در نشست اعضای شورای شهر بوشهر با عباس جمشیدی، فرماندار بوشهر پیرامون تعامل مدیریت شهری و فرمانداری درزمینهٔ توسعه و عمران شهر و بررسی مصوبات شورا در کمیته انطباق بحث و تبادل‌نظر انجام شد.

بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس شورای شهر بوشهر با قدردانی از مجموعه فرمانداری بوشهر گفت: در دو سال گذشته اعتبارات عمرانی خوبی به شهرداری بوشهر اختصاص داده شد و با توجه به ابلاغ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی با توجه به کاهش ارزش‌افزوده و حذف آلایندگی انتظار داریم مبلغ اعتبارات عمرانی شهرداری مرکز استان افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: مصوبات شورا که به فرمانداری ارسال می‌شود برخی از آن‌ها در کمیته انطباق بدون اعلام مستندات با عنوان عدم رعایت صلاح و صرفه شهرداری رد می‌شود که درخواست داریم یک نفر از شورا بدون حق رأی در جلسات کمیته انطباق حضور پیدا کند تا اگر مواردی ابهام داشت توضیحات لازم داده شود.

رئیس شورای شهر بوشهر اظهار کرد: ماده ۱۶ و ۱۷ در اغلب شوراها به‌صورت طرح مصوب و به شهرداری ابلاغ می‌کنند، ما به پیشنهاد فرمانداری تمکین کردیم اما درخواست داریم در این مورد تجدیدنظر شود و ما نیز در این زمینه مثل سایر شوراها عمل کنیم.

انتظار داشتیم ستاد استانی کرونا تصمیمات سختگیرانِ تری داشته باشد

دهدار تأکید کرد: درزمینهٔ بیماری کرونا در اسفند و فروردین اقدامات پیشگیرانه بسیار خوبی انجام شد، همچنین با توجه به اینکه بوشهر در وضعیت قرمز قرارگرفته انتظار داشتیم ستاد کرونا استان تصمیمات سختگیرانِ تری داشته باشد و ما در مدیریت شهری نیز آماده اجرای دستورات ستاد کرونا در راستای تأمین سلامت شهروندان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در شورای پنجم اقدامات بسیار خوبی در این سه سال انجام‌شده که تصویب تبصره سه آب و فاضلاب که در شوراهای قبل انجام نشد و ما تصویب کردیم و نوسازی شبکه آب شهر بوشهر نتیجه مصوبه شورا بود، پیگیری تصویب طرح تفصیلی محلات جنوبی که سال‌ها این محلات طرح نداشته و شهروندان دچار مشکلات عدیده‌ای شده بودند، تکمیل تقاطع میدان آزادی در ۶ ماه، در اختیار قرار گرفتن پارک لیان و اجرا فاز یک این پارک که آماده بهره‌برداری است و موقعیت گردشگری بسیار خوبی برای شهروندان ایجاد کرده، آغاز عملیات تقاطع میدان مطهری، نصب المان‌های شهدا در بوشهر، برگزاری مناقصه جاده سرتل به تنگک که به‌زودی عملیات آن آغاز می‌شود و همچنین صعود تیم شاهین شهرداری از لیگ دسته دو به لیگ دسته یک و برتر از اقدامات خوبی بوده که امیدواریم مورد رضایت‌مندی شهروندان قرارگرفته باشد.

آراء اعضای کمیته انطباق شفاف اعلام شود

عضو شورای شهر بوشهر بیان کرد: با ایجاد سیستم الکترونیکی رأی‌گیری مصوبات شورا آراء اعضای شورا به‌صورت شفاف مشخص است و به فرمانداری ارسال می‌شود، انتظار داریم آراء اعضای کمیته انطباق مصوبات شورا نیز به‌صورت شفاف اعلام شود که دلیل رد مصوبات شورا چه بوده است.

عبدالخالق برزگرزاده گفت:ای‌کاش این جلسات هم‌اندیشی بسیار زودتر برگزار می‌شد، انتظار داریم در اختصاص بودجه استانی به شهرداری نگاه بهتری شود.

وی ادامه داد: در این سه سال کار شاخصی که برای شهروندان ملموس باشد انجام ندادیم، انتظار داریم در یک سال باقی‌مانده با اختصاص اعتبار لازم یک پروژه شاخص را به بهره‌برداری برسانیم.

مشکل ماده ۱۶ و ۱۷ شهرداری حل شود

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر بوشهر گفت: موضوع ماده ۱۶ و ۱۷ بسیار کوچک است و با این بند که در بودجه مصوب شده و در اکثر شوراها هم اجرا می‌شود می‌توانستیم گره کوچکی از مشکلات شهروندان حل کنیم و حتی خیلی از موارد دوستان فرمانداری معرفی می‌کردند که کار آن‌ها تسهیل می‌کردیم انتظار داریم در این مورد تجدیدنظر شود.

وی افزود: ما برای آسفالت کوچه مصوبه خرید ۵ هزار تن قیر مصوب کردیم چون یکی از مشکلات عمده شهروندان و درخواست آن‌ها آسفالت کوچه‌ها و معابر است، اما این مصوبه در کمیته انطباق رد شد انتظار داریم این مصوبات که با عمران و آبادی شهر مرتبط است با نگاه بهتری برخورد شود تا شاهد پیشرفت و توسعه شهر باشیم.

توسعه چشمگیری در بوشهر نداشته‌ایم

عضو شورای شهر بوشهر بابیان تعامل درون‌سازمانی ما با سایر ادارات بسیار کم بوده و یکی از مشکلات استان ما عدم نگاه تعاملی است که اگر این نگاه وجود داشت خیلی از مشکلات شهروندان ما حل می‌شد، چیزی که می‌بینیم در استان‌ها دیگر وجود دارد و در استان بوشهر کمرنگ است.

اکبر توسلی اظهار کرد: از پارک باسیدون در شمالی‌ترین نقطه شهر تا نیروگاه اتمی در جنوبی‌ترین نقطه شهر بوشهر می‌بینیم که نابسامانی‌هایی وجود دارد و مطالبات مردم سال‌ها است که انباشته‌شده و توسعه چشمگیر شهر بوشهر نداشته‌ایم که از جناب فرماندار انتظاریم داریم که در توزیع اعتبارات و استانی و شهرستانی نگاه ویژه‌ای به شهرداری بندر بوشهر داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر با انتقاد از وضعیت برخی پروژه‌های عمرانی شهرداری گفت: تقاطع میدان آزادی ما هنوز تحویل موقت داده نشده، سرنوشت چهار پروژه مرکز شهر، فانوس دریایی، چرخ‌وفلک و دهکده گردشگری که با پول مردم هزینه شده نامشخص است. ما ۱۲ گودال در مرکز شهر و سایر نقاط داریم که چندین سال است رهاشده و تکلیف آن‌ها مشخص نیست و مشکلات بسیار زیادی ازلحاظ بهداشتی برای شهروندان ایجاد کرده یا ظرفیت آرامستان ما تکمیل‌شده و آرامستان جدید هنوز جاده دسترسی ندارد. درزمینهٔ آزادسازی اراضی نظامی جاده سلامت ما در خیابان آزادگان هنوز بازگشایی نشده و عدم انتقال صنوف مزاحم شهری به یک معضل تبدیل‌شده که این‌ها بخشی از مشکلات عمده ما در مدیریت شهری است.

وی در پایان با قدردانی از فرماندار و کمیته تطبیق در تصویب لایحه تمدید قرار شرکت تأمین نیروی انسانی شهرداری گفت: انتظار داریم در تصویب مصوبات بر اساس قانون عمل کنیم تا شاهد رد آن‌ها نباشیم.

حق مردم بوشهر توسط دولت داده نشده است

نائب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر بیان کرد: شهر بوشهر یک‌چهارم جمعیت استان را در خود جای‌داده است و بودجه‌ها باید بر اساس سرانه جمعیتی اختصاص داده شود.

کیوان هاشم زاده افزود: در سال گذشته فقط ۶ میلیارد تومان اعتبارات استانی به شهرداری بوشهر اختصاص داده‌شده بعد انتظار داریم مثل اصفهان کار شود!

وی خاطرنشان کرد: حق مردم بوشهر توسط دولت داده نشده است، هنوز مردم‌ ما مشکل آب آشامیدنی دارند، هنوز بخشی از شهر شبکه فاضلاب ندارد دستگاه‌های خدمات رسان که حفاری می‌کنند بعد از اتمام کار بودجه برای ترمیم حفاری‌ها ندارند چندین سال است که بودجه عمران شهری برای معابر شهر اختصاص داده نشده، نیروگاه اتمی که یک دستگاه دولتی است و اعتبارات خوبی دارد و ۸۰ درصد پرسنل آن از خدمات شهر استفاده می‌کنند حق مردم بوشهر را تاکنون نداده و این‌ها مشکلات عمده شهر بوشهر است.

هاشم زاده از فرماندار درخواست کرد حق مردم بوشهر از اعتبارات نفت و گاز که میزبان شایسته این صنایع هستند داده شود.

وی در مورد مصوبات شورا گفت: انتظار داریم در کمیته تطبیق طبق قانون عمل شود و یک بام و دوهوا نباشد، با لایحه استقراض ما از محل اعتبار پارکینگ برای پرداخت حقوق کارکنان موافقت می‌شود اما با استقراض از این‌ محل برای خرید قیر مخالفت می‌شود.

این عضو شورای شهر بوشهر تصریح کرد: از کمیته انطباق درخواست داریم مصوبات ما را با اعلام مستندات رد کند که قانونی هست یا خیر؛ نه اینکه فقط نوشته شود به صلاح و صرفه شهرداری نیست!

انتظار حمایت خاص دولت از مرکز استان

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر بوشهر گفت: ترجمان‌هایی مثل نفت، اداره بندر، نیروگاه و ترجمان‌های نظامی که از شهر خدمت می‌گیرند، به وظایفی که انتظار است نپرداخته و خدماتی که باید انجام دهند نیز صورت نمی‌گیرد.

دولابی خاطرنشان کرد: باوجود تصویب طرح تفصیلی محلات جنوبی اما به دلیل تصویب پیشنهاد نیروگاه برای پائین آوردن سطح تراکم و کاهش جمعیتی، ساکنان محلات تنگک با مشکل زیادی مواجه هستند.

وی خواستار پیگیری فرماندار برای حمایت خاص دولت از مرکز استان با توجه به شرایط ویژه‌ای که بندر بوشهر دارد شد.

افزایش زمین‌خواری در شهر بوشهر

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر با قدردانی از اقدامات فرمانداری در اسفندماه و ایام نوروز در مقابله با بیماری کرونا گفت: کمیته انطباق برخی از مصوبات شورا را با قید «عدم رعایت صلاح و صرفه شهرداری» رد می‌کند که به نظر نمی‌رسد موافق نص صریح قانون باشد و ضروری است که با ذکر مستندات رد مصوبات را اعلام کند.

طاهره شمشیری در ادامه بیان کرد: ما میراث دار خرابی‌ها بودیم و با بحران‌های مالی در شورای پنجم مواجه شدیم که باعث شد برخی کارها در حد توان انجام نشود ولی در این سه سال کارهای خوبی انجام‌شده و نباید گفت هیچ کاری انجام‌نشده است.

وی با انتقاد از زمین‌خواری در شهر بوشهر گفت: هر هفته شاهد گزارش‌هایی از زمین‌خواری‌های متعدد در شهر بوشهر هستیم که انتظار داریم دستگاه قضایی، اداره ثبت و دیگر دستگاه‌های مسئول با همکاری شهرداری برخورد جدی‌تری با این پدیده داشته باشند تا از آثار مخرب آن در اقتصاد و پایمال شدن حقوق شهروندان جلوگیری شود.

کد خبر 524323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha