رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: بیش از ۱۰۰ گونه پرنده در پناهگاه حیات‌وحش یخاب این شهرستان مستندنگاری و ثبت شد.

پناهگاه حیات‌وحش یخاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، الهیار دولتخواه روز دوشنبه ۲ تیر افزود: پناهگاه حیات‌وحش یخاب با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار یکی از بی‌نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در مجاورت پارک ملی کویر واقع شده است.

وی تصریح کرد: این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع اقلیم و تنوع زیستگاهی، زیستگاه شنزار و کوهستانی از تنوع زیستی غنی جانوری بخصوص پرندگان برخوردار است به طوری که در چند سال اخیر  با بهره‌گیری از ظرفیت محیط‌بانان، اعضای انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و کارشناسان رشته محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان جهت بررسی فون پرندگان منطقه موفق به مستندنگاری و ثبت این تعداد گونه پرنده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل اظهارداشت: این موضوع بیانگر این است که احتیاج به مطالعات بیشتر بر روی فون پرندگان این منطقه است و در بین کل گونه‌های مشاهده شده منطقه گونه‌های ارزشمندی همچون کرکس‌مصری، دال، عقاب‌طلایی، عقاب صحرایی، عقاب دریایی دم سفید، پیغو کوچک و عقاب مارخور در این منطقه زیست می‌کنند که از لحاظ حفاظتی در سطح بین الملل اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی گفت: این منطقه یکی از مستعدترین زیستگاه‌های پرنده هوبره با نام علمی  (Chlamydotis Undulata) است که در فهرست قرمز IUCN “اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست “ قرار دارد.

دولتخواه اضافه کرد: در این منطقه به دلیل وجود حوضچه‌های فصلی و مسیر مهاجرتی بسیاری از پرندگان زیستگاه چندین گونه‌آبزی شده که از جمعیت خوبی در این منطقه برخوردارند که  شامل اگرت بزرگ، حواصیل خاکستری، حواصیل ارغوانی، اگرت کوچک، چنگر، فالاروپ گردن سرخ، اردک سرسبز، کشیم گردن سیاه، آنقوت و دیگر گونه‌های آبزی و کنار آبزی است.

وی ادامه داد: از کل گونه‌های ثبت شده در این منطقه بیشتر به صورت مهاجر در هر فصل مشاهده شد که  توکا باغی، زردپر کوهی، زردپر سرسرخ، زنبور خوارگلوخرمایی، سسک تالابی، سینه سرخ ایرانی، سهره صورتی، سهره گلی، سار صورتی و پری شاهرخ از جمله نمونه‌های آن است.

رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل اظهارداشت: پناهگاه حیات وحش یخاب با دارا بودن تنوع زیستی غنی پرندگان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های پرنده‌نگری استان اصفهان تبدیل شود و بستر مناسبی برای برگزاری دوره‌های پرنده‌نگری و مطالعات علمی در راستای حفاظت حیات وحش منطقه باشد.

یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۱ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

پناهگاه حیات وحش یخاب در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

این شهرستان در ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

کد خبر 524412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha