چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رئیسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو کمیسیون اقتصادی داشتند.

قالیباف مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انگار نامش گره خورده به حاشیه‌های ریز و درشت. روزی درپی ردصلاحیتی گسترده و کمترین مشارکت ۴ دهه اخیر، با انتقادهای کم و بیش افکار عمومی و رسانه‌ها مواجه شدند، روزی بر سر دستیابی به لیستی واحد به جدالی درون‌گروهی تن دادند و روز دیگر در نخستین ساعات آغاز به کار پارلمان یازدهم، شاهد پرهیز رقبای محمدباقر قالیباف از رقابت و کناره‌گیری به سود او بودند. این حواشی اما در نهایت نتوانست خللی در مسیر قالیباف و یارانش ایجاد کند؛ چنانکه نواصولگرایان که نه با سنتی‌های این جریان سیاسی سر سازش دارند و نه با پایداری‌هایش تفاهم، توانستند سهمی قابل ‌توجه از هیات رییسه پارلمان، آن‌ هم پیش از تصویب اعتبارنامه‌شان به دست آورند؛ موفقیتی که برای تکمیل، تنها به یک گام دیگر نیاز داشت و آن ‌هم حضور پررنگ در کمیسیون‌هایی خاص و حساس بود. گامی که با اعلام اسامی نهایی کمیسیون‌های مجلس بر زمین «بهارستان» محکم شد اما همزمان میزان نارضایتی‌ها از هیات رییسه پارلمان را دوچندان کرد.

چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رییسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو کمیسیون اقتصادی داشتند. این حضور پررنگ و تشدید نارضایتی‌های درون‌ پارلمانی از عملکرد قالیباف و یارانش سبب شد تا برخی نمایندگان مجلس همچون زهره الهیان، نماینده اصولگرای تهران در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیات رییسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شوند ولی نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه با اعلام اسامی روسای کمیسیون‌ها مشخص شد چهره‌هایی در نهایت موفق به تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شده‌اند که در قیاس با سایر رقبای خود، روابطی بهتر و نزدیک‌تر با هیات رییسه مجلس یازدهم دارند.

  • ۴۱ پیشنهاد برای ۴۱ نماینده

بدین ‌ترتیب پرسش اصلی آن است که امتیازبندی‌های در نظر گرفته شده از سوی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای ورود افراد به کمیسیون‌های تخصصی که با هدف جلوگیری از لابی‌های پشت‌پرده میان نمایندگان به تصویب رسید، چطور از حیز انتفاع ساقط شده است؟

پاسخ این پرسش شاید به کنش و واکنش‌های کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی پارلمان و نمایندگان بازگردد. «لابی‌گری از بای بسم‌الله» شاید خلاصه اتفاقاتی بود که در این مدت رقم خورد؛ اتفاقی که در نهایت و درپی اوج‌گیری اعتراضات نمایندگان از امتیازات در نظر گرفته شده، منجر به برگزاری نشستی ۲۷ نفره میان اعضای هیات رییسه و کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شد.

این نشست که در بیست‌وچهارم خردادماه برگزار شد، اگرچه امتیازبندی‌های در نظر گرفته شده از سوی مجلس دهم برای ورود افراد به کمیسیون‌ها را تغییر نداد ولی دستورالعمل ۲۷‌بندی تهیه شده برای این مساله را با تغییراتی ساختاری مواجه کرد؛ تغییراتی که ملاک اعمال آنان، بر اساس گفته‌های اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه، نه اصلاح روندها، بلکه مصلحت نمایندگان بوده است.

اعضای هیات رییسه مجلس که از قضا خودشان در مقام معترضان به امتیازبندی‌های در نظر گرفته شده برای ورود نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی بودند، در این نشست ۴۱ پیشنهاد ارایه می‌دهند که از قضا تمام این پیشنهادات، بی‌کم و کاست، به تصویب می‌رسد تا نشانی باشد از سنبه پرزور آنانی که تا همین چندی پیش به اختیارات علی لاریجانی و به‌طور کلی هیات رییسه مجلس دهم انتقادهایی بی‌شمار وارد کرده و از عزم جزم خود برای محدودسازی این اختیارات سخن می‌گفتند.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه در همین راستا و با اشاره به این نشست می‌گوید: «در دستورالعمل در نظرگرفته شده برای امتیازبندی نمایندگان برای ورود به کمیسیون‌ها، نقاط ضعف و اشکالاتی وجود داشت؛ به عنوان مثال بسیاری از مدارک و مدارج تحصیلی موجود در کشور در نظرگرفته نشده بود. ما مجبور به برطرف‌سازی این نواقص بودیم اما اگر می‌خواستیم تمام مدارک و مدارج تحصیلی موجود در کشور را بررسی کرده و امتیازات هرکدام را مشخص کنیم، نیاز به ۶ ماه زمان داشتیم اما باتوجه به نبود این زمان، تصمیم گرفتیم فقط مدارک کسانی را بررسی کنیم که به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها اعتراض داشتند. این کار را هم کردیم تا بعدا به اصلاح نواقص موجود در آیین‌نامه بپردازیم.»

  • مصوبات خاص برای نمایندگان خاص

نکته قابل‌ توجه در این میان پیشنهادات هیات رییسه است. پیشنهاداتی که عمده آن، با تمرکز روی کمیسیون برنامه و بودجه ارایه شده تا نشانی باشد از تمایل هیات رییسه برای چینش اعضای این کمیسیون. ارتباط بین رشته‌های تحصیلی «جغرافیا» و «مهندسی عمران» با «کمیسیون برنامه و بودجه» و «کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی» با «کمیسیون امنیت ملی» به‌علاوه ارتباط میان شغل «مدیرعاملی صندوق سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه» با این کمیسیون از جمله مصوبات نشست میان هیات رییسه مجلس و کمیسیون تدوین آیین‌نامه است. نکته قابل ‌توجه آنکه در جریان این نشست برای حضور نمایندگان مجلس یازدهم که سابقه حضور در سپاه و بسیج را دارند، در کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاداتی ارایه شده که همگی به تصویب رسیده‌اند.

این موارد کنار هم ابهاماتی جدی را درباره عملکرد هیات رییسه مجلس در جریان حضور نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف ایجاد کرد؛ ابهاماتی که عنابستانی به عنوان یکی از نمایندگان حاضر در نشست مشترک یاد شده، به نوعی حاضر به پذیرش آنها نشد و در جریان گفت‌وگوی خود با «اعتماد» در همین راستا گفت که «اینها نظرات شماست و می‌تواند با نظرات ما مخالف باشد. این جلسه فقط جلسه هیات رییسه نبوده و جلسه‌ای مشترک میان کمیسیون تدوین آیین‌نامه با هیات رییسه با حضور ۲۷ نفر بوده که در جریان آن، نه کار خلاف قانونی صورت گرفته و نه مهندسی و مواردی از این دست.»

این نماینده نزدیک به «بهاری‌های بهارستان» همچنین یادآور شد: «دستورالعمل تهیه شده از سوی مجلس دهم اشکال داشته که هیات رییسه با استفاده از منافذ قانونی موجود برای حل کردن مساله از آن استفاده کرده و پیشنهاداتش را به تصویب رسانده است تا مساله فعلا حل شود.»

  • استیضاح در کمین قالیباف

همه این اقدام‌ها کنار هم سبب شد تا در روزهای اخیر و پس از اعلام اسامی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، انتقادها و اعتراض‌ها به روند در پیش گرفته شده از سوی هیات رییسه دوچندان شود تا جایی که روز گذشته برای نخستین‌بار پایگاهی خبری به نام «افق‌نیوز» به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که حاضر به ذکر نام خود نشده، از تهیه طرح استیضاح هیات رییسه یازدهمین دوره پارلمان خبر داده است.

این پایگاه خبری جزییات بیشتری را از این مساله منتشر نکرده ولی نکته قابل‌ توجه در این میان، آنکه پیگیری‌های «اعتماد» از نمایندگان مجلس یازدهم به تکذیب این خبر منجر نشد. چنانکه ۲ نفر از نمایندگان تهران که نخواستند نام‌شان فاش شود، در همین راستا به «اعتماد» گفته‌اند که «از روند پیشبرد امور در مجلس و اقدامات هیات رییسه ناراضی هستند» و استفاده از «اهرم استیضاح» برای بازگردن هیات رییسه مجلس به «مسیر اصلی» را امری «دور از ذهن» نمی‌دانند.

در همین راستا خبرنگار «اعتماد» با ۳ تن از اعضای هیات رییسه مجلس تماس گرفت که ۲ نفر از آنها علاقه‌ای به اظهارنظر در این زمینه نداشتند ولی یک نفر از آنان به شرط عدم اعلام نامش، به «اعتماد» گفت که «درباره موضوع استیضاح هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی مباحثی را شنیده است.»

او همچنین با بیان اینکه «برخی نمایندگان معترض به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها شفاها به من گفته‌اند که ممکن است از اهرم استیضاح هیات رییسه استفاده کنند»، گفت: «این مساله حق قانونی نمایندگان است و در آیین‌نامه داخلی مجلس نیز ذکر شده است؛ بنابراین نمایندگان می‌توانند از آن استفاده کنند ولی اطمینان خاطر می‌دهم که به اعتراضات آنان درباره کمیسیون‌ها رسیدگی شده و نتایج نیز اعلام خواهد شد تا مجلس بتواند هرچه سریع‌تر درگیر مسائل اصلی کشور شود و باری از دوش مردم بردارد.»

علاوه بر این عضو هیات رییسه مجلس، عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیز نه‌تنها حاضر به تکذیب احتمال استیضاح هیات رییسه پارلمان و شخص محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس نشد، بلکه به تایید تلویحی آن پرداخت اما همزمان با انتقاد از این تصمیم معترضان گفت که «استیضاح رییس مجلس، نه اولویت نمایندگان است و نه مردم. ممکن است به عملکرد هیات رییسه انتقاداتی وارد باشد ولی طرح مساله استیضاح و پیگیری آن موضوعی انحرافی محسوب می‌شود و افرادی که آن را پیگیری می‌کنند باید بدانند که اقدامی غلط و اشتباه است.»

  • استیضاح در آیین‌نامه

بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد موضوع استیضاح محمدباقر قالیباف به عنوان رییس قوه مقننه نه‌تنها خبرسازی نیست، بلکه عملا نمایندگان معترض به سبک و سیاق اعضای کمیسیون‌ها در مجلس مشغول پیگیری آن هستند؛ چنانکه موضوع را به گوش هیات رییسه نیز رسانده‌اند اما آنچه می‌تواند باعث دلگرمی قالیباف و یارانش باشد، عدم توفیق نمایندگان برای استیضاح رییس مجلس است.

در مجلس هشتم، اصولگرایان نزدیک به حدادعادل در این مسیر و برای استیضاح علی لاریجانی تلاش‌هایی را ترتیب دادند و با شکست مواجه شدند، همانند پایداری‌های حاضر در مجلس دهم با این حال چنانکه از آیین‌نامه داخلی مجلس پیداست، «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیات رییسه معترض باشند، می‏توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر خواستار تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‏های تخصصی و اعضای کمیسیون آیین ‏نامه داخلی مجلس شوند.»

کمیسیون آیین‌نامه پس از وصول این درخواست کتبی، ۳ روز برای تشکیل این هیات فرصت دارد. هیاتی که باید ظرف ۱۰ روز پس از تشکیل، با حضور ۳ نفر از منتخب معترضان به موضوع رسیدگی کرده و اقدام به رای‌گیری می‌کند.

گزارش هیات در نهایت در نشستی غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفته و سپس نمایندگان در نشستی علنی بدون توضیح و تفسیر بیشتر اقدام به رای‌گیری درباره استیضاح رییس یا سایر اعضای هیات رییسه خواهند کرد. اقدامی که در ۱۱ دوره اخیر پارلمان ایران سابقه نداشته و بعید است در روزهایی که تنها یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشته نیز تکرار شود ولی اهرم استیضاح می‌تواند عاملی باشد برای جلوگیری از مهره‌چینی‌های بیشتر هیات رییسه مجلس، مهره‌چینی‌هایی که بعید نیست به دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های قوه مقننه نیز تسری یابد.

کد خبر 524557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    42 6
    آخه مگه ممکنه؟؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    96 69
    یعنی بگم خدا مدیر این سایت همشهری آنلاین رو چیکار کنه که هرچی اراجیف راجع به مجلس جدیده رو میذاره تو سایتش. کِی میخواد آدم شِه؟
    • DE ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      66 33
      حالا چرا قاطی کردی؟؟؟؟؟؟ خوب پیش بعضیها حرف حق تلخ مزه هست!!!!!!
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      31 29
      الان این چرندیات حرف حقه یا عقده گشایی ؟،
    • آریا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      55 10
      فقط حسن روحانی و برادران لاریجانی خوبن که لوبیا ازکیلو پنج هزار شده سی هزار
    • مهان IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      42 22
      میخواهند نور خداوندی را با دهانهایشان خاموش کنند ولی نمی توانند ، قرآن کریم چرا با مجلس انقلابی اینقدر خصومت؟؟؟
  • فلی KW ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    همه ملت در مناظرات دیدن که چه کارهای ... درحق جوانان ملت کرده بعد میارن میکنن ریس مجلس حتما دوره بعدی ریس جمهور میشه
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      36 20
      بیشترین درد جامعه از همین میگن میگن هاس ، ولی خیلی کم داریم که بگن دیدم دیدم . این مطلب رو نه برای حمایت از رئیس مجلس میگم بصورت کلی برا همه امور میگم
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      31 34
      به خاطر احمق هایی مثل تو وضعیت کشور اینه به خاطر انتخاب غلط وساده لوحی
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      32 28
      مردم انتخاب کردند .
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      34 38
      جوانان ملت نگو بگو اغتشاشگران و اراذل اوباش دستش درد نکنه فدای قالیباف بشمممممممم
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      60 27
      با همون مناظره ها تکلیف کشور این چنین شده دلار 20 هزارتومانی و سکه 9 میلیونی گول مناظره را افراد ساده لوح مثل شما خوردند و این حال روز ماست . از روزی که مجلس شروع شده همشهری تمام بدبختیهای که از مجلس قبل گریبانگیر کشور شده را میخواهد به گردن مجلس یک ماهه تاسیس شده بندازد
  • میثم IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    88 34
    چرا شما مسايل و درگیری های مجلسو نشون نمیدادید و الآن خیلی مجلس براتون مهم شده؟غیر اینه که مجلس از اختیار اربارانتون خارج شد؟
  • سیب IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    76 26
    همشهری از مجلس فعلی خیلی درد ت میاد . که یک روز ر خصوص انتخاب ریئس مجلس مطلب می نویسی و می خواهی اختلاف افکنی کنی و امروز ........... و فردا یک بامبول دیگه . چرا در خصوص نفوذی های مجلس قبل که از همپالگیتان بودند و امروزبا عنوان نماینده های سابق و صاحب نظر چیزی نمی نویسی .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    64 35
    مشکلات کشور کم بود قالیباف هم بهش اضافه شد
  • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    25 44
    خوب ،نتیجه بی تجربگی همین میشود. شاید اگر حاجی بابایی رییس شده بود این حاشیه ها کمتر میبود.
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    14 69
    قالیباف در حد رئیس مجلس انقلابی نیست ، بهترین گزینه دکتر زاکانی هست.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    60 33
    اوضاع بد اقتصادی ول کردن فقط چسبیدن به یار کشی و عوض کردن اسامی وفیلتراین واون . شکمشونم سیره هیچ کاریم نمیکنن پولشم میگیرن. اینا چه جوری میخوان مردم درک کنن. ما که با حقوق ۲ تومنی واجاره خونه وقسط وهزینه های گرون موادغذایی داریم نابود میشیم
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    32 19
    خیلی چرت میگی
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    36 8
    واقعا از بافتن اینهمه چرندیات خسته نشدید یکم از انرژیتون رو هم بزارید برا ریاست جمهوری.خودتون همدخوب میدونید مطالبتون از روی غرضه نه واقعیت
  • رضا DE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    35 38
    نمیتونه یه مجلس که بیشتر اعضا ش از هم حزبی هاش هستن اداره کنه ...چه جوری می خاست کشور اداره کنه . وای بر ملت
    • سعید IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      21 10
      خب برو مشرق بخون، اونا منصفانه مینویسن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    18 4
    اینها چرا مسایل بهداشتی را رعایت نمی کنند؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    41 22
    فقط قالیباف مردانقلابی
  • ارسطو IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    40 25
    از این سایت اشغالتر ندیدم
  • ‌علی اصغر از تهران IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    37 23
    دلار ۲۰ هزار تومانی گرانی همه چیز نتیجه مجلس جدید است
  • ع.م IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    44 16
    به جای اینکه دراین دوره حساس بیان برای رفع مشکلات مردم هم اندیشی کنند به فکر جناح گرایی خودشون هستند خدا به داد این مردم ومملکت برسه
  • حمید IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    30 5
    مردم ساده دل ما به کی باید دل ببندن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    22 8
    همه تان مثل هم هستيد
  • امید IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    39 26
    غلط کردن حرف استیضاح میزنند سلام مردم جنوب کشور به جناب دکتر قالیباف همینطور برو جلو ما همه مثل کوه پشت شما ایستاده ایم
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    45 39
    ای مخالفان مغرض وبی دین ووجدان بگذار از عمر این مجلس کمی بگذرد بعد تهمت واراجف را شروع کن پس دوره قبل را چیزی نگفتی. حالا که یک ریس مجلس انقلابی مردمی وفساد ستیز امده تهمت شروع کرده ای بدان دیگه حنای شما پیش مردم رنگی نداره کاسه وکوزه ات را جمع کن گمشو
  • ایرانی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    21 23
    اينها نقشه های، نفوذی های ... است
    • ناشناس IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      7 12
      غلط ‌بیجا ‌نکن ‌قالیباف يه... است
  • ن IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    20 4
    بجای این كارها فکر گرونی باشین
  • darabi IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    20 35
    دلار 20 هزارتومانی هدیه مجلس جديد به ملت
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      23 7
      خیلی جالبه دولت دست همفکران شماست و این قدر هم طلبکار هستید هیچ مسئولیتی رو در قبال کارهاتون نپذیرید ولی مدام برای انتخابات و تایید صلاحیت تلاش کنید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    32 8
    جیغ بنفش دیگر شنوا ندارد. غوغا سالاری اصلاح طلبی تف بالا سر است. عرض خود می برید و زحمت مردم می دارید.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      19 7
      دولار زیر نظر دولت نه مجلس
  • مقدم IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    35 10
    اصلاح طلبیین دیگه یعنی اینهمه مشکل تو این مملکت به واسطه شما هست بعد تیتر روزنامه دولتی روببین خجالت بکشین
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    37 27
    درود بر دکتر قالیباف لعنت بر اصلاح طلبان
  • مجید IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    35 15
    به نظرم کار درست نیست تو وضعیت اقتصادی مجلس با خودش درگیر باشه اگر قرار هست وقتی بزارید فکری به حال قیمت ماشین مسکن حقوق ناچیز کارگران بکنید که همین اندک حقوق به کارگران پرداخت نمیکنه
  • جفری IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    32 22
    آقا ما با تمام قوا پشتتیم برو جلو...دشمن هم بیا جیلو ...الموت اسرائیل الموت آمریکا الموت فرانسه الموت منافق اگه دشمن فرضی پاش بذار تو مملکتمون نابودش میکنیم الله اکبر
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    58 27
    اونی که باید استیضاح بشه کس دیگه ای هست آدرس غلط به مردم ندین
  • FR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    47 18
    اگر امسال همشهری انلاین بگذارند انشاله این مجلس بسیار قوی و کار آمد است
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    47 19
    سایت همشهری چی بهت دادن که خبرای کذب رو منتشرمیکنی
    • خاعن IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      20 8
      سایت وخبرگزاری همشهری شما طرفدار دولت واصلاح طلب هست از مطالب معلومه درحالی که قالیباف واین مجلس در مدت حضور کمش به اندازه ۴سال مجلس قبلی کارکردن
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    13 14
    مگرقالیباف رانمایندگان رییس مجلس کرده اند.
  • صفا DE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    19 16
    قالیباف با ۲۰درصد مشارکت مردم شده ریس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد میکنم فکری برای معاونش بکن آقای شریفی
  • مهدی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    28 6
    یعنی بگم خدا مدیر این سایت همشهری آنلاین رو چیکار کنه که هرچی اراجیف راجع به مجلس جدیده رو میذاره تو سایتش. کِی میخواد آدم شِه؟ خجالتی هم خوب چیزیه، داره عقده گشایی میکنه، تفرقه بنداز و.... شما رو یاد چی میندازه، اینم سرش تو همون....
  • محمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    24 2
    مجلس برای ما فرقی نمیکند ... در بحث ویروس کوید19 شاهد بودید مجلس تعطیل شد آیا آب از آب تکون خورد
  • سید حسین گوهریان IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    29 17
    آفرین بر خودم که به اتفاق اهل خانواده پای صندوق رای نرفتیم تا شریک ناکارآمدی قوه مقننه دوره یازدهم نباشیم که فردا نسل ما داد نزنند پدران ما چه حقی داشتند به اینگونه افراد رای بدهند؟ همشهری خداوکیلی حرف های مردم را چاپ کنبد
  • عبدالله IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    25 8
    این همه سوزش از کجاست
  • حسن IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    10 3
    تو این شرایط که کشور تو مشكل اقتصادی افتاده اختلافات شما در مجلس همه چی رو تکمیل میکنه
  • رضا بنانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    9 17
    روز بروز از این مجلس نا امیدتر می شوم زمانی مجلس با ریاست ایت الله هاشمی ره در راس امور بود و حالا چه
  • آرش IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    33 12
    خیلی جالبه برام، همشری و یه عده کامنت ها جوری مطلب می نوسین انگار مجلسی که هنوز نیومده سر کار مقصر همه ی مشکلات کشور هست!!! ... از استیضاح قالیبافی که هنوز روی میز ریاست مجلس ننشته شروع می کنن!!! به جای اینکه ببینیم این برجام چی شد؟ که هم هسته ای رو بست و هم 5 سال صنعت فضایی کشور رو ... خصوصی سازی هایی که ده ها شرکت مثل هپکو رو به خاک سیاه نشوند ... مگه اینا فقط هسته ای رو تعطیل کردن؟ به هیچ کارخونه و صنعتی رحم نکرد حالا از استیضاح قالیباف حرف میزنی؟
    • شاهد IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      7 8
      واقعانسنجیده حرف نزن مرحوم غرق شده دردنیا
  • حق IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    14 1
    دنیا گوشه ی کوچک از آخرت است
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    28 7
    قبلا در مسائل دیگه گفتم دوباره هم میگم :همشهری آنلاین اگه حرف نزنی نمیگن لالی .این حرف هایی که نوشتی هیچ خللی در کار مجلس انقلابی و رئیس انقلابیش ایجاد نمی کند.
  • امیر IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 14
    یکی نیست جواب بده این آقای نماینده و پسرش که ... چطور صلاحیت حضور در مجلس را گرفته.
  • امیر IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    15 9
    مجلس ما باید توسط اشخاص شجاعی مثله آقای زاکانی و دوستانشان اداره شود تا قبل از همه ریشه این فساد را با همراهی ریاست قوه قضائیه برا یه همیشه خشک کنند
  • امیر AE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    13 8
    وقتی رسانه دست اصلاح طلب هاست همینجوری مزخرف میگن اعتماد همشهری آنلاین ووووو لطفا دهن گثیفتان را باز نکنید وادم های سالم رو هم تخریب نکنید تا الان 32 سال بگفته پسر رفسنجانی کشور دست اصلاح طلب هاست تا حالا چه کارمثبتی کردین اصلاحات=ادعا به امید روزی که هیچ رسانه ای دست اصلاحات نباشه
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 7
    ... ادمین: مخاطب گرامی حتی یک کلمه از اظهارات شما قابل انتشار نبود. شما به عنوان یک شهروند حق دارید که طرفدار ریاست محترم مجلس و آرزومند موفقیت و سربلندی ایشان باشید و نیز حق دارید که منتقد مخالفان ایشان بوده و حتی بر آنها بتازید. همانگونه که دیگر علاقمندان به ایشان چنین می‌کنند. اما بیان واژگان به غایت ناپسند به دیگران، نوشتن الفاظی که حتی خواندن آنها شرم آور است، نه تنها با حداقل رفتار انسانی ناسازگار است بلکه یقین بدانید با منش و رفتار ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف نیز فاصله‌ای بعید دارد.
  • رضا FR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    15 8
    همشهری ظاهرا خیلی دوست دارید این اتفاقات در مجلس بیافته ارزو بر جوانان عیب نیست ولی شما که پیر شدید واتفاقات برجام وغیره را دیده اید شما دیگر چرا!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 14
    چرا کسی در این مجلس به رای مردم احترام نمی ذاره این دعواها سر چیه ظاهرا هرکسی ساز خودش میزنه ای وای از مجلس ای وای
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    15 5
    منافقین ودشمنان اسلام ازاین میسوزندکه سردارسپاه اسلام همرزم وهمسنگرقالیباف شده رئیس مجلس هیچ خبری ازاستیضاح نیست دارن نفاق میکنند
  • خوشخیال IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    8 8
    مگه کسی تو مجلس شهامت چنین کاری(استیضاح) رئیس مجلس راداره ؟اگه هست سلام منو بهش برسان یاعلی مدد
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    15 5
    آقای رئیس روزنامه همشهری با این کارای مسخره نمیتونی جلوی حرکت سریع مجلس را بگیری دوستان عزیز مطمن باشید در آینده اخبار مایوس کننده از ناحیه گروهای قدرت طلب پخش میشه که اصلا نباید توجه کنید مثل همین خبر که هیچ پایه و اساسی نداره
  • مهتاب IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    7 12
    خوشبحالتون از این مملکت راضی هستین کیسه هاتونو پر کردین حالا دارین کل میندازین من واسه پول اجاره خونمون موندم و اینقدر حالم بده نمیفهمم این حرفا بابت چیه فقط میتونم بگم یه عده این وسط نفع بردن و بادمجون دور قاب چین
  • حیدر IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    6 9
    یعنی از آقای قالیباف انتظاری بیشتر از این داشتید.ایشون و اطرافیانشون فقط فکر ملت هستند و بس البته به شیوه شریف خودشون.جناب آقای قالیباف بالاخره به آرزویت رسیدی حالا یک هزارم شعارهایی که دادی عمل کن.
  • محمد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    16 6
    سلام درود بر قالیباف که فرزندان.انقلاب و ملت اسلام را انتخاب میکند. ما خودمان مشکل داریم هرکه.را انتخاب کنند باز هم ناراضی و حسادت میکنیم موفق باشی کردید خدا و ولایی...... .
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    14 16
    همشهری از این درد بسوز و بمیر که قالیباف رئیس مجلسه حالا هی اراجیف بباف
  • محمدرضا US ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    10 6
    این مجلس هم بامجلس قبلی هیچ فرقی نداردناکارآمدبدردنخورفقط اصلاح طلبان ناکارآمدبااصولگرایان ناکارآمدجایشان عوض شدهمه چیز هم گران شدمشکلات ملت هم همچنان باقی ماند
  • ایران IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    14 14
    قالیباف بسیار بیسواد است و نباید رئیس مجلس می شد. دادن ریاست مجلس مملکت به قالیباف واقعا اشتباه محض بود
    • بینام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      2 2
      شما چرا اظهار نظر میکنی؟؟خودت چقدر سواد داری عزیز؟؟
  • رسول IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 2
    خوشم اومد از اینکه همه نظرات می ذارین ازادیتون تو حلقم
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 2
    تاثریا کج رود دیوار کج!!!
  • جلیل رسولی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    0 0
    چقدرشماحقیرهستیدکه این مطالب دروغ رومنتشرمیکنید