یک بررسی جدید در اروپا شواهد بیشتری درباره ارتباط میان کمبود ویتامین دی و دچار شدن به بیماری شددیدتر کووید-۱۹ به دست داده است.

Vitamine D

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پژوهشگران کالج ترینیتی در دوبلین در ایرلند و دانشگاه لیورپول در بریتانیا ۱۱۷ کشور را شمار بیماران کووید-۱۹ در آنها ۱۵۰ مورد یا بیشتر بود، بررسی کردند تا معلوم شود ویروس بر جمعیت‌های متفاوت چه اثراتی می‌گذارد.

این پژوهشگران داده‌های مربوط افراد ۶۵ ساله و بالاتر، تراکم جمعیت هر کشور، عرض جغرافیایی پایتخت و میزان‌های آلودگی هوا را گردآوری کردند.

یافته‌های آنها که در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان داد درصد افراد سالمند در هر کشور قویا با میزان مرگ‌ و میر کووید-۱۹ ارتباط دارد- به طوری که به ازای هر یک درصد افزاش در جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر، افزایشی ۱۳ درصدی در میزان مرگ‌ومیر رخ داده بود.

یک عامل دیگر دیگر موثر بر میزان مرگ‌ومیر عرض جغرافیایی کشور بود، به طوری که حتی پس از در نظر گرفتن تاثیر سن به ازای هر درجه شمالی‌تر بودن کشور بالای عرض جغرافیایی ۲۸ درجه میزان مرگ‌ومیر ۵ درصد افزایش می‌یافت.

به گفته این پژوهشگران در این عرض جغرافیایی مقدار کافی پرتوهای ماورای بنفش نوع B که در نور خورشید یافت می‌شود و با تابش به پوست باعث حفظ میزان طبیعی ویتامین دی در ماه‌های زمستان  بهار می‌شود، دریافت نمی‌کنند.

تراکم جمعیت ارتباط معناداری با میزان مرگ‌ومیر نداشت، میزان آلودگی هوا در کمال تعجب با میزان کمتر مرگ‌ومیر ارتباط داشت.

این پژوهشگران به بسیاری از بررسی‌های پیشین اشاره می‌کنند که نشان می‌دهند ویتامین دید نقش سودمندی در سلامت دارد و همچنین ممکن است نقشی در تقویت پاسخ ایمنی بدن و مهار التهاب داشته باشد.

بررسی‌های قبلی هم رابطه میان کمبود ویتامین دی و بیماری شدید کووید-۱۹ را نشان داده‌اند.

گرچه این رابطه هنوز به طور قطعی ثابت نشده است، اما این پژوهشگران مصرف روزانه مکمل ویتامین دی به میزان ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی (۲۰ تا ۲۵ میکروگرم) را برای حفظ میزان طبیعی ویتامین دی در خون به خصوص در افرادی که بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند، از جمله افراد با پوست تیره‌تر و افرادی که مدت زیادی درون فضاهای بسته هستند، توصیه می‌کنند.

کد خبر 524091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام وبتامین دی برا استخوان هم خوبه؟ کلسیم دی همون ویتامین دی هست ؟