دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور نسبت به سقوط صنعت طیور کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: تصویب ۱۵ هزار تومانی گوشت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار، نه تنها کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد بلکه صنعت طیور را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

مرغداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پرویز فروغی اعلام کرد: براساس آنالیز قیمت‌های تمام‌شده تولید نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۱۲ هزار تومان و گوشت مرغ بین ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان برآورد و به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارایه شده بود که به دلیل عدم تعیین قیمت نهایی جوجه یکروزه جلسه قیمت‌گذرای به زمان دیگری موکول شد.

وی اظهارداشت: این درحالی‌است که دیروز ستاد تنظیم بازار بدون اینکه یک نفر از نمایندگان تولید در این جلسه حضور داشته باشند اقدام به قیمت‌گذاری گوشت مرغ کرده است.

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور با بیان اینکه سازمان حمایت به محلی برای چانه زنی تبدیل شده و به واقعیت مشکلات تولید توجهی ندارد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری گوشت مرغ که پروتئین سبد خانوار را تشکیل می‌دهد، می‌تواند آینده این صنعت را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

فروغی علت افزایش قیمت مرغ به بالای ۱۹ هزارتومان را سیاست‌های اشتباه یکسال گذشته دانست و تصریح کرد: مصوبه افزایش تولید جوجه یکروزه به میزان بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه، افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، پایین نگه داشتن قیمت دستوری مرغ زنده و گوشت مرغ، کاهش تولید و ضرر هنگفت صنعت مرغداری در زمان شیوع کرونا و کاهش مصرف موجب افزایش یکباره این محصول در بازار شده است.

وی یادآورشد: سال گذشته قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده هشت هزار و  ۵۵۰ تومان و گوشت مرغ ۱۲ هزارو ۹۰۰ تومان براساس نرخ مصوب نهاده های طیور بود.

  • نبود نهاده با نرخ‌های مصوب

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور به نبود دان با قیمت‌های مصوب اشاره کرد و  ادامه داد: کمبود و نبود نهاده‌ها با قیمت مصوب به یک معضل در صنعت طیور تبدیل شده است تاجایی که تولیدکنندگان ناچارند بخش قابل توجهی از نهاده مورد نیاز تولید خود را از بازار با نرخ‌های بالا تهیه کنند.

به گفته وی، اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار با نرخ‌های بین هفت تا هشت هزار تومان به فروش می‌رسد که فشاری روی تولید است.

فروغی گفت: در واقع این روند طی ماه‌های اخیر موجب شد برخی از واحدهای تولیدی مرغ گوشتی ورشکست و از چرخه تولید خارج شوند و برخی واحدها نیز به دلیل نبود نهاده‌های طیور با قیمت‌های مصوب از جوجه‌ریزی خودداری کنند همین امر باعث کمبود عرضه این محصول در بازار شده است.

  • دولت نهاده طیور با قیمت مصوب ارایه کند

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور به وجود ذخایر گوشت مرغ شرکت پشتیبانی امور دام اشاره کرد و افزود: به طور حتم دولت برای تنظیم بازار، گوشت مرغ به بازار عرضه می‌کند اما به دلیل وضعیت نامطلوب تولید به طور حتم این اقدام نیز تاثیری در  کاهش قیمت این محصول نخواهد داشت.

فروغی اظهار  کرد: بنابراین لازم است برای جلوگیری از سقوط صنعت طیور کشور دولت چاره‌ای بیندیشد و نهاده طیور با قیمت‌های مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

کد خبر 525335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha