معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه‌ها برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و وصول مطالبات شهرداری از دولت در این حوزه را اعلام کرد.

مناف هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره میزان بدهی‌های دولت به حوزه حمل و نقل شهرداری تهران و اقدامات مدنظر برای پیشبرد اهداف این حوزه، اظهار کرد: در حوزه مترو و اتوبوسرانی به دنبال راهکاری هستیم تا مطالبات خود را وصول کنیم؛ بنده از زمان آغاز مسئولیتم تعامل با همه دستگاه‌های دولتی را در اولویت قرار داده‌ام و برای وصول حق و حقوق مردم طبق آنچه در قانون بودجه و بودجه شورای شهر تهران به تصویب رسیده است در تلاش هستم چراکه در حوزه مصوبات شورای شهر نیز برخی از منابع به دستمان نرسیده است. به عنوان مثال باید ۲۰ درصد از محل صدور پروانه در اختیارمان قرار گیرد تا از آن برای ساخت مترو استفاده کنیم اما این امر محقق نشده است.

وی افزود: در حالی که علت تصویب چنین موضوعی متناسب نبودن دخل و خرج مترو با یکدیگر است؛ پول بلیت مترو به صورت کامل از سوی شهروندان پرداخت نمی‌شود و پرداخت بخشی از این پول به صورت یارانه توسط دولت و بخشی دیگر توسط شهرداری انجام می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شهرهای دنیا شرکت‌های بهره‌برداری خودگردان هستند اما قیمت واقعی بلیت را از مردم دریافت می‌کنند، آیا ما می‌توانیم قیمت تمام شده بلیت را از یک شهروند بگیریم؟ به همین دولت و شهرداری باید یارانه خود را در این حوزه بپردازند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: ما معتقدیم باید حرف‌هایمان را با نمایندگان مجلس بزنیم؛ در حوزه دولت نیز باید با منطق و با مصوبات قانونی که حق و حقوق مردم و شهر است را وصول و درباره مصوبات شورای شهر نیز همین مسیر را دنبال کنیم. در حوزه وصول درآمدهای خودمان نیز باید تلاش کنیم در عین حال جلوی رانت و فساد و مسائلی که گاهاً می‌تواند وجود داشته باشد را بگیریم تا به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم. بنابراین اگر مسیرهای درآمدی را درست کنیم، کاهش هزینه داشته باشیم، حق و حقوق و سهم خودمان را بگیریم، می‌توانیم خدمات بهتری به مسافران حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

وی افزود: طی شش تا هفت سال گذشته در حوزه مترو و اتوبوس تحقق درآمد نداشتیم و در حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی و سایر کدها نیز شرایط همین‌طور است به همین دلیل بدهی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها نیز افزایش یافته و رقم قابل توجهی است؛ این مشکلات چالش‌هایی در اوراق مشارکت ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ نیز به وجود آورده که البته در حال رفع آن هستیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: مشکل اوراق مشارکت سال ۹۷ عمدتا حل شده و اوراق سال ۹۸ با تلاش شهرداری، دولت و دیوان محاسبات نیز تا ۳۱ تیر تمدید شده است. اکنون به دنبال بانک عامل هستیم که البته توافقاتی با چند بانک صورت گرفته و آنها منتظر اخذ مصوبه از هیئت مدیره خود هستند. قطعا اگر اوراق مشارکت ۹۸ که ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای اتوبوسرانی، ۱۰۰ میلیارد تومان برای مترو است علاوه بر ۹۱۰ میلیارد تومان از طریق اوراق ۹۷ بانک آینده به دستمان برسد، سرعت کار در حوزه مترو و اتوبوسرانی بیشتر می‌شود و می‌توان امیدوار بود که ۱۲ تا ۱۴ ایستگاه مترو افتتاح شود.

وی افزود: در سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان در مترو هزینه شده و همه تلاش بنده این است که این رقم را امسال به بیش از ۵ هزار میلیارد یعنی حدود سه برابر سال ۹۸ افزایش دهم. البته این رقم هم کم است و باید در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد اما دسترسی به آن سخت است و پروسه پیچیده‌ای وجود دارد چراکه همه جا اوضاع اقتصادی مناسب نیست اما اگر بتوانیم ۱۷۰۰ میلیارد تومان را به ۵ هزار میلیارد برسانیم به بسیاری از برنامه‌هایمان دست خواهیم یافت و معنای آن این است که می‌توانیم در مترو سه برابر سال ۹۸ عملکرد داشته باشیم و ایستگاه‌های بیشتر و بهتری فعال شود.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر اوراق سال ۹۸ و ۹۷ در دسترس قرار دارد که اگر مشکلات آن حل شود بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود، بودجه ما از حوزه عمرانی نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که اگر محقق شود ۴۸۰۰ ملیارد تومان خواهد شد علاوه بر این اگر بودجه‌های مربوط به حوزه معاونت را هم به ما اختصاص دهند که شامل ۲۰ درصد پروانه ساخت و ساز، کسری پارکینگ و پارک حاشیه‌ای است، به دستمان برسد، رقم بالایی خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور قطع پیگیر این موضوع هستم و به این نتیجه رسیدم که در کشور ما با تلاش و پیگیری می‌توان به نتیجه رسید. به همین دلیل چشم‌اندازی که دارم امیدوار کننده است به شرط آن که موانع بیهوده و خاصی پیش نیاید.

به گفته هاشمی، میزان رقم بدهی‌ها را باید از معاونت مالی شهرداری تهران جویا شد. در حوزه مالی کمیته‌ای به این منظور تعیین شده و به هیچ عنوان هیچ معاونتی نمی‌تواند بگوید که چقدر از دولت طلب دارد چرا که سال‌ها کار مالی و بودجه‌ای کردم و می‌گویم در حوزه خزانه‌ای و اداره کل مالی هسته‌ای تشکیل شده که اطلاعات صحیح است.

کد خبر 524340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha