مدیر کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد مراکز عرضه و فروشگاه‌ها تخم‌مرغ را باید در سردخانه و یخچال نگهداری کنند.

تخم مرغ

به گزارش همشهری ‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا توکلی چهارشنبه ۴ تیر به خبرنگار ایرنا گفت: مردم باید تخم‌مرغ را از محل‌هایی خریداری کنند که این محصول را داخل یخچال و سردخانه نگهداری می‌کنند زیرا تخم‌مرغ در فضای خارج از یخچال فاسد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: از اول تیرماه تمام فروشگاه‌های بزرگ ملزم هستند تا تخم‌مرغ را داخل یخچال نگهداری کنند و حتی در زمان انتقال این محصول به فروشگاه از واحدهای تولیدی، آن را در داخل ماشین‌های یخچال دار حمل کنند.

وی اظهار داشت: همچنین از اول شهریورماه نیز در سراسر کشور خرده‌فروشی‌ها نیز باید تخم‌مرغ را داخل یخچال نگهداری و به‌صورت بسته‌بندی عرضه کنند.

تخم‌مرغ به ۲ گرید رتبه‌بندی می‌شود

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان البرز نیز گفت که در اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی تخم‌مرغ، توزیع تخم‌مرغ به‌صورت فله‌ای ممنوع می‌شود.

سید محسن ابو ترابی افزود: پس از اجرای طرح ارتقای کیفیت مرغ، طرح ارتقای کیفیت بهداشتی تخم‌مرغ توسط دفتر نظارت سازمان دامپزشکی کشور به اجرا درآمده است.

وی گفت: این طرح در ۲ فاز به اجرا درخواهد آمد، فاز اول این طرح از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ و فاز دوم از ابتدای شهریورماه همان سال اجرا خواهد شد.

ابو ترابی گفت: در اجرای این طرح تخم‌مرغ‌ها به رتبه‌های A و B (ممتاز و معمولی) رتبه‌بندی می‌شوند که این رتبه‌بندی بر اساس کیفیت تخم‌مرغ، وزن، رنگ زرده و نوع بسته‌بندی انجام می‌شود.

وی اظهارکرد: سند اجرای این طرح در روزهای اخیر رونمایی شده، در اجرای این طرح تا ابتدای تیرماه آینده، اقدامات اطلاع‌رسانی، آموزش و تهیه زیرساخت‌ها انجام می‌شود و سپس از آن تاریخ فاز اول عملیاتی آن آغاز می‌شود.

ابو ترابی بیان کرد: ‌در فاز اول این طرح، توزیع تخم‌مرغ به‌صورت فله‌ای در فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها ممنوع شده و در فاز دوم که از ابتدای شهریورماه آغاز می‌شود، توزیع تخم‌مرغ به‌صورت فله‌ای و شانه‌ای در تمام مراکز همچون بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز ممنوع می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: پس از اجرای فاز دوم این طرح، به‌طور اجبار بایستی عرضه تخم‌مرغ در تمام مراکز عرضه، به‌صورت بسته‌بندی باشد و این بسته‌بندی‌ها در گریدهای A و B متفاوت است.

وی گفت: ‌در گرید A بسته‌بندی بایستی به‌صورت دوطرفه و در ظروف پلاستیکی و یا کاغذی باشد ولی در گرید B فقط می‌تواند بر روی شانه‌های تخم‌مرغ یک سلفون کشیده شود ولی بایستی در هر ۲ گرید، بسته‌بندی لیبل خورده و شناسنامه‌دار به بازار عرضه کنند.

ابو ترابی مشخصات درج‌شده بر روی لیبل و شناسنامه تخم‌مرغ را شامل نام کارگاه تولیدی، کد کارگاه، پروانه بهره‌برداری، تاریخ تولید و انقضای تخم‌مرغ عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با اتحادیه مرغ تخم‌گذار هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا تخم‌مرغ‌های تولیدی به‌صورت فله به واحدهای بسته‌بندی فرستاده‌شده و یا خودواحدها به این دستگاه‌ها مجهز شوند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان البرز، افزود: همچنین یکی از الزامات اجرای این طرح نحوه حمل‌ونقل این محصول است به‌طوری‌که با اتحادیه مرغ و ماهی استان هماهنگ شده تا نخستین اقدام ایجاد سردخانه در عمده‌فروشی‌ها باشد.

وی بیان کرد: فروش تخم‌مرغ به‌صورت کاملاً فله‌ای در بعضی از واحدهای فروش همچون در جاده محمد شهر، از آغاز مرحله عملیاتی این طرح، این واحدها ضمن اینکه به سردخانه مجهز می‌شوند، بایستی تخم‌مرغ خود را بسته‌بندی کرده و یا فقط مجاز هستند محصول خود را به واحدهای بسته‌بندی فروخته و آن‌ها پس از بسته‌بندی به فروش برسانند.

ابو ترابی به نحوه حمل‌ونقل تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی به‌صورت خیلی معمولی و با خودروهای بدون پوشش و روباز و بدون سردخانه حمل می‌شدند که یکی از تأکیدات در دستورالعمل طرح این است که دمای زنجیره سرما حفظ شود و از واحد تولید تا عرضه در ماشین‌های سردخانه دار حمل شوند.

در استان البرز ۱۰۳ واحد مرغ تخم‌گذار فعال وجود دارد که با تولید بالغ‌بر ۹۲ هزار تن تخم‌مرغ در سال رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 525117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha