نماینده اردبیل در شورای عالی استان گفت: بر اثر پساب کارخانه‌های صنعتی کشور ارمنستان که وارد آب مصرفی این منطقه می‌شود اکثر مردم به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند.

سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، پویا مجرد، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هیچ خانوده‌ای را در پارس‌آباد نمی‌بینید که یکی از عزیزانش را در تصادفات جاده‌ای یا بیماری سرطان از دست نداده باشد. تصادفات بیشتر در جاده پارس آباد - اردبیل که به "جاده مرگ" مشهور است، روزانه قربانیان زیادی می‌گیرد.

وی ادامه داد: سرطان ناشی از فاضلاب کارخانجات صنعتی کشور همسایه‌مان ارمنستان نیز بلای جان مردم پارس‌آباد شده و آمار سرطان گوارش را در استان اردبیل به رتبه اول رسانده است.

مجرد عنوان کرد: به عنوان نماینده مردم اردبیل در شورای عالی استان‌ها برای برطرف شدن این دو معضل اساسی از مسئولان می‌خواهم که برای این مشکلات که با جان مردم بازی می‌کند هر چه زودتر چاره ای بیندیشند.

رودخانه ارس که در زبان ترکی آذربایجانی "آراز" خوانده می‌شود از کوه‌های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد، در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپا چای می‌پیوندد، سپس مرز مشترک نخجوان را به طول ۱۱ کیلومتر تشکیل می‌دهد.

این رودخانه پس از عبور از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور می‌کند و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی ‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

این رود هزار و ۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رودهای ایران بوده و از کارون در استان خوزستان نیز طولانی‌تر است.

کد خبر 525323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha