ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و عزا در کنار اعمال مجدد محدودیت‌ها در قروه باتوجه به افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان از جمله مواردی بود که ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد.

شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نشست ستاد مقابله با کرونا در شهرستان قروه با اعلام وضعیت قرمز و افزایش مبتلایان به کرونا در حالی برگزار شد که با وجود هشدارها مردم همچنان بحران پیش رو را جدی نگرفته و آن طور که باید طرح فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود.

آنچه در این نشست اعلام شد بررسی علت بحرانی شدن قروه در کنار اعمال محدودیت‌های جدید در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بود.

اعلام ممنوعیت مراسم عروسی و عزا

در این نشست فرماندار قروه گفت: اگر وضعیت به همین شیوه پیش برود ناچاریم محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنیم. قصد آسیب زدن به هیچ صنفی را نداریم اما اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود محدودیت‌ها دوباره باز می‌گردند.

به گفته حسین الماسی در پیک اول کرونا اصناف همراهی خوبی داشتند و با وجود فشارهای فراوان خسارت‌های بسیاری را دیدند اما اکنون فشار روی مسئولان بوده و فرسودگی کادر درمان در حال وقوع است.

او افزود: اکنون شرایط قرمز قروه در پیک دوم کرونا به وجود آمده است. باید فعالیت‌ها با حفظ فاصله و به دور از هرگونه تجمع باشد. شرایط قرمز قروه اجازه برگزاری مراسم پر تجمع را نمی‌دهد لذا باید از هرگونه تجمع که سلامت عمومی را تهدید می‌کند، جلوگیری شود.

الماسی در ادامه از اعمال محدودیت‌های جدید خبر داد و گفت: از هم اکنون به مدت ده روز صنوف آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، داربستی‌ها، گل فروشی‌ها و رستوران‌ها حق پذیرش سفارشات برای مراسم عروسی و عزا را ندارند. هرگونه سرپیچی از دستور صادر شده تخلف بوده و عواقب آن متوجه اصناف مذکور خواهد بود.

او همچنین برگزاری هرگونه مراسم همراه با تجمع اعم از عروسی، ترحیم، میهمانی و… را تهدیدعلیه بهداشت عمومی دانست و گفت که براساس قانون تخلف محسوب می‌شود. لذا با برگزارکنندگان این مراسم مطابق قانون برخورد خواهد شد.

«لماسی خطاب به مردمی که به عنوان دعوت شوندگان در مراسم مختلف حضور می‌یابند هشدار داد که از یکشنبه اول تیرماه به مدت ده روز مردم توجه داشته باشند حضور در هرگونه مراسم جشن و عروسی یا میهمانی یا عزا و ترحیم تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی شده و مشارکت در این معضل به عنوان تخلف شناخته می‌شود.

او تأکید کرد:هر صنفی دستور ستاد مقابله با کرونا را نادیده بگیرد مطابق قانون پلمب خواهد شد. لذا رعایت تمامی موارد مربوط ضروری و اجرایی خواهند شد.

الماسی در ادامه بار دیگر نسبت به بی‌تفاوتی مردم هشدار داد و بیان کرد: اگر پرتکل‌ها رعایت شوند و شرایط مناسب شود اجازه فعالیت تالارها را با ظرفیت ۵۰ درصد و تدابیر بهداشتی خواهیم داد لذا این مورد محقق نخواهد شد مگر اینکه مردم همراهی کنند تا وضعیت قروه سفید شود.

آغاز اوج پیک دوم کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قروه هم در این نشست از شدت پیک دوم کرونا در سه هفته اخیر در شهرستان خبر داد و گفت: شدت پیک دوم کرونا در این مدت اخیر به گونه‌ای بوده که ۴۳ مبتلا در یک روز، ۳۴ نفر در یک روز و ۲۳ نفر هم در یک روز داشته‌ایم و این یعنی به نسبت دوره اول افزایش چشمگیری را شاهد هستیم.

علیرضا عبدی از پر شدن بیمارستان و ازدحام جمعیت در مرکز نمونه‌گیری قروه ابراز نگرانی کرد و افزود: مراکز نمونه‌گیری با ازدحام جمعیت مواجه است و بیمارستان در حال پر شدن است و همه اینها زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

او تعداد مبتلایان در میان پرسنل ادارات، بازاریان و کسبه، دانش‌آموزان و دانشجویان را بالا دانست و هشدار داد که عادی شدن شرایط در میان مردم آسیب‌های بسیاری را به شهرستان وارد کرده است.

عبدی هم به منع برگزاری مراسم عروسی و ختم اشاره کرد و گفت: اقداماتی که شده کافی نیست و باید مجدداً فعالیت‌ها از سر گرفته شود و اطلاع رسانی‌ها تکرار و ضدعفونی معابر هم در دستور کار قرار گیرد.

مطابق اظهارات او نانوایی‌ها دیگر نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ادارات دستورالعمل‌ها را نادیده می‌گیرند و برای مراجعان خود موارد بهداشتی را در نظر ندارند لذا باید در این زمینه نظارت‌ها افزایش یابد.

عبدی بانک‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی و … را از محل‌های پرتجمع دانست و بر نظارت این مراکز تأکید کرد.

۵۶۰ مورد مثبت به کرونا

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قروه هم در این نشست از شناسایی ۵۶۰ مورد مثبت به کرونا از ابتدای شیوع ویروس تاکنون خبر داد وگفت: از روز اول شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۴۰ نمونه گرفته شده که از این تعداد ۲۵۰ نمونه در بیمارستان و هزار و ۷۷۰ نمونه در مرکز نمونه‌گیری شماره یک انجام شده است.

بنا به گفته مسعود معتمدی از تعداد نمونه‌های گرفته شده در مجموع ۵۶۰ مورد مثبت بوده و هزار و ۴۸۰ مورد منفی شده است.

او بیان کرد: با توجه به تعداد بیماران بستری در بیمارستان، در حال حاضر ۱۸ بیمار بستری در بیمارستان شهیدبهشتی بستری هستند که از این تعداد ۳ نفر مثبت قطعی بوده و ۱۵ نفر گرچه پاسخ تست آنان منفی اعلام شده اما با نظر پزشک مرتبط به دلیل مشکوک بودن به کرونا بستری شده‌اند.

معتمدی همپنین از تعداد ۵۰ مورد فوت شده مثبت قطعی و مشکوک گفت و افزود: مجموع فوتی‌های قطعی بر اثر کرونا ۲۲ مورد مثبت و تعداد فوتی‌های مشکوک به کرونا هم ۲۸ مورد بوده است.

او از تعداد ۵۶۰ بیمار شناسایی شده مثبت تعداد ۲۵۶ بیمار را فعال دانست.

به گفته معتمدی بیمار فعال یعنی اینکه هنوز دوره ۱۴ روز قرنطینه آنان تمام نشده است.

رئیس مرکز بهداشت قروه همچنین از بهبودی ۲۸۰ بیمار خبر داد و گفت: از ابتدای خرداد ماه سال ۹۹ تاکنون اندازه ۳ ماه ابتدایی شیوع کرونا، بیمار شناسایی شده و همین نشان از وضعیت نابسامان دارد.

معتمدی از اینکه روند بیماری اکنون به سمت جوانان رسیده و همین افراد مسن را هم در معرض خطر قرار می‌دهد هشدار داد و بیان کرد که بیشتر مبتلایان افرادی هستند که خارج از شهرستان بوده و بازگشته‌اند.

مردم مقصر نیستند

تمامی موارد گفته شده در این نشست بیشتر بر پایه بی‌تفاوتی مردم چرخید اما معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار قروه نظر دیگری داشت و با دفاع از حق مردم، بیشتر سهل‌انگاری‌ها را از جانب مسئولان دانست.

مطابق اظهارات چنگیز اردلان نباید مردم را مقصر دانست، سیستم اداری مقصر اصلی است چرا که حساسیت‌ها کم شد و اقدامات لازم آن طور که باید تداوم پیدا نکرد.

او از نحوه اطلاع رسانی و صرفاً حرکت در فضای مجازی انتقاد کرد و افزود: متأسفانه اطلاع رسانی‌ها درست انجام نمی‌شود و صرفاً در فضای مجازی تأثیرگذاری لازم را ندارد چرا که همه وقت رصد این فضا را نخواهند داشت لذا باید سیمای شهری را برای امر اطلاع‌رسانی مهیا کنیم.

اردلان بیان کرد: سیمای شهری مناسب برای مبارزه با کرونا نیست از اینکه تنها اطلاع رسانی‌ها متکی شده به فضای مجازی و از فضای حقیقی دور گشته گفت و خواستار تغییر در سیمای شهری با هشدارهای لازم شد.

او همچنین خطاب به هیات‌های ۱۷ گانه اصناف گفت که باید رؤسای این هیات ها همه در ارتباط میدانی با مردم بوده و در امر اطلاع‌رسانی دخیل باشند.

دفاع شهرداری از هیچ

با انتقاد معاون عمرانی بود که نماینده شهرداری مثل همیشه به دفاع از مجموعه خود پرداخت. مجموعه‌ای که آن طور که باید در حوزه کرونا موفق عمل نکرد. خسرو عزتی در حالی مدعی است شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی کار کرده که اطلاع‌رسانی را تنها در کشیدن آژیر خطر می‌داند و گویا اصلاً معنای گفته‌های چنگیز اردلان را متوجه نشد!

با این وجود حتی هشدار با بلندگو هم توسط شهرداری درست و به موقع انجام نمی‌شود چرا که تنها در یکسری از نقاط شهر حضور پیدا می‌کند و مکان‌های حساس را نادیده می‌گیرد.

کد خبر 524158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha