سردار «حسین رحیمی»، فرمانده انتظامی پایتخت، مدتی قبل در کمیسیون بررسی تصادفات پلیس «راهور فاتب» اعلام کرد منطقه ۲۱ تهران در کاهش تلفات تصادفات با 13 نفر کاهش در رتبه نخست شهر تهران قرار دارد.

راهور

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:  این در شرایطی است که منطقه 21 دروازه ورودی غربی پایتخت محسوب شده و معابر پر ترافیک و کلیدی از جمله بزرگراه‌های شهید «لشکری»، «فتح» و هم‌چنین «آزادگان»، در این محدوده حاشیه‌ای از شهر قرار دارند. از طرف دیگر، هم‌جواری صنعت و سکونت موجب شده تا خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در طول شبانه‌روز برای آوردن و بردن محصولات تولیدشده از سوی کارخانه‌ها و مواد اولیه موردنیاز صنایع در تردد باشند. در چنین شرایطی، کاهش آمار تلفات جانی ناشی از حوادث رانندگی، کار ساده‌ای نیست. در این‌باره با سرهنگ «بهزاد باتمانی»، رئیس پلیس راهور منطقه، گفت‌وگویی انجام دادیم تا مسیر طی شده و سیاست‌های اجراشده برای رسیدن به چنین موفقیتی را بررسی کنیم.  

رئیس پلیس راهور منطقه 21، دلیل اصلی کاهش 13 نفری تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی را نتیجه تعامل خوب و مثبت و سازنده پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری منطقه می‌داند و می‌گوید: «کاهش تصادفات در محدوده تحت پوشش پلیس راهور منطقه 21، پیش از هر چیز، ثمره توکل بر خداوند بزرگ و لطف پروردگار است. در گام بعدی به برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی صورت گرفته براساس تدابیر و رهنمون‌های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ سردار رحیمی بر می‌گردد. خوشبختانه در این مدت، همکاری مطلوب و مؤثری با شهرداری منطقه 21 داشتیم و نتیجه همه اینها، کاهش 13 نفری تلفات جانی ناشی از تصادفات است که موجب شده تا منطقه 21 از این بابت در رتبه نخست شهر تهران قرار گیرد. رسیدن به چنین آماری و رسیدن به این سطح نه تنها در تهران که در کشور بی‌سابقه و کم سابقه است. نیل به چنین موفقیت و جایگاهی، حاصل یک تلاش دسته‌جمعی و شبانه‌روزی است. »

  •  اصلاح هندسی و کنترل با دوربین 

سرهنگ بهزاد باتمانی، کارهای انجام شده برای کاهش تعداد تصادفات و آمار تلفات جانی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «نخستین‌کاری که در این راستا انجام شد، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و گام بعدی، اصلاح و رفع مشکل نقاط حادثه‌خیز و اصلاح هندسی آنها بود. شهرداری منطقه در انجام این کار همکاری و هماهنگی خوبی داشت و بر اساس اولویت‌بندی انجام شده، مرحله به مرحله پیش رفتیم و امروز همه معابر و تقاطع‌های مهمی که نیاز به اصلاح هندسی یا مرمت و بارسازی داشت، رفع مشکل شده یا در دست انجام است که از جمله باید به پروژه زیرگذر «فتح‌ـ باغستان» اشاره کنم. پروژه و طرح‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در منطقه اجرا شده تأثیر زیادی در کاهش سوانح و حوادث رانندگی گذاشته است. پس از اصلاح هندسی و رفع مشکل معابر، برنامه بعدی ما، کاهش سرعت وسایل نقلیه به‌ویژه در معابر بزرگراهی بود. برای این منظور، تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات رانندگی را با کمک شهرداری افزایش دادیم و به‌ویژه در نقاط مهم و حادثه‌خیز دوربین‌های جدید جانمایی شد تا به‌عنوان یک عامل بازدارنده، مانع حرکت وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز و دیگر تخلفات آنها شود که ممکن است به بروز حادثه و تصادف سنگین منجر شود. علاوه بر کنترل مکانیزه با دوربین، همکاران ما در پلیس راهور نیز حضور پر رنگی در معابر و نقاط حادثه‌خیز دارند تا عبور و مرور را برای وسایل نقلیه امن‌تر و معابر را برای مردم ایمن‌تر کنند. »

  •  آموزش با هدف فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی

هم زمان با کارها و برنامه‌های سخت‌افزاری، بخش نرم‌افزاری کار نیز پیش می‌رفت و بسیار منظم و مرتب، پیگیری و اجرا می‌شد. رئیس پلیس راهور منطقه در این‌باره می‌گوید: «در کنار رفع مشکلات و کنترل فیزیکی و ظاهری از مشکلات و ضعف‌های غیرفیزیکی و درونی نیز که همان فرهنگ رانندگی و آموزش است، غافل نبودیم و نیستیم چراکه اینها مکمل یکدیگر هستند. در کنار آموزش رانندگان متخلف سواری‌های سبک و سنگین و راکبان موتورسیکلت‌ها، همکاران ما برای آموزش به مدارس وسراهای محله و پادگان‌ها و مراکز درمانی و نیز در هر کجا که لازم باشد، حاضر می‌شوند. خوشبختانه این آموزش‌ها اثرگذار بوده و نتیجه داده است. قوانین را یادآوری کرده و آموزش می‌دهیم و با نمایش فیلم و عکس حوادث رانندگی برای آگاهی دادن و فرهنگسازی شهروندان تلاش می‌کنیم. البته تا رسیدن به شرایط مطلوب و مورد انتظار، هنوز فاصله داریم و جای زیادی برای کار وجود دارد. »

  •  به دوربین‌های بیشتری نیاز داریم 

سرهنگ باتمانی، علاوه بر تداوم آموزش و فرهنگ سازی، از لزوم افزایش دوربین‌های ترافیکی و فراهم شدن دیگر امکانات مورد نیاز برای کاهش هرچه بیشتر تصادفات و تلفات جانی ناشی از آن می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم این روند کاهشی را حفظ و حتی آن را بهتر کنیم، در کنار فرهنگ سازی، امکاناتی نیز مورد نیاز است. برای مثال، به تعداد بیشتری دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلفات رانندگی نیاز داریم تا محدوده بیشتری را تحت کنترل داشته باشیم. به‌ویژه باید تعداد دوربین‌های کنترل سرعت در شب نیز افزایش پیدا کند. هم‌چنین به دوربین‌هایی احتیاج داریم که بتوانند حرکت خودروها را بین خطوط کنترل و تخلف‌های انجام شده را ثبت کنند. ما 2 دوربین «لیزری» سیار داریم که در نقاط مختلف مستقر می‌شوند، اما در مجموع، تعداد دوربین‌های موجود باید افزایش پیدا کنند. با توجه به همکاری و تعامل خوبی که با شهرداری داریم، امیدواریم این دوربین‌ها تأمین شده و در نقاط مورد نیاز نصب شوند تا امنیت بزرگراه‌ها و خیابان‌های ما بیشتر شود. »

  •  سرعت غیرمجاز و عبور از عرض خیابان 

رئیس پلیس راهور منطقه 21، بیشترین دلیل تصادفات و سوانح رانندگی را در این محدوده، این‌گونه تشریح می‌کند: «دلیل نخست و اصلی تصادفات و حوادث رانندگی در منطقه 21، تخطی از سرعت غیرمجاز است. متأسفانه برخی از رانندگان خودروهای سبک و سنگین و هم‌چنین راکبان موتورسیکلت‌ها بی‌محابا در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌تازند و علاوه بر جان و سلامت خودشان، جان و سلامت دیگران را نیز به خطر می‌اندازند. اگر بتوانیم حرکت با سرعت غیرمجاز را کنترل کنیم، بخش قابل توجهی از تصادفات و سوانح رانندگی کاهش پیدا می‌کند. دومین دلیل عمده سوانح رانندگی در این محدوده عابران پیاده‌ای هستند که به جای استفاده از پل‌های هوایی یا عبور از محل‌های ایمن خط‌کشی شده، می‌خواهند از عرض خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها عبور کنند. عجیب اینکه حتی مسدود کردن و نصب نرده هم مانع آنها نمی‌شود! تنها راه‌حل این موضوع، فرهنگسازی و آموزش است. در کنار اینها، متأسفانه تخلف راکبان موتورسیکلت‌ها بارها منجر به تصادف و بروز حوادث رانندگی شده است. »

کد خبر 523869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha