مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

مصوبه احداث راه دسترسی نمایشگاه دائمی قم، پروژه‌ای است که همچنان بر زمین‌مانده و صدای بخش خصوصی و برخی از سرمایه‌گذاران در این استان را درآورده است.

فرودگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مصوبه احداث راه دسترسی نمایشگاه دائمی قم، پروژه‌ای است که همچنان بر زمین‌مانده و صدای بخش خصوصی و برخی از سرمایه‌گذاران در این استان را درآورده است، به‌طوری‌که در بسیاری از جلسات گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استانداری به‌عنوان یکی از مطالبات مهم مطرح می‌شود و حتی به‌طورجدی از سوی نمایندگان قم به‌ویژه امیرآبادی، بلاتکلیفی این پروژه مورد پیگیری قرارگرفته است.

با توجه به تأکید بهرام سرمست استاندار قم مبنی بر اتمام نمایشگاه بین‌المللی قم به‌عنوان پروژه‌ای نیمه‌تمام، پیشنهادهای بخش خصوصی به وزارت راه و شهرسازی در خصوص راه دسترسی و جایگزینی آن منتقل شد، اما همچنان این مسیر دسترسی در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار قم، احداث راه دسترسی نمایشگاه مطابق با آئین‌نامه ایمنی راه، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

محسن بهشتی دراین‌باره توضیح داد: در محور قم تهران تا کیلومتر ۱۱ که محل شروع آزادراه است و اخیرا این آزادراه نیز کلنگ زنی شد، همه زمین‌ها را واگذار کردیم که به سه قسمت تقسیم می‌شود، یا پروژه به بهره‌برداری رسیده است مانند مهر و ماه و بهشت معصومه(س) و یا در حال ساخت است مانند نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه فرش و یا هنوز عملیاتی نشده است.

وی بیان کرد: در بین این اراضی، همه زمین‌ها واگذارشده است، به همین علت که در طرح تفصیلی قم، مطالعاتی شروع شد و پیش‌بینی کردیم بارگذاری کنار اتوبان، این ۱۱ کیلومتر را ناایمن می‌کند، به‌ویژه اینکه حوادث نیز عمدتاً ۳۰ کیلومتر به سمت مقصد اتفاق می‌افتد، دراین‌باره توسعه و هم حفظ جان مردم مهم است.

معاون امور عمرانی استاندار قم تصریح کرد: در طرح تفصیلی، ساماندهی ورودی اتوبان، مسیری را پشت این واگذاری‌ها یعنی از بهشت معصومه(س) و از جاده کوه سفید منتهی کرده‌ایم؛ البته با این رویکرد که اگر این پروژه‌ها شکل گرفت و ترافیک سنگین شد مردم موقع برگشت از بهشت معصومه(س) و نمایشگاه از اتوبان نیایند و ایمنی ایجاد شود.

بهشتی خاطرنشان کرد: این راه دسترسی موردنظر بخش خصوصی نبود، زیرا که این مسیر برای ترافیک در نظر گرفته بودیم و گفتند از آزادراه به‌طور مستقیم، این راه ایجاد شود، ما در استان قم یک‌صدا هستیم و از بخش خصوصی دفاع می‌کنیم، اما باید در فضای کارشناسی، ضوابط و مقررات را مورد ارزیابی قرار دهیم.

معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: در بسیاری از مواقع، طبق نگاه کارشناسی باید نگاه خود را تعدیل کنیم و حتی اگر به خواسته خود نرسیم، شرایط ایمنی را بسنجیم.

وی افزود: ۲۵ فروردین سال جاری در اوج کرونا این جلسه‌ای را با همین موضوع در دفتر استانداری برگزار کردیم و ۲ گزینه مطرح شد، سرمایه‌گذاران در این جلسه گفتند یک و نیم کیلومتر وارد آزادراه شویم و سپس یک‌راه منشعب شود، اما راهداری با کارشناسی انجام‌شده پیشنهاد دادند که وارد اتوبان که می‌شویم، از همان ابتدا، یک مسیر ۴ خطه منشعب شود و به این موازات طرح را اجرا کنیم و ورودی‌ها در این تقاطع تجمیع شود.

بهشتی بیان کرد: به گفته این کارشناسان بهشت معصومه(س) و مهر و ماه و نمایشگاه در این مسیر رفت‌وبرگشت باشد، همین نیز با ضوابط آئین‌نامه ایمنی راه‌ها مغایر بود چون راه حریم دارد و همان‌طور که احداث مترو در کنار آزادراه به سمت تهران در حریم غیرقانونی است، در این جلسه پیشنهاد شد حداقل همان گزینه که موردنظر سرمایه‌گذاران است را با ضریب ایمنی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در آن جلسه استاندار در جمع‌بندی خود، دستور داد که موضوع بررسی و گزینه‌ای مناسب انتخاب شود و اگر انتخاب شد فصل الخطاب باشد، دراین‌باره نمایندگان بخش سرمایه‌گذاری هم آمدند و مهندس سقا مدیرکل ایمنی راه این دو گزینه را مغایر با ضوابط ایمنی بررسی کرد.

معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: رایزنی‌هایی شد که حداقل دومی را انتخاب کنند و تصمیم مدیریتی گرفته شود تا برای سرمایه‌گذار اشتغال ایجاد کنیم، اما حفظ جان مردم نیز بسیار مهم است در قم تصمیمات خوبی اجرا شد و صورت‌جلسه‌ای داریم تا با اخذ مجوز از منابع طبیعی، عملیات راه‌سازی انجام شود.

بهشتی تصریح کرد: احداث نمایشگاه دائمی یک پروژه بسیار مهم است و یک مجتمع بین‌راهی محسوب نمی‌شود و باید همه سازوکارها و جوانب را برای راه دسترسی در نظر گرفت و باید دو سال وقت بگذاریم تا به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.ما به دنبال منافع استان هستیم و در نظر داریم برخی مشکلات را مدیریتی حل کنیم اما ایمنی و حفظ جان مردم نیز در اولویت است و باید به‌طور کارشناسی این راه‌های دسترسی ارزیابی شود.

کد خبر 523473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha