چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

قهوه‌خانه‌ها باز شد، قلیان‌ها در برابر مشتریان صف بستند و محیط بار دیگر پر شد از دود و صدای غلغل قلیان‌ها و طولی نکشید که پلیس و مقام‌های بهداشتی سر رسیدند.

قلیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این تنها قهوه‌خانه‌ها نیستند که در همان ساعات ابتدایی شروع فعالیت خود در برابر وسوسه مشتریان در حسرت قلیان تاب نیاورده و ویروس کرونا را بی‌خیال شدند، تعداد قابل توجهی از تالارهای عروسی و دیگر مکان‌های عمومی نیز شبیه قهوه‌خانه‌ها عمل می‌کنند.  

همین چند شب پیش در یک جشن عروسی در دو تالار که مجالس زنانه و مردانه همزمان برگزار می‌شد، نه خبری از پروتکل بهداشتی بود و نه فاصله‌گذاری اجتماعی، ده‌ها نفر کنار هم به ردیف نشسته و در محیطی کوچک بساط رقص و موسیقی برپا بود، عده‌ای به نوبت به بیرون از تالار رفت و آمد کرده و در حال غیر طبیعی داماد، دوستان و بازار گرم‌کنندگان مجلس را غرق بوسه و محبت می‌کردند، حتی کارکنان تالار نیز نشانی از بهداشت نداشتند، نه ماسکی، نه مواد ضدعفونی و نه چیز دیگری.  

کرونا برای دیگر مشاغل نیز که از مدت‌ها پیش فعال شده‌اند امری تمام شده محسوب می‌شود، حتی این ویروس برای فعالان مشاغلی که با آن سروکار داشته و بیش از هر کس دیگر از خطرات آن آگاهند موضوعی فراموش شده محسوب می‌شود، کافی است سری به آزمایشگاه‌ها و مطب و درمانگاه‌ها بزنید، همه چیز در این مکان‌ها عادی است نه خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی است و نه رعایت پروتکل‌های بهداشتی.  

وضع در این مکان‌های بهداشتی به قدری نامناسب شده که صدای فرماندار اردبیل نیز در آمد و به پزشکان و مدیران درمانگاه‌ها در باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار داده و تهدید کرد که ر غیر این صورت محل کسب و کار پزشکان پلمب خواهد شد.  

کرونا برای مردم عادی نیز دیگر موضوعی پیش پا افتاده است، تصور عمومی بر این است که این ویروس دیگر خطرناک نبوده و دست‌کم تا مدتی ضعیف و بی‌خطر شده است، همه دنبال زندگی عادی خود هستند، ماسک و مواد ضد عفونی که زمانی برای خرید آن دست و پا شکسته و بازار سیاه درست شده بود دیگر مشتنری نداشته و در برخی میادین توسط دستفروشان فروخته می‌شود.  

کسی تمایلی در این هوای گرم به استفاده از ماسک ندارد، بساط عروسی‌ها چه در منازل و چه تالارها و نیز آیین‌های ترحیم با حضور دهها نفری نیز برپاست، گشت و گذار و سفر هم که روند عادی به خود گرفته و جاده‌ها شلوغ شده و به تبع آن در کنار کرونا که هر روز دهها نفر را قربانی خود می‌کند تلفات جانی تصادفات رانندگی نیز در حال افزایش است.  

در سایه بی‌توجهی عمومی به کرونا، این بیماری هزار چهره همچنان قربانیان خود را افزایش داده و هر روز وضعیت در بسیاری از مناطق استان اردبیل به سمت زرد، نارنجی و قرمز در حال تغییر است، وضعیت هر روز بغرنج تر شده و مسئولان بهداشتی و سیاسی استان در این باره به مردم هشدار می‌دهند هر چند که برخی نیز مسئولان را به عدم نظارت دقیق و نداشتن جدیت و سختگیری در این زمینه متهم می‌کنند.  

برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که با هشدار و تذکر، شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاب نشده و نیاز است که همانند دیگر کشورها مقررات سختگیرانه‌تری در باره استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی اعمال شود.  

آمارها از روند رو به رشد بیماری کرونا در روزهای اخیر در استان اردبیل حکایت دارد و مسئولان بهداشتی هشدار می‌دهند که دوباره تعداد بستری‌ها در حال افزایش بوده و نیاز به تجهیز بخش‌هایی جدید درمانی برای مراقبت از بیماران کرونایی است.  

 به گفته معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل با بی‌توجهی موجود و عدم رعایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیماری کرونا در استان روند صعودی به خود گرفته و بخش جدید در بیمارستان امام (ره) اردبیل برای بستری‌ها راه اندازی شده است.  

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم هشدار داد که با ادامه این روند، استان بزودی وارد وضعیت قرمز می‌شود.  

وی بیان کرد: در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران کرونایی در استان از ۹۳ نفر به ۱۱۳ نفر افزایش یافته و زنگ هشدار و خطر در این استان به صدا درآمده است.  

حبیب‌زاده گفت: وضعیت کنونی ابتلای مردم به بیماری کرونا در استان اردبیل نارنجی بوده و در حال حرکت به سمت قرمز است.  

وی علت اوج گرفتن دوباره ابتلا به کرونا در این استان را کاهش حساسیت مردم، نادیده گرفتن فاصله اجتماعی، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نیز حضور گردشگران استان‌های دیگر در این استان و افزایش تماس‌های ناخواسته ذکر کرد.  

حبیب‌زاده ادامه داد: هنوز پیک اول بیماری در استان اردبیل طی نشده و تاکنون حدود ۱۷.۵ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شده‌اند، هم‌اکنون وضعیت شهرهای اردبیل، سرعین، خلخال و پارس‌آباد در زمینه ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا نارنجی است.  

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: در سه هفته آخر خرداد تست ۵۵ درصد از افراد بستری مشکوک به بیماری کرونا در استان اردبیل مثبت اعلام شد در حالی که این رقم در هفته نخست فروردین ماه ۳۶ درصد بود.  

کرونا بیدار است خود را به خواب نزنیم 

کارشناسان هشدار می‌دهند که ویروس کرونا سرزنده و پرکار بوده و با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی هر روز خود را به اشکال مختلف درآورده و میزبان تن و جان انسان‌هایی می‌شود که تصور می‌کنند که کرونا با آنها کاری نداشته و سراغ آنها نخواهد آمد، بسیاری در کشور و استان اردبیل خود را به خواب زده‌اند و سفره خود را به روی این میهمان ناخوانده پهن کرده‌اند.  

 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل با پیش‌بینی تداوم شیوع بیماری کرونا حداقل تا ۲ سال آینده، بر تطابق و تغییر شیوه زندگی مردم تاکید کرده و در این زمینه ارائه آموزش و آگاهی‌دهی مستمر به مردم برای تطبیق با شرایط جدید همه‌گیری کرونا را ضروری ذکر می‌کند.  

وی با انتقاد از بی‌توجهی بسیاری از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن و حضور در مکان‌های پر ازدحام گفت: در اردبیل از هر ۲۰ نفر یک تنها نفر پروتکل‌های بهداشتی لازم را برای مقابله با کرونا رعایت می‌کند.  

او خواستار همکاری مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز پرازدحام، تالارها و رستوران‌ها و محل‌های تجمع عمومی شد.  

بهروز ندایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل هم گفت: باید نسبت به گذشته حساسیت بیشتری نسبت به موضوع کرونا داشت و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال بازگشت پیک کرونا در این استان وجود دارد.

ندایی افزود: طبق آمار ۱۷درصد مردم مرکز استان با علایم یا بدون علایم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این یعنی در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی احتمال بدتر شدن وضعیت موجود وجود دارد.  

ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

به اعتقاد کارشناسان، حرکت خزنده و پیش‌رونده کرونا ضرورت افزایش تشدید نظارت و بازرسی‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ضروری کرده و نیاز است تا با توجه به کمتر شدن حساسیت عمومی به موضوع، حرکت‌های فرهنگی و اقدامات سلبی برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه افزایش یابد.  

در این بین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو عنصر و ابزار مهم مهار کرونا میباشد که متاسفانه با بی‌توجهی اکثریت قریب به اتفاق مردم روبرو بوده است، وضعیت در این زمینه به حدی نامطلوب شده که زدن ماسک و رعایت بهداشت عمومی این روزها در انظار عمومی کم کم در حال تبدیل شدن به اقدامی غیر معمول و حتی تمسخر آمیز است.  

عدم استفاده از ماسک توسط اکثریت جامعه رعایت آن برای تعداد افراد معدود را نیز بسیار مشکل کرده و هر روز بر تعداد افراد بی‌توجه به این ابزار بهداشتی و موثر در مقابله با شیوع کرونا افزوده می‌شود ضمن اینکه اغلب صاحبان حرف و مشاغل نیز به موضوع رعایت موارد بهداشتی بی‌توجه شده و سلامت عمومی جامعه را در خطر انداخته‌اند و این امر افزایش نظارت‌ها و اموزش‌های عمومی را ضروری تر می‌سازد.  

حبیب زاده گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی ۱۴۰ بازرسی برای پایش و کنترل ۲۱ هزار صنف در استان دارد و این میزان نیروی انسانی برای امر بازرسی کافی نیست و ضروری است که مردم برای حفظ سلامت خود بیشتر حساس باشند.  

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی در چند روز گذشته چندین قهوه‌خانه هم به علت عرضه قلیان پلمب شده است.  

در این حال ضرورت افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی در باره خطرات بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی در استان احساس می‌شود و مسئولان باید اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل گفت: در کنار رسانه‌ها، تشکل‌های مرم‌نهاد در مهارکرونا از اعضای این تشکل‌ها خواست در ادامه کمک به مردم برای آموزش و ترویج چگونگی مبارزه با شیوع این ویروس اطلاع‌رسانی کنند.  

ندایی افزود: تشکل‌های مردم‌نهام همگام با مسئولان، دستگاه‌های متولی و تیم پزشکی در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا سنگ تمام گذاشته و جهادگونه عمل کردند و باید اقدامات خود را افزایش دهند.  

کد خبر 525057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha