مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: استان البرز به دلیل مشکلات مالی و نبود تسهیلات نتواسته تاکنون طرح رتبه‌بندی و ارتقای کشتارگاه‌های طیور را اجرایی کند.

کشتارگاه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا توکلی سه‌شنبه ۳ تیر افزود: اجرای طرح رتبه‌بندی کشتارگاه‌های طیور و تجهیز آن‌ها به خط ۲ در حفظ بهداشت لاشه‌گوشت مرغ و سلامت آن تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز  ادامه داد: دامپزشکی متولی بردن موادغذایی سالم بر سر سفره مردم است که این موادغذایی شامل تمام فرآورده‌های دامی، طیور، زنبورعسل و آبزی‌پروری می‌شود.

توکلی اظهار کرد: برای بهبود کیفیت گوشت مرغ نیاز است تا کشتارگاه‌ها ارتقاء یابند و به همین دلیل کشتارگاه‌ها در سراسر کشور به سه گرید B، A و A+ رتبه‌بندی شده‌اند که استان البرز باوجود اینکه در همسایگی پایتخت قرار دارد تمام کشتارگاه‌هایش در گرید B قرار دارد.

وی گفت: زمانی ما می‌توانیم مرغ سالم عرضه کنیم که به فناوری روز دنیا مجهز باشیم و در این میان دستگاه‌ها مهم هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز بیان کرد: بازدید استاندار، معاون استاندار، رئیس سازمان جهادکشاورزی و تعدادی دیگر از مسئولان استانی از وضعیت کار کشتارگاه‌های استان، اکنون تمام مسئولان در تلاش هستند تا با دریافت مجوزهای لازم و ارائه تسهیلات به صاحبان کشتارگاه‌ها، هر چه زودتر طرح ارتقای این واحدها را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: نحوه عملکرد خط ۲ مجهز به دست مکانیکی هوشمند مکش دار بوده و احشای داخل شکم مرغ را به‌صورت مکانیزه تخلیه می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی البرز ادامه داد: در کشتارگاه‌های استان این روند به دست کارگران انجام می‌شود و در کشتارگاهی که هر شب چهار تا پنج هزار کشتار دارد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱.۵ درصد اندرونه و ۲.۵ درصد آب در شکم مرغ باقی می‌ماند.

مردم چهار درصد ضایعات و خونابه می‌خرند

توکلی گفت: مردم استان البرز در بهترین حالت چهار درصد وزن مرغ را در هنگام خرید، ضایعات و خونابه می‌خرند که البته برای تمام مرغ‌ها این‌گونه نیست زیرا با این حجم بالای کشتار، کارگران خسته شده و حجم این ضایعات بیشتر می‌شود.

وی افزود: با توجه به تأثیر ارتقای کشتارگاه‌ها در کمیت و کیفیت گوشت مرغ، درصورتی‌که احشا در شکم مرغ باقی بماند نه‌تنها در وزن بلکه در سلامت آن تأثیرگذار است زیرا اندرونه موجب فسادپذیری سریع‌تر مرغ می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: با اجرای طرح رتبه‌بندی در کل افزایش یک هزارتومانی در هر کیلوگرم گوشت مرغ راداریم ولی مردم این هزینه را می‌پردازند تا علاوه بر تهیه گوشت سالم هزینه‌ای بابت خونابه و اندرونه نپردازند.

وی اظهار کرد: در خط ۲ دستگاه‌ها به چیلر مجهز هستند که پس از کشتار لاشه وارد چیلر می‌شوند تا ضمن گذراندن مراحل سردگذرانی، در اثر برودت، آب باقی‌مانده در شکم مرغ آبگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در خصوص صادرات گوشت مرغ نیز گفت: مصوب شده تا گوشت مرغ با گرید B دیگر صادر نشود که در صورت ارتقای کشتارگاه‌ها از B به A و بعد A+ می‌توان برای صادرات این فراورده کارکرد.

وی بیان کرد: تمام مسئولان ذی‌ربط به‌صورت جدی وارد شده‌اند تا این اتفاق هر چه زودتر بیفتد، هزینه راه‌اندازی هر خط ۲ حدود `پنج تا هفت میلیارد تومان است که باید به صاحبان کشتارگاه‌ها با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت کمک کرده و آن‌ها را تشویق به اجرای این طرح کنیم.

در استان البرز ۶ کشتارگاه‌ها طیور فعال است که در هر شب بین ۱۰ تا ۴۰ هزار قطعه کشتار دارند.

کد خبر 524658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha