سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

لیلا رستگار*: همه می‌دانیم که گوشی‌های موبایل برای محیط زیست مفید نیستند و می‌دانیم که باید سهم خود را در حفاظت از محیط زیست و زمین بپردازیم.

اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که می‌خواهید فعالیت سبز بیشتری انجام دهید و  با گوشی‌های خود باعث تخریب کمتری شوید، می‌توانید نگاهی به این مطلب بیندازید. این کارها نیاز به تلاش زیادی ندارد.

   یک گوشی سبز بخرید

   آسان‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یکی از این گوشی‌های جدید دوستدار محیط زیست، که به تازگی در وارد بازار شده است، بخرید. البته هنوز  تعداد زیادی از آنها به بازار نیامده است ،اما با توجه به اینکه ساخت این گوشی‌ها هر روز بیشتر جلب توجه می‌کند احتمالا به زودی تعداد آنها بیشتر می‌شود.

   با این حساب شاید هنوز امکان و آمادگی خرید موبایل سبز برایتان فراهم نباشد. اشکالی ندارد. اما می‌توان جور دیگری برای سبز بودن خرج کرد. می‌توان شارژرهایی تهیه کرد که نیروی خود را از انرژی خورشیدی می‌گیرند. درهرحال هر گوشی‌ای که داشته باشید باید آن را شارژ کنید، پس استفاده از یک شارژر خورشیدی خیلی کار سختی نیست. یعنی خرید کالایی که برایتان فعالیت سبزی را انجام دهد.

هیچ کار نکنید

تنها چیزی که از بیرون رفتن و خرید یک کالای سبز راحت‌تر است،‌ انجام ندادن هیچ کاری است. یعنی لازم نیست بیرون بروید و آخرین فن‌آوری‌های مربوط به موبایل را بخرید. تکنولوژی گوشی‌های همراه آنقدر سریع پیشرفت می‌کند که همیشه می‌توان منتظر گوشی‌های جدید‌تر و جذاب‌تر بود. گوشی‌های سبز خوب هستند، اما آنها هم باعث ایجاد زباله جدید می‌شوند، چون خرید آنها به این معنی است که قبل از اینکه واقعا چرخه زندگی گوشی‌های قبلی‌مان کامل شود آنها را دور بیندازیم. لازم نیست هر گوشی جدیدی که برقش چشم شما را می‌گیرد بخرید. در عوض هیچ کار نکنید و با گوشی قدیمی خودتان کارها را انجام دهید تا به این ترتیب به نوعی سبز  باشید.

عذاب وجدان گوشی قدیمی

یکی از دلایلی که فکر سبز بودن گوشی‌های موبایل را کار سختی جلوه می‌دهد این است که بازیافت آن کار ساده‌ای نیست.حتی در بسیاری از نقاط پیشرفته دنیا فقط یک یا دو مرکز برای بازیافت این کالاها وجود دارد. حتی خیلی از این مرکزها از شما برای بازیافت گوشی‌تان پول می‌گیرند.

 از آنجا که این کار سخت است و خیلی‌ها حال و حوصله آن را ندارند، بهتر است گوشی‌تان را ببخشید. می‌توانید آن را به خیریه‌ای ببرید و تحویل دهید تا شخص دیگری که نیاز دارد از آن استفاده کند. اگر باز هم مسیر خیریه از خانه‌تان دور است و این کار به نظر شما خیلی سخت می‌آید می‌توانید آن را به نشانی خیریه پست کنید. هرچه‌قدر هم در انجام کارهای سبز تنبل باشیم، رفتن به پست‌‌خانه خارج از توان ما نیست!

مکالمه سبز

مهم ترین کاری که با گوشی‌هایتان انجام می‌دهید – حال چه گوشی سبز داشته باشید یا نه- صحبت کردن با آن است. چرا همین کار را نقطه‌ای برای شروع یک فعالیت سبز نکنید و در مکالمه‌هایتان به موضوع‌های سبز اشاره نکنید؟

حقیقت این است که آگاهی، قدرت است؛ اگر این آگاهی را پراکنده کنید، می‌تواند خیلی موثر باشد، هم برای خودتان و هم برای دیگران.  شما با تلفن همراهتان با دادن آگاهی‌های مفیدی  که در باره نگه‌داری سیاره می‌دانید،  باعث می‌شوید تا این موضوع در ذهن دیگران تازه بماند. مسایل پیچیده هم لازم نیست مطرح شود. به هر حال یادتان که نرفته، ما ذاتا در سبز بودن کمی تنبلیم. پس موضوع‌های ساده یا اخباری که به گوشمان خورده کارمان را راحت‌تر می‌کند. لازم نیست تمام صحبتتان در بارة سبز بودن باشد، اما حتما در میان صحبت‌های گوناگون و پراکنده مهم یا غیر مهم جایی برای چند کلمه سبز هم دارید!

   * کارشناس محیط‌زیست

کد خبر 52403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز