مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

اعتیاد، بلای خانمان‌سوزی است که لازمه پیشگیری از گرفتاری جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در این مرداب باتلاقی، آموزش، آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و اجتماعی کردن مسئولیت مبارزه و اصلاح قوانین است.

اعتیاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیست و ششم ژوئن برابر با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده تا اهمیت موضوع بر جامعه جهانی بیش از پیش نمایان شود و بشر امروز بداند مبارزه با مواد مخدر در عصر کنونی به یک موضوع فنی و معادله چند مجهولی و پیچیده تبدیل شده است و ارتقای آگاهی و آموزش، لازمه حل این معادله چند مجهولی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد و باید راهبردهای مبارزه با مواد مخدر به‌ روز شود.

راهکارهای مبارزه با مواد مخدر در بخش پیشگیری باید تقویت شود و آموزش به جوانان و نوجوان به منظور جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد بومی‌سازی شود.

اعتیاد هیولای بی اخلاقی است که مختص قشر خاصی از جامعه نیست و فقیر و غنی، زن و مرد، کهنسال، بزرگسال، جوان و نوجوان و با سواد و بی‌سواد را درگیر خود می‌کند.
پیشگیری از گرایش جامعه جوان، نخبه و فعال به اعتیاد از طریق ارائه آموزش‌های متناسب به منطقه و آداب و رسوم به افراد و آموزش نحوه برخورد به اطرافیان مانند والدین و مراکز آموزشی که با افراد در تماس هستند، محقق می‌شود.

زنان در زمینه اعتیاد شکننده‌تر از مردان هستند

پژوهشگر حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد گفت: شکنندگی بانوان در زمینه اعتیاد بیشتر از مردان است و افزایش تعارضات خانوادگی و چالش‌های روابط بین والدین موجب افزایش استرس و فشار بیشتر در دختران جوان و نهایتا گرایش آنان به اعتیاد می شود.

مجتبی رجب‌پور افزود: فشار کاری والدین و افزایش مشغله آنان در دختران این احساس را به وجود می‌آورد که مورد غفلت و بی‌توجهی واقع شدند و این احساس نیز خود از عوامل زمینه‌ساز گرایش دختران به اعتیاد است.

وی ادامه داد: خیانت همسران و مشکلات روابط عاطفی و زناشویی نیز زنان را در مسیر انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد قرار می دهد.

مدرس روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: توجه زیاد و کاذب به معیارهای زیباشناختی، استفاده از داروهای روانگردان برای لاغری نیز موجب آسیب پذیری بیشتر بانوان می‌شود.

سهم پنج درصدی زنان در متهمان دستگیر شده در زمینه مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان سمنان گفت: پنج درصد از متهمان دستگیر شده در استان سمنان در زمینه مواد مخدر را زنان تشکیل می‌دهند.

سرهنگ عباس نادعلی ابراز داشت: در سه ماه نخست امسال ۹۹۶ متهم در زمینه مواد مخدر دستگیر و چهار هزار و ۳۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان سمنان کشف شد.

وی ادامه داد: حدود نیمی از متهمان مواد مخدر را در استان افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می‌دهند.

نادعلی تصریح کرد: تحصیلات ۳۸ درصد متهمان دستگیر شده استان سمنان در سه ماه نخست امسال دیپلم، ۲۹ درصد سیکل، ۱۳ درصد ابتدایی، ۷ درصد بی سواد و چهار درصد فوق لیسانس است.

وی اظهار کرد: ۶۳ درصد کشف مواد مخدر در سه ماه نخست امسال در استان  سمنان مربوط به تریاک، ۱۴ درصد مربوط به حشیش، ۱۰ درصد مربوط به هرویین، هفت درصد مربوط به مرفین و یک درصد مربوط به کراک بود.

وی تصریح کرد: سه ماه نخست امسال ۱۵ باند حرفه ای قاچاق مواد مخدر توسط پلیس استان سمنان منهدم شد که اعضای سه باند مسلح بودند.

به گفته نادعلی در بخش قضایی، کیفری و انتظامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان سمنان در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شد، اما در بخش اجتماعی غفلت شده است و باید این مقوله مهم بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: ۵.۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور که جمعیت فعال محسوب می‌شود اعتیاد دارند.

مشارکت مردمی لازمه ریشه‌کنی اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: مبارزه با مواد مخدر به تنهایی و توسط یک نهاد خاص امکان‌پذیر نیست و مشارکت مردمی بر مبنای اعتماد و سرمایه اجتماعی لازمه ریشه‌کنی بلای خانمان سوز اعتیاد است.

حسن ارگی بیان کرد: تمام ظرفیت‌ها برای جلب مشارکت‌های مردمی به منظور ریشه‌کن شدن اعتیاد استفاده شود.

وی ادامه داد: اقشار مختلف جامعه مانند روحانیان، معلمان، استادان دانشگاه‌ها، هنرمندان، ورزشکاران و اصناف با همکاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید پای کار باشند و برای ریشه‌کن‌سازی اعتیاد همکاری کنند.

وی اظهار کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر فرآیندی است که طی آن افراد و قشرهای مختلف جامعه در روند مبارزه با مواد مخدر در بخش های گوناگون مشارکت کنند و نقش‌های کلیدی به عهده گیرند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان تاکید کرد: افزایش آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی برای افزایش مشارکت مردمی نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

طرح یاری‌گران زندگی اقدامی موثر در پیشگیری از اعتیاد در بین دانش‌آموزان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان تصریح کرد: اجرای طرح یاری‌گران زندگی، به منظور نهادینه‌کردن رویکرد اجتماعی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها با مشارکت حداکثری مردم و مسئولان از جمله اقدامات انجام شده از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان است.

وی اضافه کرد: طرح یاری‌گران زندگی در سه بخش پیشگیری از اعتیاد، درمان و کاهش آسیب، صیانت و حمایت اجتماعی در سطح ملی تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.
ارگی یادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای طرح یاری‌گران زندگی امضا کرده و در استان سمنان هم این طرح اجرایی شده است.

ریشه ۷۰ درصد جرایم در دامغان

فرمانده انتظامی دامغان گفت: بیشترین دستگیری‌های شهرستان را افراد جوان، بیکار، معتاد و زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد جرایم ریشه در اعتیاد دارد.

سرهنگ سیدرضا علوی اظهار کرد: سه ماهه نخست امسال یکهزار و ۲۷۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح شهر و جاده‌های برون شهری شهرستان دامغان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.  

علوی اضافه کرد: در راستای مبارزه با جرایم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۶۰ پاتوق و باند فساد اخلاقی، مواد مخدر و سرقت متلاشی شده است.  

فرمانده انتظامی دامغان افزود: سه‌ماهه نخست امسال ۲۰۸ نفر در شهرستان دامغان دستگیر شدند که از این تعداد ۱۰۰ مورد مربوط به مواد مخدر بود.  

همه در قبال پیشگیری از اعتیاد مسئولیم

همه آحاد جامعه شامل مردم و مسئولان، زنان و مردان و عوامل آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس هم چنین رسانه‌ها وظیفه دارند اقدام‌های لازم برای پیشگیری از اعتیاد را انجام دهند.

از دیگر سو نهادهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی کشور وظیفه دارند تحرکات گروه‌های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر را به صورت ریزبینانه رصد کنند تا بتوان زنجیره انتقال مواد به دست مصرف‌کننده را تضعیف کرد. در این راه برخورد قاطع و حتی می‌توان گفت شدید با خرده فروشان مواد مخدر نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و آن‌ها به عنوان کسانی که بی رحمانه آتش اعتیاد را به جان جوانان و خانواده‌های این مرز و بوم می‌کشانند باید با برخورد قاطع قضایی مواجه شوند.

براساس آمار بعد از تصادف، اعتیاد دومین عامل مرگ و میر در ایران است و لازمه مقابله این بلای خانمان سوز عزم، وحدت، همدلی و انسجام ملی برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی است.

کد خبر 525043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha