مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به احتمال شیوع تب کریمه - کنگو در فصل گرما، شهروندان گوشت قرمز را صرفاً از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند.

گوشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله بهمنش گفت: بیماری ویروسی تب کریمه - کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، زمینه را برای ایجاد مخاطرات و تلفات دام فراهم می‌کند. در واقع تب کریمه - کنگو از طریق گردش کنه‌ها و تماس افراد انسانی با بافت و خون دام‌های آلوده منتقل می‌شود و برای کنترل شیوع، افرادی که با دام سر و کار دارند باید نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهند و از تماس با کنه و یا دام‌هایی که به صورت غیرمجاز کشتار شده‌اند خودداری کنند.

او اضافه کرد: در وهله اول، دامداران باید برای کنترل شیوع کنه و مقابله با ازدیاد آن، جایگاه و روی بدن دام را سمپاشی کنند و علاوه بر این، در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از کندن و یا له کردن آن به‌جد خودداری کنند.

بهمنش ادامه داد: این بیماری در دام علائم مشخصی ندارد. به همین خاطر شهروندان باید گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز عرضه زیر نظر دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرید، مهر و برچسپ بهداشتی دامپزشکی روی لاشه گوشت را مد نظر قرار دهند.

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت مشاهده دام آلوده و موارد مشکوک، مراتب را به ۱۵۱۲ سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند افزود: سال ۹۸ به منظور مبارزه با شیوع تب کریمه - کنگو، یک میلیون و ۹۰ هزار و ۱۲۰ متر مربع از جایگاه‌های دامداری و ۸۲ هزار و ۷۴۷ راس دام سمپاشی شد.

او اضافه کرد: الزام کشتارگاه‌های دام استان به تجهیز سردخانه و اتاق پیش‌سرد به منظور نگهداری لاشه‌های کشتارشده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال از اقدامات موثر این اداره کل بوده، چراکه اگر لاشه‌های کشتارشده ۲۴ ساعت در اتاق پیش‌سرد نگهداری شود، عامل تب کریمه - کنگو، تب مالت و بسیاری از بیماری‌ها غیرفعال می‌شود.

بهمنش بیان کرد: نظارت مستمر بر مراکز عرضه گوشت و تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی بر مراکز عرضه در فصول گرم سال، برخورد با متخلفان و افرادی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دهند، و همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان کشتارگاه‌ها و میدان‌های دام، سلاخان و قصابان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان به منظور مقابله با شیوع تب کریمه - کنگو به شمار می‌رود.

او با اشاره به موضوع آموزش‌های مجازی و همچنین دوره‌های ترویجی بهره‌برداران به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را یادآور شد و گفت: این اداره کل با همکاری مرکز ترویج آموزش جهاد کشاورزی، امور عشایر و کمیته امداد حضرت امام (ره) هر ساله روستاییان و دامداران را از طرق مختلف همچون برنامه‌های رادیویی، آموزش چهره به چهره و بروشور راه‌های مقابله با بیماری مذکور را آموزش می‌دهد.

کد خبر 523796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha