مبادلات ریلی ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز وقفه به سبب شیوع کرونا، از عصر سه‌شنبه سوم تیر از طریق مرز اینچه‌برون استان گلستان مجددا آغاز شد.

مبادلات ریلی

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گلستان) شامگاه سه‌شنبه سوم تیر اظهار کرد: با از سرگیری مبادلات ریلی ۲ کشور ۳۰ واگن حامل سیمان از ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد خاک ترکمنستان شد تا علاوه بر این کشور، راهی بازار کشورهای قزاقستان و ازبکستان شود.

مهدی عبدالکریم‌زاده گفت: از زمان توقف مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان بویژه از طریق خط ریلی دو کشور ۱۳۱ واگن حامل سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، مواد پلاستیکی و وسایل بازی کودکان، سنگ معدنی و شیشه در ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون انبار شده بود.

وی افزود: با از سرگیری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق خط ریلی اینچه‌برون، بقیه واگن‌ها نیز به تدریج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گذر از تونل‌های ضدعفونی کننده به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: سال ۹۸ و تا قبل از بسته شدن مرز ترکمنستان، ۱۴۴ هزار تن کالا از طریق راه‌آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به این ۲ کشور و برخی کشورهای آسیای میانه و چین صادر شده بود.

در همین زمینه سیدابراهیم حسینی، مدیرکل گمرکات گلستان هم گفت: از سرگیری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به صورت محدود از طریق خط ریلی انجام می‌شود و شامل عبور و مرور کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیت نمی‌شود.

به گفته وی پیگیری‌های لازم برای از سرگیری تردد کامیون و تریلی‌های ترانزیت در دستور کار مقامات بلندپایه و گمرکات ۲ کشور قرار دارد.

اینچه‌برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات این استان بوده و پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیرمجموعه آن است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

از هشتم اسفند ۹۸ و پس از شیوع کرونا، صادرات از طریق پایانه اینچه‌برون به ترکمنستان متوقف شده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه سوم تیر اعلام کرد: تاکنون ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ١٢١ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان‌باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۸۶۳ نفر رسید.

کد خبر 525027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha