تصویری از تخریب و پایین آمدن دیوار و بخشی از یک واحد مسکونی در فضای مجازی در جریان وقوع زلزله‌های اخیر در روستای دیده‌بان بخش صحرای باغ لارستان فارس دست‌به‌دست شده که شاید بتوان آن را مشت نمونه خروار از قصه تلخ و ادامه‌دار در عدم مقاوم‌سازی و نظارت ناکافی در ساخت‌وسازهای روستاها قلمداد کرد.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وقوع ۲ زمین‌لرزه ۵.۱ و ۵.۷ ریشتری در بیستم خرداد ۹۹ و به دنبال آن تکان‌های پیاپی و پس‌لرزه‌های دیگر در مناطق جنوبی استان فارس به‌ویژه بخش‌های بیرم و صحرای باغ شهرستان لارستان اگرچه تلفات جانی نداشت و حتی خسارات مالی این زلزله‌ها در ظاهر محسوس نبوده اما هشداری جدی برای متولیان و مسئولان امر و البته مردم این روستاها در حوزه ساخت‌وساز مسکن روستایی است.

این تصویر البته حکایت از چالش‌های نهفته و مشکلاتی که ناشی از عدم مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و دغدغه‌هایی که روستاییان این مناطق با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند نیز هست.

تنها کافی بود که در این منزل مسکونی و برخی واحدهای مشابه که در این روستا در جریان وقوع این زلزله‌ها دچار تخریب یا ترکیدگی شدند، افرادی ساکن بودند که بدون شک باید منتظر فاجعه و پیامدهای اسفناک‌تر آن برای مدت‌های طولانی بود.

روستای دیده‌بان با جمعیتی حدود سه هزار نفر از توابع بخش صحرای باغ شهرستان لارستان است.

۴۰ درصد واحدهای روستایی لارستان مقاوم نیستند

به گفته مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لارستان حدود ۴۰ درصد واحدهای مسکونی در سطح روستاهای این شهرستان مقاوم‌سازی نشده‌اند که باید تمهیدات و تدابیر لازم و با توجه به زلزله‌خیز بودن این مناطق در اسرع وقت انجام شود.

ناصر زاغری بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در این زمینه پایین بودن میزان تسهیلات است که با توجه به تورم و گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی و حتی هزینه‌های جانبی به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست.

وی ادامه داد: استقبال مردم روستاها از این میزان تسهیلات به‌شدت پایین است و حتی باوجود اصرار فراوان از سوی بنیاد مسکن و حتی کمیته امداد برای مددجویان و جامعه هدف خود در روستاها اما همچنان استقبال آن‌ها نیز به‌شدت رو به کاهش بوده است.

زاغری میزان تسهیلات مقاوم‌سازی در روستاها را ۴۰۰ میلیون ریال و ۱۰۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض دانست و گفت: مردم این مبلغ را جوابگوی تخریب و بازسازی خانه‌های مسکونی خود حتی به متراژ کمتر از ۱۰۰ مترمربع نمی‌دانند و خواستار افزایش میزان تسهیلات مقاوم‌سازی هستند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان اضافه کرد: البته موضوع ضمانت‌های بانکی و بوروکراسی‌های اداری و برخی سخت‌گیری‌های بی‌مورد بانک‌های عامل نیز از دیگر دلایل کاهش میزان استقبال مردم از این تسهیلات است.

 وی بیان کرد: در جریان زلزله‌های اخیر حدود ۱۰۰ واحد مسکونی در بخش صحرای باغ و بیرم دچار خسارت و ترکیدگی دیوارها یا تخریب شدند که ۴۶ مورد از این واحدها نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

لارستان ۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که از این تعداد حدود ۱۰۰ روستا طرح هادی دارند یا در حال تهیه است.

خسارت ۲۵ میلیارد ریال زلزله به واحدهای مسکونی در لارستان

معاون عمرانی فرماندار ویژه لارستان نیز اعلام کرد: بر اساس برآوردهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رقمی افزون بر ۲۵ میلیارد ریال زیان به واحدهای مسکونی در مناطق  زلزله‌زده این شهرستان وارد شد.

احمد دلاور در این زمینه اظهارکرد: حدود ۱۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شدند که بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده ۱۵ مورد از این واحدها غیرقابل‌سکونت هستند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی میزان کم تسهیلات مقاوم‌سازی منازل مسکونی است که برای روستاها ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۰۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض پیش‌بینی‌شده که به‌هیچ‌وجه جوابگوی تأمین مسکن مناسب با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و تورم نیست.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت. این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

کد خبر 523726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha