دهم تیرماه روز «صنعت و معدن» نامگذاری شده است. وقتی صحبت از صنعت می‌شود، هیچ کجا به اندازه منطقه ۲۱ که محدوده صنعت و سکونت لقب گرفته و محله‌هایش با این نام عجین شده است، مطرح نمی‌شود.

همسایه

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: صنایع و کارخانه‌های بزرگ و کوچکی که سال‌های سال است سایه سربی‌شان برسر محله‌ها و اهالی‌اش سنگینی می‌کند. همیشه وقتی سخن از همجواری و همسایگی ناخواسته و اجباری صنعت و سکونت می‌شود، حرف از معایب و مضرات آن به میان می‌آید. اینکه چگونه چرخ آرامش زندگی این مردم مقابل چرخ دنده‌های قوی و قطور صنعت لنگ می‌زند. اما موضوعی که اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، محاسن این همسایگی است. به‌ویژه در سال‌های اخیر که سیاست و برنامه مدیران شهری منطقه بر پایه تعامل و همکاری با صنعتگران استوار شده است. روز صنعت، بهانه‌ای شد تا برخی از مهم‌ترین خدمات و کمک‌های ارائه شده از سوی صنایع منطقه را مرور و بررسی کنیم 

  • کمک به نیازمندان تا تولید و توزیع محلول ضد عفونی و ماسک 

«مسئولیت اجتماعی صنایع» موضوعی است که حتی اگر پیش از سال ۱۳۹۶، بدون این بسته‌بندی و برچسب هم وجود داشت، برای اغلب گوش‌ها کلماتی غریب و عجیب و برای بیشتر چشم‌ها، فعلی نا آشنا بود. این کلمات چیده شده در کنار هم بیش از همه در صحبت‌های «حسن رحمانی»، شهردار منطقه، شنیده می‌شد. آقای شهردار برای پیش برد برنامه‌هایش و دستیابی به اهدافی که در بین انبوه مشکلات مالی ترسیم کرده بود، روی این مسئولیت که تا آن زمان مغفول مانده، حساب ویژه‌ای باز کرد و اکنون پس از گذشت چند سال، تأثیر و نتایج عمل به این مسئولیت از سوی صنایع در همه بخش‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک دیده می‌شود. «حسین معینی کربکندی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه، درباره خدمات صنایع به همشهری محله می‌گوید: «صنایع در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی تعامل خوبی با شهرداری داشتند و خدمات شایانی را ارائه کردند. این کمک‌ها را می‌توان در چند سرفصل مرور کرده و مورد بررسی قرار داد. در بخش فرهنگی و اجتماعی باید به موضوع «کمک‌های خیرخواهانه» و حضور صنایع در «مجمع خیّران منطقه» اشاره کنیم. بسیاری از صاحبان صنایع و شرکت‌ها در این مجمع به سبب کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌شود، حضور پررنگی دارند. برای نمونه در آخرین مرحله این کمک‌ها که ۶ هزار بسته حمایتی برای نیازمندان تهیه شد، سهم صنایع ۲ هزار بسته بود. از سال ۱۳۹۶ که در منطقه ۲۱ حضور دارم، صاحبان صنایع در ۳ مرحله از سال، شب‌عید، ماه مبارک رمضان و مهر ماه و بازگشایی مدارس، در تهیه بسته‌ها و اقلام حمایتی مشارکت و همکاری داشتند. صنایعی داشتیم که در یک نوبت، ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای کمک به نیازمندان کمک کردند. موضوع دیگر مشارکت صنایع در اجرای برنامه‌های فرهنگی است. صنایعی که اجرای ۱۰ شب برنامه فرهنگی را برعهده داشتند. یا به سبب شیوع «کرونا»، روزانه ۱۶ هزار بسته محلول ضد عفونی تولید کردند و به شکل رایگان در اختیار مردم و محله‌های نیازمند قراردادند. هم‌چنین در این ۳ ماه ماسک و دستکش نیز به همین‌ترتیب به همت صنایع تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت. موضوع بعدی اشتغالزایی برای مردم به‌ویژه خانواده‌ها و افراد نیازمند بود. در سال گذشته، حدود ۲۰۰ نفر از سوی صنایع جذب و مشغول کار شدند. هم‌چنین مقرر شد یک شرکت خودروسازی فعال در منطقه، فرزندان خانواده‌های نیازمند را آموزش دهد و سپس آنها را در مجموعه‌های تعمیرگاهی‌اش مشغول کار کند. این موارد که اشاره شد تنها در حوزه فرهنگی و اجتماعی صنایع بود و در سایر معاونت‌ها یعنی حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری نیز صنایع کارهای مفید و مهمی انجام داده‌اند. »

  • ساخت ۴ بوستان 

معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۲۱، خدمات صنایع به شهر و شهروندان در این محدوده از پایتخت، تبدیل تهدید به فرصت می‌داند و می‌گوید: «در گذشته، صنایع برای سکونت و محیط‌زیست یک تهدید محسوب می‌شدند، اما در سال‌های اخیر و با دیدگاهی که مدیریت جدید شهرداری منطقه ۲۱ داشت، این تهدید تبدیل به فرصت شده است. امروزه صنایع در چارچوب موضوع «مسئولیت اجتماعی»، تعامل و مشارکت خوبی با شهرداری دارند و کارها و توافق‌های سازنده و قابل توجهی در این زمینه انجام شده است. برخلاف سال‌های گذشته که صنایع به چشم مزاحم سکونت و مخرب محیط‌زیست نگاه می‌شد، کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال در منطقه تاکنون خدمات خوبی به شهروندان و محیط‌زیست منطقه ارائه کرده‌اند که همچنان ادامه دارد. از جمله می‌توان به افتتاح بوستان جنگلی «بهمن» به مساحت ۵ هکتار اشاره کرد. جنگلکاری حاشیه بزرگراه شهید «لشکری» و بوستان یک هکتاری «التیام» در شهرک «استقلال» که جنگلکاری بود و فضای بی‌دفاع شهری محسوب می‌شد. به بوستان و تفرجگاهی مناسب برای استفاده شهروندان تبدیل شد. علاوه بر این، ۲ بوستان دیگر در شمال و جنوب بوستان التیام به نام‌های «خوارزمی» و «میزبان» درحال ساخت است. اینها بخشی از مهم‌ترین کارهایی است که در یکی ۲ سال اخیر به همت صنایع و با مشارکت شهرداری انجام شده است. » «سیاوش زابلی» تأکید می‌کند کار صنایع با ساخت بوستان‌ها به پایان نرسیده و این همکاری و تعامل همچنان ادامه دارد. او می‌گوید: «کار صنایع با ساخت بوستان‌ها تمام نشده است، کارخانه‌هایی که این بوستان را ساخته‌اند در زمینه نگهداری از آنها به‌ویژه فضای سبز هم با شهرداری مشارکت و تعامل دارند. در موضوع‌های مربوط به حفظ محیط‌زیست نیز همکاری و تعامل خوبی با صنایع شکل گرفته است و محدوده صنعت و سکونت در راستای هم‌جواری و همسایگی مسالمت آمیز، گام برمی‌دارند. »

ساخت ۵ خیابان 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ از همکاری و مشارکت صنایع در این بخش خبر می‌دهد و به همشهری محله می‌گوید: «صنایع در سال‌های اخیر، مشارک خوبی در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک منطقه داشتند که بخشی از آن اجرای کارهایی بود که به روان‌سازی ترافیک کمک کرد. در زمینه عمرانی تا امروز صنایع ۵ معبر خاکی را آسفالت کرده‌اند. معبرهایی که به سبب خاکی بودن و نا همواری مسیر یا مورد استفاده شهروندان قرار نمی‌گرفت یا به سختی‌ تردد در آنها انجام می‌شد. همه مراحل کار از تیر سازی، آسفالت، جدول‌گذاری و نصب پایه‌های چراغ این ۵ معبر از سوی صنایع انجام شد و مورد استفاده مردم قرار گرفت. » «محمدرضا سالمی» نیز از تعهد صنایع به مسئولیت اجتماعی خودشان در سال‌های اخیر، می‌گوید: «خوشبختانه صنایع در برنامه جدید مدیریت شهری منطقه ۲۱ با عمل کردن به مسئولیت اجتماعی که دارند، کارهای خوبی در بخش‌های مختلف انجام داده‌اند و این مشارکت و همکاری همچنان ادامه خواهد داشت. با کارهای سازنده صنایع چه در بخش‌هایی که با شهرداری و چه در بخش‌هایی که با مردم و شورایاران داشتند، نگاه و نگرش مردم را به این بخش‌ها تغییر داده است. اکنون وقتی صحبت از صنایع به میان می‌آید، تنها به فکر آلودگی و ترافیک و از این قبیل مشکلات نمی‌افتند و کارها و خدمات آنها چه در بخش فرهنگی، اجتماعی و چه در بخش خدمات شهری و ترافیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد که این موضوع نشان می‌دهد همکاری و تعامل خوب و سازنده‌ای بین صنایع با مدیریت شهری و شهروندان شکل گرفته است. » 

کد خبر 523853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha