همشهری آنلاین: دولت ونزوئلا به دلیل نقض حریم هوایی این کشور توسط یک فروند هواپیمایی نظامی آمریکایی خواستار ارائه توضیح واشنگتن در این باره شد.

به گزارش بی بی سی، سفیر آمریکا در کارکاس جهت ارائه توضیحات در باره نقض حریم هوایی ونزوئلا که در روز شنبه 17 مه رخ داد،  به وزارت امورخارجه این کشور احضار شد.

مقامات آمریکای اما ضمن اذعان به نقض حریم هوایی ونزوئلا اعلام کرده‌اند که یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا مختض مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به دلیل مشکلات مرتبط با جهت یابی مدت کوتاهی وارد حریم هوایی ونزوئلا شد.

گوستاوو رانگل وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد:سامانه دفاعی ونزوئلا جنگنده آمریکایی را به هنگام عبور از فرازجزیره اورچیلا که به خاک ونزوئلا تعلق دارد، ردیابی کرده است.

وزیر دفاع ونزوئلا که در کنفرانسی مطبوعاتی سخن می‌گفت، در ادامه افزود:هواپیمای آمریکایی عملا برفراز اورچیلا و یکی دیگر از جزایر ، پرواز کرده است. ونزوئلا در جزیره اورچیلا دارای یک پایگاه نظامی است و اقامتگاه هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این جزیره قرار دارد.

رانگل همچینین گفت: این آخرین گام از سری اقدامات تحریک آمیز آمریکا بود.

روز جمعه 16 مه نیز دولت کارکاس از عبور ارتش کلمبیا از منطقه صفر مرزی  و ورود به خاک ونزوئلا خبر داده بود.

هواپیمای نظامی آمریکا در شرایطی حریم هوایی ونزوئلا را نقض کرده است  که تنش‌ها میان دولت‌ کارکاس با دولت‌های واشنگتن و بوگوتا پس از بمباران مناطقی در داخل خاک اکوادور از سوی ارتش کلمبیا که به کشته شدن سخنگو ونفر دوم  فارک انجامید، افزایش یافته است.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

پس از کشته شدن سخنگوی فارک در عملیات ارتش کلمبیا در خاک اکوادور،  دولت بوگوتا ادعا کرد که در حمله به خاک اکوادور اسنادی را از لب تاب‌ فرناندو ریس نفر دوم فارک به دست آورده که نشانگر حمایت مالی دولت ونزوئلا از گروه فارک است.[اوریبه: کلمبیا از چاوز به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کند]

هوگو چاوز اما همواره این اتهام دولت کلمبیا را رد کرده و اعلام کرده است که هیچگاه از گروه فارک حمایت نکرده است.

کد خبر 52440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز