وب‌سایت پروژه گوتنبرگ، قدیمی‌ترین کتابخانه دیجیتال جهان در کشور ایتالیا به خاطر مسائل حفظ کپی‌رایت یا همان حقوق مولفین و نویسندگان مسدود شد.

کتابخانه گوتنبرگ

به گزارش همشهری آنلاین به به نقل از ایبنا، تورنت فریک نوشته است، وب‌سایت پروژه گوتنبرگ قدیمی‌ترین کتابخانه دیجیتال جهان در کشور ایتالیا به خاطر مسائل حفظ کپی‌رایت یا همان حقوق مولفین و نویسندگان مسدود شد. دادگاهی در شهر رم این حکم را صادر کرده است. دادگاه رم ضمن صدور رای خود این سایت را دزد ادبی معرفی کرده است.
 
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان تکنولوژی در واکنش به این اقدام می‌گویند: پروژه گوتنبرگ در حقیقت تلاش برای دیجیتالی کردن آثار ادبی فرهنگی و تشویق تولید و توزیع کتاب‌های دیجیتالی است.
 
این پروژه در سال ۱۹۷۱ به وسیله مایکل اس.هارت تاسیس شد و قدیمی‌ترین کتابخانهٔ دیجیتال در جهان محسوب می‌شود. در وب‌سایت پروژه گوتنبرگ گنجینهٔ منحصر به فردی از کتاب‌های الکترونیک به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده شده است. طبق آخرین آمارهای این سایت حدود 62هزار عنوان کتاب الکترونیک در این سایت وجود دارد.
 
سیاست کلی مسئولان این پروژه دیجیتالی کردن کتاب‌هایی است که در سایت‌های عمومی عرضه می‌شود و به عبارتی متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی نیست. در بین سایت‌های مسدود شده دادگاه ایتالیایی 28 سایت کتابخانه‌ای نیز دیده می‌شود.

کد خبر 525346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha