مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

کاهش نزولات آسمانی و اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در ۲ دهه اخیر مهم‌ترین معضل بخش کشاورزی استان همدان بوده و به عقیده کارشناسان تنها راهکار مقابله با این پدیده توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت است.

کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان کشاورزی همدان معتقدند که توسعه گلخانه‌ها بهره‌وری آب بخش کشاورزی را ۱۰ تا ۱۲ برابر نسبت به فضای باز افزایش می‌دهد و در این مقطع از زمان که خشک‌سالی چندین ساله، کاهش بارندگی و در پی آن خشک شدن قنات‌ها، چشمه‌ها و کاهش منابع آب زیرزمینی چالش‌هایی در بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کم‌آبی باشد.

به اعتقاد این کارشناسان یکی از مهم‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است زیرا که یکی از مزایای اجرای این طرح ورود آب‌های سطحی به چرخه مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب است.

کمبود آب، چاه‌های بدون آب، زمین‌های تشنه و خشک‌سالی مداوم اصلاح الگوی کشت در استان همدان را اجتناب‌ناپذیر کرده است و میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به‌عنوان یک چالش مطرح است.

مصرف آب بخش کشاورزی در استان همدان به‌طور متوسط ۱.۹ میلیارد مترمکعب است که به ازای آن ۴. ۴ میلیون تن محصول و به ازای هر لیتر ۲. ۶ کیلوگرم محصول تولید می‌شود که در میانگین کشوری ۱. ۶ کیلوگرم محصول تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان دراین‌باره روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کشت گلخانه‌ای درواقع نمادی از عبور کشاورزی سنتی به علمی است که صرفه‌جویی، اشتغال‌زایی، استفاده از حداقل زمین برای تولید محصول، افزایش کارایی مصرف آب، افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده، قابلیت کنترل محصول و آفات، تولید و تنوع محصول به‌صورت خارج از فصل، تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار ازجمله مهم‌ترین مزایای آن است.

منصور رضوانی جلال افزود: در استان همدان ۱۴۳ هزار مترمربع گلخانه وجود دارد و بر اساس برنامه راهبردی استان در همدان سالانه ۷۰ هکتار و در دوره سه‌ساله باید ۲۱۰ هکتار طرح کشت گلخانه‌ای اجرا شود.

ژوی بیان کرد: سال گذشته بر اساس برنامه پیشنهادی باید ۷۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد می‌شد، ۵۰ درصد از برنامه در احداث گلخانه‌ها تحقق یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: در توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای نیز ۲۳۰ هکتار زیرساخت ایجاد شد و در سال جاری نیز ۲۲۰ هکتار زیرساخت ایجاد می‌شود که در توسعه گلخانه‌ها بی‌نظیر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز از احداث ۷۰ هکتار گلخانه در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۷ سطح گلخانه‌های استان همدان ۱۰۷ هکتار بوده که برای یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

حجت‌الله شهبازی اظهار کرد: از ۷۰ هکتار گلخانه پیش‌بینی‌شده برای سال ۹۸، ۵۰ درصد آن تحقق یافت و ۳۶ هکتار احداث شد.

وی افزود: سالانه ۶ هکتار گلخانه در ۱۵ سال گذشته در استان ایجادشده است، با اضافه شدن ۷۰ هکتار سطح گلخانه‌های استان برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

شهبازی یادآور شد: تا پایان سال ۹۷ تولیدات گلخانه‌ای استان همدان ۳۷ هزار تن بوده است، با ایجاد ظرفیت جدید گلخانه‌ای در استان میزان تولید محصولات گلخانه‌ای به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ مجتمع گلخانه‌ای با بیش از ۴۲۰ هکتار مساحت در استان در حال اجرا است که با اتمام آن‌ها تعداد مجتمع‌های گلخانه‌ای استان به ۱۷ مجتمع خواهد رسید.

شهبازی خاطرنشان کرد: بیشترین محصولات گلخانه‌ای استان خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گل شاخه بریده است، ۶۰ درصد محصولات گلخانه‌ای استان مربوط به گوجه‌فرنگی، ۲۰ درصد خیار و ۱۰ درصد مربوط به سایر محصولات است.

کد خبر 524003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha