معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از کاهش جمعیت گوزن زرد ایرانی طی سال‌های اخیر در جزایر دریاچه ارومیه خبر داد.  

گوزن زرد ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حجت جباری، معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در گفتگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت گوزن زرد ایرانی گونه با ارزش و در معرض خطر، اظهار کرد: خطر انقراض گوزن زرد ایرانی این گونه نادر و ارزشمند را تهدید می‌کند و به دلیل شرایط نامناسب زیستی جمعیت این گونه در حال کاهش است.  

وی افزود: جزیره اشک دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه‌های مناسب حیات گوزن زرد ایرانی در دنیا به شمار می‌رود، خشک سالی، ورود گونه‌های گوشت خوار از جمله پلنگ، شغال و روباه به جزیره، کمبود علوفه، خشکسالی، تداوم شرایط بحرانی دریاچه ارومیه از مهمترین عوامل تهدید حیات گوزن زرد ایرانی و کاهش جمعیت این گونه در سال‌های اخیر است.  

جباری از آغاز سرشماری جمعیت گوزن زرد ایرانی پاییز امسال خبر داد و گفت: طی هفته‌های گذشته سرشماری گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی انجام شده ولی برای بررسی دقیق جمعیت و وضعیت این گونه نادر سرشماری دوباره پاییز امسال انجام می‌گیرد.  

حذف گونه‌های مزاحم گوزن زرد ایرانی از جزیره اشک دریاچه ارومیه

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی جمعیت فعلی گوزن زرد ایرانی را حدود ۶۴ رأس عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب از جمله حضور گونه‌های چون پلنگ، شغال و شرایط جزایر دریاچه پیش بینی می‌شود جمعیت گوزن زرد ایرانی کمتر از این تعداد هم باشد.  

جباری از تلاش در برای حذف گونه‌های مزاحم چون شغال و روباه از جزایر دریاچه ارومیه و زیستگاه گوزن زرد ایرانی خبر داد و گفت: یک رأس پلنگ موجود در جزیره اشک دریاچه نیز مقرر شد زنده گیری و به جای دیگری منتقل شود.  

وی همچنین یکی از دلایل مشکل پیش روی گوزن زرد ایرانی را زاد و ولد درون خانوادگی اعلام و بیان کرد: به دلیل اینکه در سال‌های اخیر زاد و ولد گوزن‌های زرد ایرانی جزیره اشک درون خانوادگی شده و در سال‌های آینده مشکل ژنتیکی برای این گونه به وجود می‌آورد که در سال‌های آتی باعث بروز مشکل ژنتیکی و در پی‌آن احتمال بروز بیماری و کم مقاوم شدن این گونه می‌شود.  

پایش مستمر روند زندگی گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی جنگل کاری در جزیره اشک، حذف گونه‌های مزاحم، ایجاد آبشخور و بازدیدهای میدانی را از مهمترین اقدامات این اداره کل در حفاظت از این گونه نادر و در معرض خطر اعلام کرد.  

جباری ادامه داد: هر چند در سال‌های اخیر به دنبال بروز خشکسالی و عوامل دیگر شرایط زیستی در داخل دریاچه ارومیه مطلوبیت سال‌های گذشته را ندارد ولی با انجام یک سری اقدامات از طرف اداره کل محیط زیست از قبیل افزایش آب انبارها و آبشخورها انتقال آب شرب برای ادامه حیات وحش نصب دوربین‌های مدار بسته برای پایش رفتار گونه انتقال علوفه و غیره سعی شده است تا شرایط زیستی مناسب در جزیره اشک برای گوزن زرد ایرانی حفظ شود.  

جزیره اشک دریاچه ارومیه به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی و ملی یکی از زیستگاه‌های مناسب حیات گوزن زرد ایرانی در دنیاست.  

پارک ملی دریاچه ارومیه شامل ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آن‌ها جزیره کبودان یا قویون داغی به مساحت ۳۱۲۵ هکتار و زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت ۲۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.  

شرایط نامناسب زیست محیطی در سال‌های اخیر به خصوص امسال موجب شده جمعیت ۳۰۰ راسی در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰۰ رأس برسد که این کاهش جمعیت نشان دهنده اوضاع نامناسب این گونه با ارزش زیست محیطی است و تاکنون اقدامات حفاظتی از سوی اداره کل محیط زیست به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته زمینه بهبود شرایط زیست محیطی گوزن زرد ایرانی را فراهم کند.  

کد خبر 524371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha