نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: محصول گندم و دانه‌های روغنی (کلزای) مازاد بر نیاز کشاورزان این استان در ۱۰۳ مرکز تجهیز شده و به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جمال صالحی افزود: جلسات هماهنگی خرید تضمینی گندم به عنوان بزرگ‌ترین طرح بازرگانی این استان از بهمن ۹۸ آغاز شده است، تاکنون آمادگی ۹۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم و ۶ مرکز نیز برای خرید تضمینی دانه‌های روغنی در این استان نهایی شده و روند نهایی شدن سه مرکز خرید گندم نیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: شرکت خدمات بازرگانی استان در قالب مراکز خرید دولتی و خصوصی ظرفیت انبار و ذخیره‌سازی  ۷۲۰ هزار تن فضای سیلویی و ۱۸۰ هزار تن فضای انباری را ساماندهی کرده و فعالیت خود را در برخی مراکز به صورت غیر رسمی از روز گذشته ۳۱ خرداد آغاز کرده است.

صالحی گفت: همه ساله در این استان از هفته اول تیرماه برداشت گندم در مناطق معتدل سرد مانند کامیاران، سروآباد، مریوان، سنندج و بانه شروع می‌شود،  در سال زراعی جاری ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان شامل ۵۵۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار نیز آبی زیر کشت گندم رفته است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اضافه کرد: طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی این استان پیش‌بینی برداشت محصول گندم از مزارع کشت شده شامل یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تن بود که شرکت بازرگانی دولتی در نظر دارد ۹۹۸ هزار و ۱۰۷ تن از این محصول را به صورت تضمینی خریداری کند.

وی یادآور شد: نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری از قرار هر کیلوگرم با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفیدی کیفی ۲۵ هزار ریال منظور شده و تلاش می‌شود با مشارکت دست‌اندرکاران خرید تضمینی از جمله بانک کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری بهای گندم در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب کشاورزان پرداخت شود.

صالحی بیان کرد: خرید تضمینی گندم در مراکز با استعلام از سامانه‌های سیفا و پهنه‌بندی کشاورزی انجام می‌شود، توصیه می‌شود برای خرید و پرداخت به موقع گندم در این استان، ابتدا بهره‌بردارانی که تاکنون به ثبت اطلاعات خود در سامانه پهنه‌بندی اقدام نکرده‌اند نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.

وی افزود: کشاورزان هنگام مراجعه به مراکز خرید کپی کارت ملی و شماره حساب فعال در بانک کشاورزی را به همراه داشته باشند تا ثبت مشخصات آنان در سامانه بازرگانی دولتی ایران (سیفا) با سهولت و بدون اشکال انجام شود.

کردستان در چند سال گذشته موفق به کسب رتبه دوم خرید تضمینی گندم کشور شده است.

کد خبر 523732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha