برخی شهروندان بدون استفاده از هیچ وسیله بهداشتی و ماسک که در زمانه شیوع بیماری کرونا نقش سپر دفاعی را بازی می‌کند، روزانه جان خود و کودکان خردسال را در فضای بسته اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز در معرض ابتلا به ویروسی نامرئی و مرگبار قرار می‌دهند.

کرونا در اتوبوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کودکان خردسالی که به بهانه خرید همراه پدر و مادر سوار بر اتوبوس‌های درون‌شهری راهی خیابان‌های شیراز استان فارس می‌شوند و تا رسیدن به مقصد بارها اشیای پیرامون خود را از قبیل دستگیره، صندلی و شیشه لمس می‌کنند بی‌آنکه دستکش بر دست یا ماسکی بر چهره داشته باشند یا از تجهیزات بهداشتی دیگری بهره ببرند.

همزمان با بازگشایی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز از ۱۰ خردادماه امسال، بعضی ساکنین این شهر نیز انگار کمتر خود را موظف به رعایت نکات بهداشتی دیدند و شرایط را عادی تصور کردند و همین موضوع باعث شد که سرعت همه‌گیری کرونا در این شهر سیر صعودی پیدا کند.

در پی شیوع کرونا ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز از ۲۱ اسفندماه ۹۸ تعطیل و بعد از گذشت حدود ۸۰ روز بازگشایی شد.

زدن ماسک برای استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری و سایر ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر اجباری شده اما شهروندانی هستند که به این نکات بی‌توجه‌اند.

شرط ادامه فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز  

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: آمار کرونا در روزهای گذشته در سطح کلانشهر شیراز افزایش زیادی داشته که براساس آن آخرین تصمیم مدیریت شهری بر این است که اطلاع‌رسانی‌ و آگاهی بخشی به شهروندان درباره پیشگیری از ابتلا به کرونا در حین استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد.

نواب قائدی افزود: اگر مردم و شهروندان شیرازی نکات بهداشتی را حین استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی رعایت کنند، این ناوگان شهری تعطیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه گروهی از مردم در این خصوص همراهی لازم را انجام نمی‌دهند و به همین دلیل مشکلاتی از بابت ابتلا به ویروس کرونا برای سایر شهروندان و رانندگان ناوگان حمل‌ونقلی شیراز بوجود می‌آورند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: ادامه فعالیت اتوبوسرانی و مترو شیراز به تصمیم شهروندان در رعایت نکات بهداشتی بستگی دارد، اگر شرایط در روزهای آینده به سمتی برود که اگر مردم همکاری لازم را در این خصوص نداشته باشند و آمار ابتلا به کرونا نیز سیر صعودی داشته باشد قطعا فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز مجددا تعطیل خواهد شد.

او امیدوار است که مدیریت شهری شیراز مجبور به تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مجدد ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر نشود اما با روند کنونی و سیر صعودی ابتلا به کرونا این موضوع را دور از ذهن نیز نمی‌داند.

اجباری شده اما جبری نیست

قائدی بیان کرد: بنابر تصمیمات ستاد مبارزه و پیشگیری از کرونا، استفاده از تجهیزات بهداشتی و ماسک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجباری شده اما اجرای این طرح نیازمند بهره‌گیری از قوه قهریه است که در حال حاضر در شیراز فراهم نیست.

وی دراین‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: برای اجرای درست این طرح جلساتی در شیراز با حضور مسئولان نیروی انتظامی و بسیج برگزارشده که بتوان از ظرفیت این نهادها برای اجرای درست این طرح استفاده کرد.

آیا بسیج و نیروی انتظامی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز می‌شود؟

او در ادامه بیان کرد: حدود هزار و ۷۰۰ ایستگاه بین راهی اتوبوس شهری و ۲۴ ایستگاه مترو در شیراز وجود دارد که برای نظارت بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در این ناوگان عمومی نیاز به نیروی انسانی قابل‌توجهی است که در حال حاضر تامین آن از توان شهرداری شیراز خارج است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز عنوان کرد: مذاکره با نیروی انتظامی و بسیج در خصوص تامین نیروی انسانی موردنیاز برای اجرای درست این طرح انجام‌شده اما هنوز پاسخ قطعی از مسئولان مربوط دریافت نشده است.

او اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از ماسک و وسایل بهداشتی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجباری است اما ضمانت درستی برای اجرای آن نیست.

قائدی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: در پی شیوع کرونا پرداخت کرایه به‌صورت نقدی در اتوبوس و مترو شیراز حذف شد و شورای این شهر بر این مصوبه خود نیز پافشاری کرد به‌نحوی‌که اکنون به دلیل سلامت شهروندان و رانندگان این مصوبه در حال اجرا است.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون خرابی دستگاه کارتخوان پرداخت کرایه در بعضی از اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز گفت: در صورتی که دستگاه کارتخوان اتوبوس درون‌شهری در شیراز خراب باشد مسافر باید به‌صورت رایگان جابجا شود و راننده حق دریافت کرایه به‌صورت نقدی را ندارد و این موضوع نیز به تصویب شورای این شهر رسیده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز ادامه داد: برای حفظ سلامت رانندگان اتوبوس همچنین تبادل پول نقد از چرخه سوخت‌گیری این ناوگان نیز حذف‌شده است به‌گونه‌ای که هزینه سوخت گازوئیل و گاز این ناوگان از حساب اعتباری آن‌ها کسر خواهد شد.

وی گفت: برای جلوگیری از ابتلا رانندگان، کابین آن‌ها در اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز از قسمت مسافر جدا شده است، طرحی دیگر نیز در حال مطالعه است که اگر این امکان وجود داشته باشد اتوبوس‌های شیراز به فن تهویه هوا نیز مجهز می‌شوند.

قائدی تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری فعال در سطح کلانشهر شیراز را هزار دستگاه عنوان کرد.

رصد شهر در پیک دوم شیوع

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز گفت: شورای شهر شیراز فضای حاکم بر جامعه و فضاهای شهری و ناوگان عمومی را همواره در خلال شیوع کرونا رصد می‌کند.

دکتر علی ناصری افزود: همه‌گیری بیماری کرونا که به نظر اکنون در پیک دوم آن قرارگرفته‌ایم به‌مراتب می‌تواند خطرناک‌تر از مرحله اول شیوع این بیماری باشد.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای رعایت فاصله‌گذاری در مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز انجام‌شده و همچنین زدن ماسک در حین استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجباری است.

ناصری اضافه کرد: ضدعفونی و گندزدایی ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز به‌صورت مداوم هر شب در حال انجام است و همچنین کابین راننده از سایر قسمت‌های اتوبوس جدا شده است.

وی عنوان کرد: مخازن حاوی مواد ضدعفونی در داخل اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز تعبیه‌شده که امکان شارژ آن در تمامی پایانه‌های اتوبوسرانی شیراز وجود دارد که رانندگان در طول روز با استفاده از این مواد کار ضدعفونی را انجام دهند.

او در ادامه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی شهری تاکید کرد و گفت: براساس مصوبه شورای شهر شیراز، شهرداری این شهر ملزم شده که گزارش مستند تمامی اقدامات در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برای مهار ویروس کرونا را هر ۱۰ روز یکبار به شورای این شهر ارایه کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز اظهار کرد: بازرسی محسوس و نامحسوس از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام سطوح و بخش‌های مدیریت شهری شیراز خصوصا ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌طور مداوم در حال انجام است.

از پیک دوم نباید غافل شد

این عضو شورای شهر شیراز در ادامه عنوان کرد: در طول تاریخ و زمان اپیدمی بیماری‌ها مشاهده‌شده که با پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع بیماری آسان‌گیری در مقابل ابتلا به ویروس بیشتر شده و متاسفانه مرحله دوم بیماری‌ها آثار بسیار شدیدتری ازنظر جانی و مالی بجا گذاشته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا به مرحله همه‌گیری دوم رسیده و کمتر از ۹۰ روز دیگر نیز تا زمان شروع فصل پاییز باقی‌مانده که در آن دوران نیز بیماری‌های فصلی شایع می‌شود که باید تمهیدات لازم برای مواجهه با آن اندیشیده شود.

ناصری بیان کرد: باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در رابطه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری که دستورالعمل آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی تدوین‌شده همکاری کنند و در کنار آن همراهی بیش‌ازپیش مردم و شهروندان نیز الزامی است.

وی گفت: براساس تأکیدات سازمان جهانی بهداشت زدن ماسک در خارج از منزل برای همه مردم توصیه می‌شود، زدن ماسک در حال حاضر به همه افراد جامعه از پیر و جوان توصیه می‌شود و همراهی مردم در این خصوص بسیار مهم است.

ناصری گفت: خود مراقبتی و دگر مراقبتی یکی از اولویت‌های جامعه ما در شرایط شیوع کرونا خصوصا در محل‌های سرپوشیده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز به نحوه استفاده از تجهیزات بهداشتی و زدن ماسک اشاره کرد و گفت: میزان ماندن در محیط‌های بسته و تجمع افراد در این محیط‌ها باید کنترل شود و کاهش یابد.

وی عنوان کرد: دستورالعمل‌های پیشگیری از کرونا بسیار ساده است و مردم و شهروندان باید به آن توجه جدی داشته باشند اما اگر به این موارد توجه نشود فاجعه‌ای بزرگ رقم خواهد خورد.

وی تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ضربه به اقتصاد شهر دانست و افزود: فشارهای اقتصادی روی دوش جامعه زیاد است و این موضوع باید لحاظ شود و درعین‌حال سلامت جامعه نیز اهمیت زیادی دارد بنابراین باید مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت تعطیلی سوق داده نشود.

وی ادامه داد: صد در صد ناوگان اتوبوسرانی شیراز اکنون در حال فعالیت است اما استفاده از این ظرفیت نسبت به زمان قبل از شیوع کرونا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

آگاهی بخشی نیاز امروز

ناصری ادامه داد: اطلاع‌رسانی در رابطه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در ناوگان اتوبوسرانی شیراز با استفاده از ابزار تبلیغاتی در حال انجام است و همچنین امکان تامین ماسک برای مسافران در تمامی پایانه‌های اتوبوسرانی شیراز مهیا شده است.

وی همراهی مردم را در شرایط کنونی بسیار تأثیرگذار دانست و بیان کرد: اگر همراهی مردم در مسیر مهار کرونا نباشد قطعا این بیماری تبعات غیرقابل جبرانی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

تست کرونا ۲۸ راننده اتوبوس در شیراز مثبت شد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد: ناوگان اتوبوسرانی شیراز از ۱۰ خردادماه ۹۹ دوباره فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تدوین‌شده بود از سر گرفت.

مجتبی زوربخش افزود: جداسازی کابین رانندگان اتوبوس از قسمت مسافر و غربالگری و گرفتن تست کرونا از تمام رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز از جمله اقداماتی بود که برای ارتقاء سطح ایمنی مرم در ناوگان اتوبوسرانی شیراز انجام شد.

وی ادامه داد: متاسفانه تست کرونا ۲۸ نفر از رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز مثبت اعلام شد که از ادامه فعالیت این افراد به‌صورت موقت جلوگیری شد تا این افراد دوران درمان خود را طی کنند.

وی اضافه کرد: نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌تمامی رانندگان اتوبوس و تاکسی‌های شیراز آموزش داده شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، حفظ فاصله اجتماعی را از دیگر اقدامات انجام‌شده در ناوگان اتوبوسرانی شیراز عنوان کرد و گفت: در شرایط عادی حدود ۸۵۰ اتوبوس در تمامی خطوط اتوبوسرانی شیراز فعالیت داشت که با شیوع کرونا از ظرفیت پشتیبانی این ناوگان بهره برده شد و ۱۵۰ دستگاه به این ناوگان افزوده شد تا تنها از ۵۰ درصد ظرفیت هر دستگاه اتوبوس استفاده و مساله فاصله‌گذاری نیز رعایت شود.

او اظهار کرد: فضاهایی برای عرضه ماسک و اقلام بهداشتی در پایانه‌های اتوبوسرانی شیراز در نظر گرفته‌شده تا واحدهایی که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی این شهر فعالیت می‌کنند در این مکان‌ها مستقر و ماسک به متقاضیان عرضه کنند.

احتمال سرایت کرونا در اتوبوس ۲۶ درصد است

زوربخش اعلام کرد: براساس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی احتمال سرایت ویروس کرونا به اشخاص در ناوگان حمل‌ونقل عمومی ۲۶ درصد است که بر این اساس تلاش داریم نظارت کافی بر این ناوگان انجام شود تا مسافران حتماً از ماسک استفاده و در طول سفرها و وارد شدن به پایانه‌ها و ایستگاه‌های مترو نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند نیز برخورد قانونی با آن‌ها خواهد شد؛ براساس پروتکل‌های بهداشتی رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز موظف هستند که ضمن باز گذاشتن پنجره‌ها و هواکش، کولر نیز روشن باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: تمام اتوبوس‌های درون‌شهری شیراز هر شب در توقفگاه‌ها ضدعفونی و گندزدایی خواهد شد و در طول روز نیز در پایانه‌ها این کار به صورت سطحی انجام می‌شود.

زوربخش اضافه کرد: اقدامات محافظتی که از سوی مدیریت شهری و رانندگان اتوبوسرانی شیراز انجام می‌شود تقریبا ۵۰ درصد در روند ابتلا افراد به ویروس کرونا موثر است و نیمی از این سهم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان باز می‌گردد.

وی با اظهار تاسف در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی برخی افراد گفت: بعضی بدون زدن ماسک وارد پایانه و اتوبوس می‌شوند و تا این حد ابزار کنترلی وجود ندارد که ورود تک‌تک افراد کنترل شود و در شان مسافران هم نیست که مدام به آن‌ها تذکر داده شود.

وی مشارکت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را موثر در مسیر مهار کرونا عنوان کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بر زدن ماسک توسط مسافران حین استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و این وسیله بهداشتی را در جلوگیری از انتقال به ویروس کرونا بسیار موثر دانست و گفت: فعالیت مجدد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز دال بر تایید شکست ویروس کرونا نیست و متاسفانه چرخه انتقال این ویروس در روزهای اخیر در شیراز شدت گرفته است.

او اضافه کرد: از شهروندان شیرازی درخواست دارم که ترجیحا از سفرهای غیرضروری در سطح شهر شیراز خودداری کرده و برای سفرهای بسیار ضروری با رعایت کامل نکات بهداشتی و زدن ماسک از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

رعایت کنید ناوگان تعطیل نشود

شهردار شیراز، وضعیت گسترش بیماری کرونا را در این شهر در آستانه ورود به مرحله بحرانی دانست و گفت: مردم و شهروندان شیرازی مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، مجددا ناوگان حمل‌ونقل و اماکن عمومی این کلانشهر تعطیل خواهد شد.

حیدر اسکندرپور دراین‌باره اظهار کرد: آمار روزهای اخیر در رابطه با شیوع ویروس کرونا در شیراز و استان فارس بسیار نگران‌کننده است به‌گونه‌ای که آژیر اخطارها درباره ورود این شهر به حالت بحرانی به صدا درآمده است.

شهردار شیراز ادامه داد: اگر شرایط به همین منوال پیش رود، مدیریت شهری شیراز برای کنترل این وضع ناگزیر به اعمال محدودیت‌های جدی از جمله تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تعطیلی همه فضاهای عمومی این شهر است و بدون تردید اگر وضعیت بهتر نشود این موضوع به جد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اسکندرپور، خطاب به شهروندان شیرازی گفت: برای حفاظت از جان خودمان، خانواده، همسایه‌ها و سایر شهروندان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و این موارد را جدی بگیریم.

سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه اول تیرماه ۹۹  گفت: از دیروز تا امروز ۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند.

دکتر سیما سادات لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.

به گفته وی، استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.

کد خبر 524178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha