مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

رئیس انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان یزد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه مسئولان بهداشتی به پرهیز از برگزاری آیین‌های جمعی، جشن تیرگان که قرار بود دهم تیر ۹۹ از سوی پیروان این آیین باستانی ایران برگزار ‌شود، لغو شد.

جشن تیرگان

به گزارش همشهری‌آنلاین، داریوش کاموسی در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ هدف انجمن، کمک به حفظ سلامتی شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا است، بنابراین تصمیم به لغو این آیین گرفته شد.

تیرگان یکی از آیین‌های کهن ایران باستان و سالروز جان‌فشانی آرش کمانگیر، کماندار سپاه ایران در زمان منوچهرشاه، در راه میهن و روز پاسداشت «تشتر» یکی از برترین فرشتگان در آیین زرتشتی است که از سوی پیروان این کیش در مناطق زرتشتی‌نشین استان یزد گرامی داشته می‌شود.

در تقویم ایران باستان هر یک از روزهای ماه با عنوان مشخصی نام‌گذاری شده که نام ۱۲ روز از ماه با نام ماه‌های سال مشابه است.

آیین‌های ماهانه در تقویم کهن زرتشتی زمانی برگزار می‌شود که نام روز و ماه با یکدیگر مطابق باشد؛ برای مثال روز سیزدهم هر ماه به عنوان تیر نام‌گذاری شده است و آیین تیرگان در روز تیر (سیزدهم) از ماه تیر، مطابق با تقویم زرتشتی برگزار می‌شود.

روز سیزدهم تیر در تقویم کهن زرتشتی مصادف با دهم تیر در تقویم کنونی است.

۳۰ هزار زرتشتی در ایران زندگی می کنند که حدود ۶ هزار نفر آن‌ها در شهرهای یزد، تفت و اردکان استان یزد سکونت دارند.

کد خبر 524694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha