سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

سلامت سالمندان که از عزیزان هر خانه محسوب می‌شوند مانند سایر افراد اهمیت دارد و باوجود این‌که ارتباطات مجازی و آنلاین اولویت دارد، اگر قرار است به دیدار این افراد برویم بهتر است تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنیم و از سوی دیگر از معاینات دوره‌ای و ماهانه آنان غافل نشویم.

بانوان سالمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیماری‌ها رابطه نزدیک با سن دارند، به‌ویژه همین ویروسی که ماه‌هاست بر همه ابعاد زندگی انسان سایه افکنده سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را بیش از دیگران تهدید می‌کند.

در تعاریف سالمندی به افزایش مستمر و مداوم جمعیت در سنین ۶۰ و ۶۵ سال به بالا می‌رسیم و با همه‌گیری و شیوع بالای ویروس کرونا، محافظت و مراقبت از سالمندان وظیفه‌ای است که بر عهده خانواده‌ها و مسئولان است.

بیماری‌های زمینه‌ای شامل دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، کلیوی و غیره در سالمندان شایع است در حین حال بیماری‌های مزمن، زمینه را برای شیوع و گسترش بیماری‌ها فراهم می‌کند، به این دلیل سالمندان از گروه‌های پرخطر ابتلا به بیماری‌های واگیر ازجمله کرونا هستند.

رفتارهایی که به تشدید بیماری دامن می‌زند

دبیر کل انجمن حمایت از سالمندان زاگرس استان کرمانشاه افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اهمیت بالایی برای سالمندان برخوردار است، ویروس کرونا برای افرادی که بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای دارند خطرناک‌تر است که سالمندان عموما دارای این بیماری‌ها هستند و به دیابت و فشارخون بالا مبتلا هستند.

احسان رضایی ادامه داد: چکاپ‌های فصلی و ماهانه برای برخی از سالمندان در این روزهای کرونایی به دلیل نگرانی خانواده‌ها محدود یا قطع‌شده، این امر موجب بالارفتن فشارخون و تشدید دیابت می‌شود که از ارتباط مستقیم با کرونا برخوردار است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به‌صورت پایلوت، زمان‌هایی برای معاینه سالمندان در مطب‌های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی یا دانشگاه علوم پزشکی اختصاص یابد.

رضایی اظهار کرد: تاکنون سالمند آلوده به کرونا در خانه‌های سالمندان کرمانشاه گزارش نشده، این انجمن با هماهنگی دفتر مشارکت‌های علوم پزشکی و دفتر امور اجتماعی استانداری به خرید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش اقدام کرده و آن‌ها را در بوستان‌ها و خیابان‌ها در اختیار افراد سالمند قرار داده است.

کدام سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند؟

 رئیس گروه برنامه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: ویروس کرونا یک عفونت شدید ویروسی است که دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و سالمندان، افراد مبتلابه بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد تحت درمان شیمی‌درمانی یا افرادی که پیوند اعضا دریافت کرده‌اند، افراد مبتلابه سرطان یا مبتلابه ویروس ایدز و افراد سنگین‌وزن و غیره ازجمله افراد آسیب‌پذیر در این بیماری هستند.

فریبا سهرابی از بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، بیماری تنفسی مزمن، دیابت، بیماری مزمن کلیه یا کبد به‌عنوان بخشی از بیماری‌های مزمن یاد کرد و ادامه داد: توصیه می‌کنیم افراد در معرض خطر از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و در غیر این صورت باید از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند و فاصله اجتماعی استاندارد را رعایت کنند.

سلامت سالمندان در روزهای کرونایی از چه طریق کنترل می‌شود؟

سهرابی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای اقدام دوباره سالمندان برای معاینات ماهانه و فصلی درنظر گرفته‌شده، ادامه داد: اکثر خانواده‌ها در سامانه الکترونیک سلامت و سامانه ۴۰۳۰ ثبت‌نام کرده‌اند که همه آنان از طریق مراقبان سلامت در شهرها و در مناطق روستایی از طریق بهورزان در حال رسیدگی و بررسی سلامت هستند.

به گفته وی، درصورتی‌که فرد علائم مختل یا علایمی مشکوک به ویروس داشته باشد در ساعاتی به پایگاه مراجعه خواهند کرد که میزان مراجعان اندک باشند، سالمندان مبتلابه بیماری‌های مزمن اگر دارویی مصرف می‌کنند باید تحت نظر پزشک باشد و باید مصرف داروها و انجام آزمایش‌ها را قطع نکنند.

از دست دادن با سالمند جدا خودداری کنید

سهرابی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که خانواده‌ها و اطرافیان باید از مراجعه به منزل این سالمندان پرهیز کنند و تا حد امکان ملاقات‌ها کاهش یابد و تماس‌ها از طریق مجازی و تلفن برقرار شود.

سهرابی یادآور شد، سالمندان باید روزانه آب و مایعات را به میزان ۶ تا هشت لیوان در طول روز بنوشند و مکمل‌ها و ویتامین‌ها با مشورت از پزشک را به‌صورت ماهانه مصرف کنند.

وی تاکید کرد، از دست دادن و روبوسی کردن با سالمند جدا پرهیز شود، و نباید نسبت به این پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت باشیم.

کرمانشاه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر سالمند دارد

کارشناس مسئول دفتر سالمندان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار کرد: تعداد کل مراکز سالمندان استان در همه فعالیت‌ها ۱۶ مرکز است که به‌جز ۲ مرکز روزانه در اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب مابقی در مرکز استان فعال است.

نوشین داوودی، از تعداد پنج خانه شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان خبر داد و گفت: ۶ مرکز روزانه سالمندان، سه مرکز ویزیت در منزل و یک مرکز بنیاد فرزانگان در استان فعال است.

وی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری قابل استناد هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر سالمند در کشور وجود دارد که تعداد آن در داخل استان کرمانشاه به میزان ۱۹۵ هزار و ۷۰۱ نفر است.

داوودی ادامه داد: در طول مدت بروز کرونا، در حوزه معاونت توانبخشی استان به دنبال ضرورت و اهمیت موضوع، به تشکیل ستاد بحران و  گروه مجازی اقدام شد و در این مدت ضمن ارزیابی مستمر مراکز، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های کشوری و استانی در گروه برای اجرا ابلاغ شد و باهمت مدیرکل سازمان و معاونین پشتیبانی و توانبخشی و همچنین رئیس شهرستان کرمانشاه به دنبال رایزنی با دستگاه‌های مرتبط ازجمله دانشگاه و سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به تامین اقلام بهداشتی موردنیاز اقدام شد.

ارزیابی روزانه علائم بالینی در مراکز نگهداری از سالمندان

داوودی یادآور شد، روزانه در ۲ نوبت علائم بالینی مددجویان و پرسنل شامل دمای بدن، اکسیژن خون، فشارخون و ضربان قلب در مراکز ارزیابی می‌شود و نتایج ارزیابی در قالب فرمت ابلاغی به من به‌عنوان ادمین گروه باهدف بررسی و انعکاس موارد نیازمند پیگیری به درمان و توصیه‌های پزشکی به مدیرکل سازمان و معاونت توانبخشی صورت می‌پذیرد.

کارشناس مسئول دفتر سالمندان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: گندزدایی و ضدعفونی نیز به‌صورت روتین در مراکز در حال انجام است همچنین توصیه‌های پزشکی لازم اعم از مصرف انواع ویتامین‌ها، کلسیم، آشامیدن آب گرم در چند نوبت به‌منظور پیشگیری از خشک شدن گلو و پیشگیری از ویروس کرونا اقدام شده و همه پرسنل در مراکز ملزم شده‌اند به‌صورت روتین از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی افزود: در ورودی همه مراکز باکس‌های مراقبتی شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی تعبیه‌شده و بازرسی آنلاین وضعیت مراکز نیز از اقدامات برجسته این استان است.

کرونا و فشارهای مالی در مراکز

کارشناس مسئول دفتر سالمندان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: پرداخت سرانه کمک‌هزینه‌های خرید اقلام بهداشتی، پرداخت پاداش به پرسنل مراکز غیردولتی باهدف تقدیر و ایجاد انگیزه در پرسنل زحمتکش مراکز نیز از دیگر اقدامات استان بوده است و خوشبختانه هم‌افزایی بین بخش دولتی و غیردولتی در استان ما مطلوب است و همین موضوع موجب عدم بروز حتی یک مورد بیمار کرونایی در مراکز است.

داوودی ادامه داد: به دلیل تحمیل هزینه‌های جانبی اعم از خرید مواد ضدعفونی و وسایل مراقبت فردی و افزایش قیمت همه مواد مصرفی اعم از غذایی، شوینده‌ها، پوشک و غیره، مراکز از نظر مالی تحت‌فشار هستند.

وی گفت: از طریق مراکز روزانه و ویزیت در منزل هم در قالب تیم به منزل سالمندان مراجعه می‌شود و علاوه بر اطلاع‌رسانی در خصوص رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های لازم به آنان، دمای بدن با دستگاه تب‌سنج دیجیتالی ارزیابی می‌شود و میزان اکسیژن خون با پالس اکسیمتری سنجیده می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۱۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۰۷ هزار و ۵۲۵  رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری تاکنون به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

کد خبر 524656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha