۴۱ درصد طرح‌های بیابان‌زدایی استان قزوین از مجموع پروژه‌های انجام شده در این حوزه از ابتدا تاکنون مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

بیابان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین پنجشنبه پنجم تیر اظهار کرد: طی هفت سال گذشته بیش از هر دوره دیگری عملیات مقابله با بیابان در قالب طرح‌های بیابان‌زدایی در استان قزوین به انجام رسیده است.

علی‌اکبر اسدالهی افزود: تاکنون در ۱۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان قزوین گیاهان و نهال‌های مقاوم به خشکی کاشته شده که از این رقم بیش از پنج هزار هکتار طی هفت سال گذشته انجام شده است.

او گفت: امسال نیز ۱۳۰ هزار اصله نهال تکثیر و به‌زودی در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان‌های آبیک و بوئین‌زهرا کاشته می‌شود.

وی افزود: حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی از شعارها و دغدغه‌های اصلی دولت به شمار می‌رود، با نزولات جوی، اجرای طرح‌های آبخیزداری، قرق و مدیریت چرا و همچنین انسداد چاه‌های غیرمجاز طی سال‌های اخیر که موجب کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی شده، تا حد زیادی شاهد رفع خطر بیابانی شدن اراضی دشت قزوین بوده‌ایم که البته تداوم این رویه به وضعیت بارندگی و ادامه طرح‌های یاد شده در سالیان آتی بستگی دارد.

اسدالهی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های یاد شده و به لطف بارندگی‌ها کانون ریزگردها در شهرستان بوئین‌زهرا و آبیک نیز ازمیان‌رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در قالب کشت نهال‌های مقاوم از گونه‌های قره داغ و آتری پلکس یا اسفناج وحشی ضمن تثبیت شن های روان در نقاط بیابانی و تقویت پوشش گیاهی سال گذشته از بروز سیل در روستاهای بوئین‌زهرا جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: مقابله با بیابانی شدن اراضی علاوه بر اجرای طرح‌های این حوزه از سوی اداره کل منابع طبیعی به‌عنوان دستگاه تخصصی این حوزه، به همکاری و مشارکت کشاورزان و جوامع ملی نیاز مبرم دارد.

استان قزوین دارای ۲۹ هزار هکتار اراضی بیابانی است.

کد خبر 525280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha