مدیر پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان با اشاره به نقش این استان در تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور، گفت: این استان در انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی نقش حساس و مؤثری در تأمین انرژی کشور به عهده دارد.

پالایشگاه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از   ایرنا، عبدالله احمدی کمرپشتی سه‌شنبه ۳ تیر در نشست مشترک مدیران نفتی هرمزگان اظهار کرد: در یک سال گذشته تاکنون هیچ کندی در توزیع فرآورده‌های نفتی به دیگر نقاط کشور نداشته‌ایم و این استان در تولید فرآورده‌های نفتی نقشی مهم و حساس را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز جدید افزایش ظرفیت شرکت پالایش نفت بندرعباس و در مدار تولید قرار گرفتن فازهای تولیدی پالایشگاه بزرگ میعانت نفت ستاره خلیج‌فارس حجم تولیدات ورودی به انبارهای نفت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان افزود: بااین‌حال به‌رغم شیوع ویروس کرونا با همان زیرساخت‌های قبلی و حتی بدون افزایش نیروی انسانی و تلاش جهادی کارکنان هیچ کندی در توزیع فرآورده به دیگر نقاط کشور نداشته‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه میعانت گازی ستاره خلیج‌فارس نیز با ابراز رضایت از وضعیت پایدار تولید در این پالایشگاه به تشریح عملیات ۶ روزه «تعویض مبدل کندانسوز سطحی کمپرسور گردشی گاز هیدروژن» واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اشاره کرد.

محمدعلی دادور دراین‌باره افزود: تعویض این مبدل سبب پیشگیری از هدر رفت ۲۵ هزار لیتر آب در روز می‌شود و همچنین تأثیر بسزایی در افزایش تکتان و کیفیت محصول نهایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با اتکا به دانش، تلاش و اقدام‌های جهادی نیروهای این پالایشگاه تصمیم بر آن شد تا تعمیرات اساسی را در واحد بنزین سازی بدون متوقف کردن فرآیند تولید بنزین آغاز کنیم که اقدامی کم‌نظیر در صنعت نفت کشور است.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانت گازی جهان در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در ضلع غربی پالایشگاه بندرعباس ساخته‌شده و ظرفیت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه میعانت گازی است که در قالب سه مرحله ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس نیز به وضعیت خطوط انتقال فرآورده در دو مسیر اسکله‌های نفتی و سراسری اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد فرآورده نفتی کشور از طریق خطوط لوله منطقه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

علیرضا عطار افزود: انتقال فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به استان‌های هم‌جوار، انتقال نفت خام تولیدی شرکت فلات قاره منطقه قشم به پالایشگاه بندرعباس و انتقال فرآورده‌های نفتی وارداتی و صادراتی از طریق خطوط لوله اسکله شهید رجایی ازجمله مهم‌ترین مسئولیت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس است.

وی اضافه کرد: در نوروز سال ۹۸ یک میلیارد و ۶۱ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۳۴۹ لیتر انواع فرآورده‌های نفتی از بندرعباس به سمت مبدأهای مصرف در مرکز و شمال کشور ارسال شد.

به گفته عطار، از این مقدار فرآورده‌های ارسالی افزون بر ۸۶۰ میلیون لیتر بنزین، ۳۶ میلیون لیتر نفت سفید، ۱۳۴ میلیون لیتر نفت گاز یورو و حدود ۳۰ میلیون لیتر نفت گاز بوده است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج‌فارس یکی از مناطق دوازده‌گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال ۹۳ فعالیت خود را در شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان آغاز کرده است.

این شـرکت به‌صورت شبانه‌روزی انتـقال ایمن نفت خام از مبادی تولید به پالایشگاه‌ها، دریافت فرآورده‌های نفتی مانند بنـزین، بنزین سـوپر، نفـت سفید، نفـت گاز از پالایشـگاه‌ها و مبـادی واردات و انتقال آن‌ها به مخازن انـبارهای متصل به خطوط لوله در سـراسر کشور، تأمین سوخت مایـع نیـروگاه‌ها، فرودگـاه‌ها و خـوراک بخـشی از صـنایع پتروشیمی را بر عهده دارد.

سه مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب‌آباد و مهر آران به‌منظور مأموریت این منطقه به‌صورت شبانه‌روزی در انتقال حجمی معادل ۳۲۰ هزار بشکه فرآورده نفتی به استان‌های هم‌جوار نقش اصلی دارند.

کد خبر 524883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha