورزش بانوان اعتماد کنند

زینب امینی، یک داور والیبال نیز به موضوع بی‌مهری‌ها و بی‌اعتمادی به ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: زنان ثابت کرده‌اند که در صورت برخورداری حتی از امکانات معمولی توانایی کسب سکوهای بین‌المللی را دارند، لذا بی اعتمادی به آنان باید جای خود را به ایجاد انگیزه و باور دهد.

امینی افزود: ارتقای ورزش نیازمند بهبود زیرساخت‌ها است و بخشی از مشکلات ورزشی در زمینه حمایت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جبران می‌شود.

وی بیان کرد: برخی همچنان تحت تاثیر نگرش مردسالارانه و توجه بیشتر به مردان هستند و به همین دلیل به ورزش آقایان بیشتر توجه دارند.

این داور ورزشی تصریح کرد: بانوان و آقایان باید به شکل مساوی از بودجه، امکانات و سالن‌های ورزشی استفاده کنند و باید در سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقای ورزش خانواده‌ها و همگانی بگونه‌ای رفتار شود تا انگیزه حضور بانوان در اماکن ورزشی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: اگر حامیان بخش خصوص در زمینه‌ تیمداری در ورزش بانوان فعال باشند، موفقیت‌های بانوان ورزشکار در عرصه‌های ملی و بین‌المللی همتراز با مردان خواهد بود.

برگزاری مسابقات نیازمند حامی مالی است

زهرا پیکان‌پور، نایب رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به هزینه‌های بالای این رشته، برگزاری مسابقات داخلی نیازمند حامی مالی قوی است که هنوز هیچ فردی حاضر به این امر نشده‌ است.

پیکان‌پور عنوان کرد: موتورسیکلت‌های قانونی و سنددار بالای ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که بانوان توان تهیه آن را ندارند.  

وی اظهار داشت: به دلیل بالا بودن هزینه‌های فعالیت در این رشته پرهیجان، ما در این بخش ریزش داریم و بانوان پس از گذشت مدتی از این رشته خارج می‌شوند.

نایب رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان ادامه داد: در زمان حاضر با کمک یکی از مربیان موتورسواری و با هزینه شخصی وی، در بخش کراس حرفه‌ای یک دستگاه موتورسیکلت در اختیار فراگیران این رشته قرار گرفته تا بتوانند چندین جلسه با این موتورسیکلت به تمرین بپردازند.

وی تصریح کرد: اگر اتومبیل‌رانی و موتورسواری مورد حمایت باشگاه‌های حرفه‌ای قرار گیرد بانوان در این رشته خواهند ماند و افتخارآفرینی خواهند کرد.

منابع مالی ورزش بانوان افزایش یابد

مائده مکتوبیان، همچنین یک مربی سافت‌بال اظهارداشت: حمایت تمامی ورزشکاران و تبعیض قائل نشدن بین رشته‌ها از جمله خواسته‌های بسیاری از ورزشکاران است، زیرا در بسیاری موارد چند رشته خاص مورد توجه قرار گرفته و مابقی رشته‌ها فراموش می‌شوند.

مکتوبیان کمبود منابع مالی را مشکلی در ورزش بانوان دانست و گفت: چه بسا بسیار بوده که ما برای زنده نگه‌داشتن رشته سافت‌بال به صرف هزینه شخصی ناچار شدیم و امیدواریم که با اختصاص بودجه لازم برای ورزش بانوان و ورود حامیان مالی به ورزش بخشی از این معضلات حل شود.

قرارداد بانوان ورزشکار در بسیاری مواقع ۵۰ درصد مردان است

فاطمه نصری نصرآبادی، قهرمان مسابقات جهانی دوومیدانی فرانسه در سال ۹۷ نیز درباره حمایت نشدن ورزش بانوان گفت: حمایت‌های مادی از بانوان ورزشکار کم است و همه هزینه‌های ورزش را خودمان تامین می‌کنیم که گاهی این موضوع موجب دلسردی بانوان ورزشکار می‌شود.

نصی نصرآبادی که مقام‌های دوم و سوم رقابت‌های جهانی کارگران اسپانیا را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد افزود: تامین لباس و کفش مناسب ورزشی، مکمل‌های مجاز برای ریکاوری بنیه جسمی و هزینه‌های درمان کامل از سوی باشگاه‌های حرفه‌ای و حمایت مستمر آن‌ها از ورزشکاران موجب ایجاد و تقویت انگیزه در این افراد می‌شود.

وی که دوسال عضو تیم دوگانه باشگاه فولادمبارکه سپاهان و یک سال عضو تیم دوومیدانی باشگاه فولادمبارکه سپاهان بوده است بیان کرد: باشگاه سپاهان تیمداری در رشته‌های دوومیدانی، دوگانه و سه گانه را در سه سال اخیر آغاز کرده است.

این بانوی ورزشکار تصریح کرد: حمایت از رشته‌های انفرادی به دلیل شانس بیشتر مدال‌آوری، برای باشگاه‌های حرفه‌ای افتخارآفرین‌تر است اما اولویت اول بسیاری از باشگاه‌های حرفه‌ای استان تیمداری در رشته‌هایی مانند فوتبال، فوتسال و والیبال است.

وی خاطرنشان کرد: باشگاه سپاهان قراردادی که با بانوان ورزشکار برای تیم‌های مختلف ورزشی می‌بندد مبلغی در حدود ۵۰ درصد میزان قرارداد آقایان است.

نصی نصرآبادی اظهار داشت: آسیب‌های زیادی هنگام ورزش به ورزشکاران وارد می‌شود که هزینه درمان قابل توجهی دارد و باشگاه‌های حرفه‌ای که تیمداری می‌کنند در این زمینه ورزشکاران را زیاد مورد حمایت قرار نمی‌دهند.

وی گفت: زمانی که یک بانوی ورزشکار از لحاظ جسمی آسیب می‌بیند دچار مشکلات روحی و در صورت پشتیبانی نشدن در زمینه درمان، بی‌انگیزه نیز خواهد شد که به ترک ورزش می‌انجامد.  

باشگاه‌های بنام و حرفه‌ای در ورزش بانوان تیمداری کنند

مرضیه عشقی، نایب رئیس هیات کبدی استان اصفهان نیز درباره وضعیت کبدی بانوان در استان گفت: برخلاف اینکه اصفهان در قالب تیم باشگاه فولاد ماهان سال‌های ۹۰ و ۹۱ قهرمان لیگ بود و سال ۹۶ در سوپرلیگ بانوان عنوان قهرمانی و فنی‌ترین بازیکنان را به دست آورد اما امسال به دلیل نبود حمایت کننده مالی نتوانست در این لیگ تیمداری کند.

عشقی افزود: اصفهان با دارا بودن باشگاه‌های حرفه ای، بنام و خوب؛ حمایت بیشتری را از تیم‌های رشته‌های مختلف ورزشی می‌طلبد و نیاز است حمایت درخور شانی از ورزشکاران اصفهانی انجام شود.

وی ادامه داد: امید است با حمایت‌های مالی و معنوی بتوان از این موقعیت استفاده و شرایط را برای جذب ورزشکاران جدید مهیا کرد.

اما همین چند روز پیش بود که باشگاه سپاهان اصفهان از تیمداری در رشته کبدی بانوان برای حضور در لیگ آینده خبر داد.

حمید باقری، مدیر روابط عمومی باشگاه سپاهان اصفهان در این زمینه گفت: در زمان حاضر باشگاه سپاهان در بخش بانوان در رشته‌های فوتبال، هندبال، بسکتبال، ووشو، شمشیربازی، دوگانه، والیبال نشسته و تنیس روی میز فعالیت دارد و رشته کبدی نیز با تصویب هیات مدیره به تیم‌های قهرمانی بانوان در لیگ کشور نیز اضافه می‌شود.

باقری افزود: این باشگاه در فصل پیش رو در رشته کبدی بخش بانوان تیمداری می‌کند.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای با حضور رئیس فدراسیون کبدی ایران، رئیس هیات کبدی اصفهان و رئیس هیات مدیره و سرپرست باشگاه سپاهان، قرار شد این باشگاه در مسابقات آتی کبدی بانوان کشور شرکت کند.

مدیر روابط عمومی باشگاه سپاهان اصفهان تصریح کرد: تیمداری سپاهان در رشته کبدی باعث حمایت از از ورزشکاران بومی این رشته در اصفهان، شناسایی استعدادهای این رشته و کمک به پرورش آنها می‌شود.

حدود نیمی از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان بیش از پنج میلیونی اصفهان را بانوان تشکیل می‌دهند و بخشی از سه هزار و ۷۰۰ باشگاه ورزشی در این خطه مربوط به آنان است با این وجود بانوان هنوز به شکل شایسته و هم‌ردیف با ورزش بانوان مورد حمایت مسئولان و باشگاه‌های حرفه‌ای قرا نمی‌گیرند.

استان بیش از ۵ میلیون نفری اصفهان بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازماندهی شده در رشته‌های مختلف و افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی و چندین باشگاه ورزشی حرفه‌ای مانند ذوب‌آهن، سپاهان و گیتی پسند دارد.

کد خبر 525361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha