مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از فرونشست ۱۷ سانتی زمین در دشت قزوین خبر داد و گفت: ‌سطح آب‌ در استان به پایین‌ترین سطح رسید.

فرونشست ورامین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یدالله ملکی با اشاره به فرونشست زمین در این شهرستان اظهار کرد: فرونشست یک امر طبیعی است و فرونشست یکی از تبعات آبی است که برداشت می‌شود؛ هرچند می‌تواند موجب آسیب به اماکنی همچون جاده‌ها، سازه‌ها، راه‌آهن و غیره شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: فرونشست در منطقه‌های مختلف متفاوت است. میزان فرونشست ۳ و نیم سانتی‌متر در سال است که البته ما تا ۱۷ سانتی‌متر هم در داخل دشت قزوین شاهد بودیم؛ بروز این شرایط به دلیل پایین رفتن سطح آب است.

ملکی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرونشست دشت، باید از پایین رفتن سطح آب خودداری کرد و برای خودداری از کاهش سطح آب باید مصرف را کاهش داد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز باید از مصرف بی‌رویه خودداری و کنتورهای هوشمند را نصب کنیم که این امر در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارد و هرساله تعدادی چاه غیرمجاز پلمب می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه تقریبا ۹۱ درصد مصرف ما را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد، صرفه‌جویی در مصرف این بخش را باید مدنظر داشت و ما موظف هستیم در این بخش از فعالیت چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

ملکی خاطرنشان کرد: اقداماتی ازجمله آگاهی‌رسانی و تغذیه مصنوعی دشت را در دستور کار داریم که در سال گذشته و سال‌جاری تغذیه خوبی انجام شد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از فرونشست زمین باید مصرف بخش‌های پرمصرف همچون بخش کشاورزی را مدیریت کنیم که در صورت تحقق این امر، فرونشست افزایش می‌یابد؛ سازمان جهاد کشاورزی نیز باید اقدامات را در این خصوص انجام دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین مطرح کرد: چاه‌های فاقد پروانه شامل دو دسته ازجمله فرم ۵ بوده که بعد از سال ۸۵ تأسیس شده است؛ براساس تصمیم قانون‌گذار این چاه‌ها باید پر شود و چاه‌های فرم یک نیز برای قبل از ۸۵ است که باید برای آنها پروانه صادر شود.

ملکی افزود: به دستور دادستان، تمام چاه‌های فرم ۵ پلمب شده است و این فعالیت در حال حاضر نیز ادامه دارد؛ در استان قزوین ۱۷۰۰ چاه فرم ۵ موجود بوده و در حال حاضر بهره‌برداری از آنها متوقف شده است.

وی عنوان کرد: باید اطلاع‌رسانی به مردم انجام شود و مردم در جریان باشند که اگر چاهی بسته می‌شود برای جلوگیری از فرونشست آب و هدر رفتن آن است و مردم باید در مصرف آب، صرفه‌جویی را رعایت کنند.

کد خبر 524825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha