شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

واحدهای صفی مستقر در شهرک صنوف زاگرس خرم‌آباد با گذشت بیش از ۱۸ سال همچنان از نبود امکانات رنج می‌برند، فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله آب آشامیدنی، آسفالت، جمع‌آوری زباله‌ها، وضعیت سند واحدها همه از مواردی است که فعالیت این واحدها را با مشکل مواجه کرده است.

زاگرس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ساخت شهرک صنوف زاگرس با هدف انتقال واحدهای صنفی آلاینده و مزاحم سال ۸۱ آغاز شد، اما حال و پس از گذشت حدود ۱۸ سال این شهرک با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

فعالیت این شهرک از همان ابتدا با حواشی همراه بود که مهمترین آنها موضوع سند واحدها بود معضلی که همچنان تعیین تکلیف نشده و نارضایتی صاحبان واحدهای صنفی مستقر در شهرک را به دنبال داشته است.

اهمیت انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از شهر به دلیل حفظ حقوق شهروندان و جلوگیری از سد معبر یکی از اقداماتی است که در همه نقاط کشور مورد توجه مسوولان به ویژه مدیریت شهری است.

به نظر می‌رسد رفع مشکلات پیش روی شهرک صنوف زاگرس با توجه به موقعیت و جایگاهی که دارد ضروری است و در این زمینه مسئولان استان به ویژه دادستان و فرماندار باید نسبت به تعیین تکلیف آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند زیرا با بازگشت واحدهای صنفی به داخل شهر کار دشوارتر می‌شود.

در حال حاضر عدم توجه سرمایه‌گذاران شهرک و مسئولان نسبت به رفع مشکلات سبب شده صاحبان واحدهای صنفی از بازگشت به داخل شهر سخن به میان آورند موضوعی که بدون شک پیامدهای نامطلوبی را برای شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.

شهرک صنوف زاگرس و کوهی از مشکلات

رئیس اتحادیه صافکاران و نقاشان خرم‌آباد که در شهرک صنوف زاگرس مستقر است، گفت: با گذشت نزدیک به دو دهه این شهرک حتی از آب آشامیدنی هم محروم است، نبود سرویس بهداشتی نیز از دیگر معضلاتی است که می‌توان مطرح کرد موضوعی که نه تنها برای واحدهای صنفی بلکه برای مسافران و میهمانانی که از استان‌های دیگر برای تعمیر خودرو مراجعه می‌کنند مشکل سازاست.

اکبرعادلی به انباشت زباله‌ها و نبود متولی برای جمع‌آوری نیز اشاره و عنوان کرد: پاسخ شهرداری هنگام مراجعه برای جمع آوری زباله‌ها این است که به ما مربوط نیست زیرا شهرداری در قبال مغازه‌های شخصی هیچ گونه تعهدی ندارد، حال سوال این است اگر به شهرداری مربوط نیست پس کدام ارگان واحدهای صنفی را با بهانه و حتی تهدید به این مکان انتقال داده است.

وی افزود: واحدهای صنفی مستقر در شهرک صنوف زاگرس  که در حال حاضر بیش از ۶۵۰ واحد هستند علاوه بر نبود و کمبود امکانات با معضل دیگری در رابطه با سند واحدها مواجه است.

تهدید به خروج از شهرک

عادلی ادامه داد: هر بار که برای دریافت سند به بانک مراجعه می‌کنیم پاسخشان این است که سند در رهن بانک است در حالی که هیچ‌گونه بدهی نداریم، متاسفانه سرمایه‌گذار شهرک که اکنون در زندان به سر می‌برد با استفاده از سندها و بدون اطلاع ما اقدام به دریافت تسهیلات کرده است.

رییس اتحادیه صافکاران و نقاشان خرم‌آباد تاکید کرد: در صورتی که مشکلات واحدهای صنفی رفع نشود همه آنها همانطور که از شهر خارج شده‌اند به شهر باز می‌گردند، زیرا سال‌ها است شرایط نامطلوب و سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند اما کوچکترین تغییر و یا حرکتی از سوی متولیان و یا سرمایه گذار انجام نشده است.

سرویس بهداشتی نداریم

بهروز علیپور یکی دیگر از فعالان مستقر در شهرک صنوف است که از نبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت‌ها گلایه دارد و گفت: این شهرک متاسفانه فاقد آسفالت و هرگونه مبلمان شهری است، این شهرک همچنین از نبود مسجد و هرگونه امکانات رفاهی رنج می‌برد.

وی عنوان کرد: شهرداری برای آسفالت  شهرک از واحدهای صنفی می‌خواهد که در قبال این کار مبلغی را پرداخت کنند، حال معلوم نیست وظیفه شهرداری و دیگر ارگان‌ها در این شهرک که با اصرار و وعده فراهم بودن بستر مناسب ما را به این مکان انتقال داه‌اند چیست.

علیپور معتقد است: برای یک شهرک خدماتی که افراد زیادی برای انجام کارهای ضروری به آن مراجعه می‌کنند بسیار ناپسند است که حتی از داشتن سرویس بهداشتی محروم باشد.

به گفته وی توجه نکردن به بهداشت شهرک سبب شده که انواع حشرات و حیوانات موذی وجود داشته باشد که سلامت فعالان و حتی افرادی که به این مکان برای انجام خدمات مراجعه می‌کنند به خطر می‌اندازد.

دیگر فعال مستقر در شهرک نیز از نبود آتش نشانی و آمبولانس سخن به میان آورد و گفت: به دلیل خدماتی بودن این شهرک هر آن امکان وقوع یک حادثه مانند آتش سوزی و یا آسیب جانی وجود دارد بنابراین وجود آتش نشانی و آمبولانس ضروری است.

فریدون سپهوند افزود: شهرک صنوف زاگرس از نعمت گاز نیز محروم است، گویی همه چیز دست به دست هم داده تا واحدهای صنفی به فکر بازگشت به داخل شهر بیفتند اتفاقی که بدون شک پیامدهای نامطلوب فراوانی را به دنبال دارد.

شهرک صنوف زاگرس و بر باد رفتن آبروی استان

رییس اتاق اصناف خرم‌آباد نیز که به شدت از وضعیت و بلاتکلیفی شهرک صنوف زاگرس گفت: وضع شهرک صنوف زاگرس بسیار اسفناک است و واحدهای صنفی به معنای واقعی کلمه در مضیقه هستند، متاسفانه نه سرمایه گذار و نه دیگر دستگاه‌ها مانند شهرداری به تعهدات خود در قبال این شهرک عمل نکرده‌اند.

منوچهر اسبکوه یادآور شد: اوضاع این شهرک به حدی نامطلوب است که ما مسئولان کشوری را برای بازید به این مکان نمی‌آوریم زیرا معتقدیم حیثیت استان زیر سوال می‌رود و از طرفی معیار ارزشی استان است.

وی ادامه می‌دهد: این شهرک از هرگونه زیرساخت شامل خدمات بهداشتی‌امکانات رفاهی محروم است متاسفانه امنیت شهرک نیز با مشکل مواجه است چندروز گذشته همه وسایل یکی از واحدهای صنفی به سرقت رفته است.

مشکلات همچنان باقی است

رییس اتاق اصناف خرم‌آباد بیان کرد: شهرک حتی سرویس بهداشتی ندارد و تکلیف نه تنها واحدهای صنفی حتی مسافرانی که از شهرای دیگر مراجعه می‌کنند مشخص نیست، مسافران حتی مکانی برای استراحت ندارند.

اسبکوه گفت: با گذشت سال‌ها اما مشکلات این شهرک همچنان به قوت خود باقی است ظرف این مدت بسیاری از مسوولان در جریان مشکلات قرار گرفته‌اند و هرکس به گردن دیگری می‌اندازد در واقع شاهد نوعی پاس کاری بین متولی و دیگر دستگاه‌ها هستیم.

وی در رابطه به ادعای واحدهای صنفی مبنی بر خروج از شهرک صنوف تاکید کرد: من به واحدهای صنفی حق می‌دهم که بخواهند به داخل شهر بازگردند زیرا سال‌های متمادی با کمبود و نبود امکانات به سر می‌برند.

رییس اتاق اصناف خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به رفع مشکلات شهرک صنوف زاگرس که یک شهرک خدماتی است موجب بی‌اعتمادی بین صنوف برای ساخت دیگر شهرک‌ها می‌شود.

نگذارید شهرک صنوف زاگرس به متروکه تبدیل شود

اسبکوه افزود: مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد منتظر هستند شهرک صنوف زاگرس به یک مکان متروکه  تبدیل شود. انتظار می‌رود مسئولان تا کار به تعطیلی و خروج واحدهای صنفی شهرک نکشیده تدبیری بیاندیشند چون دیگر وقت عملی کردن وعده‌ها است و نه برگزاری جلسات بی نتیجه است.

وی به اینکه بعضی واحدها با اینکه داخل شهر چندین برابر درآمد کسب می‌کنند اما شرایط نامطلوب را به خاطر تعهد کاری که دارد تحمل کرده‌اند، اشاره و تاکید کرد: شهرک صنوف زاگرس یک کارخانه یا شهرک تولیدی نیست بلکه یک شهرک خدماتی است بنابراین هماهنگی و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات  آن ضروری است.

شهرکی بدون متولی

شهردار خرم‌آباد نیز در زمینه مشکلات پیش روی شهرک صنوف زاگرس از جمله آسفالت و جمع‌آوری زباله‌ها توضیح داد: شهرک صنوف زاگرس نه متولی، نه هیات امنا و نه طرف قراردادی دارد و اصلا نمی‌دانیم طرف حساب ما چه کسی است، همین کار را مشکل کرده است.

محمدرضا شریفی مقدم بیان کرد: سال گذشته پیرو بررسی و رفع مشکلات با چند نماینده از واحدهای صنفی مستقر در شهرک جلسه‌ای برگزار کردیم یکی از موضوعات مطرح شده جمع‌آوری زباله‌ها و آسفالت بود.

وی ادامه داد: در آن جلسه مقرر شد هیات امنا تشکیل و نتیجه را به ما اطلاع دهند اما با گذشت چندین ماه نتیجه‌ای حاصل نشد. البته در آن جلسه به سازمان پسماند دستور دادیم تا پایان اسفند سال ۹۸ نسبت به جمع آوری زباله‌های شهرک اقدام کند.

شهرداری آماده همکاری است

شریفی مقدم عنوان کرد: اما در مورد آسفالت شهرک پیشنها دادیم به صورت مشارکتی شهرداری اقدام به آسفالت می کند که در این مورد نیز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

شهردار خرم‌آباد گفت: تعیین تکلیف وضعیت شهرک ضروری است. درصورت تعیین تکلیف و مشخص شدن متولی هر وظیفه ای که برای شهرداری در قبال شهرک صنوف زاگرس تعیین شود ما به آن عمل می‌کنیم.

در هر حال به نظر می‌رسد ادامه روند بلاتکلیفی و بی توجهی به این شهرک تبعات برای صنوف ب همراه دارد و می‌طلبد که مسوولان مربوطه هر چه سریع‌تر و یک بار برای همیشه نسخه‌ای برای رفع مشکلات موجود بپیچند.

کد خبر 523492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha