مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: برای جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی، در۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی منطقه «گُودگوار» انواع گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کاشته شد که این کار مانع نفوذ ریزگردها به مرکز شهرستان شده است.

ریزگردها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کمال کریمی اظهار کرد: این حجم از عملیات نهال‌کاری در راستای طرح کنترل کانون‌های بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۰ سال اخیر با اعتبار افزون بر ۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی انجام شد.

به گفته وی باید اذعان کرد در سال‌های گذشته اگر در منطقه یادشده این حجم عملیات نهال‌کاری انجام نمی‌شد، امروز شهر بافق از ریزگردها در امان نبود.

وی منطقه گودگوار را از کانون بحرانی فرسایش بادی و گِردباد ماسه‌های روان استان یزد در بافق عنوان کرد و افزود: هزار و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز در برنامه کشت جدید قرار دارد که به‌تدریج اجرا می‌شود.

به گفته کریمی، کشت درختچه‌هایی نظیر تاغ، گزشاهی، اسکنبیل و گونه‌های متناسب با منطقه خشک در طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته که هرسال اجرا می‌شود.

ریئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق ادامه داد: امسال با عقد ۲  فقره قرارداد، بخش خصوصی ملزم به کشت نهال در ۵۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه گودگوار و مراقبت از کشت‌ سال‌های گذشته شده است.

وی افزود: این بخش از زمین‌های کشت شده در ۷ نوبت به فاصله ۴۵ روز یک‌بار به صورت غرق آبی آبیاری می‌شود و این قرارداد به‌صورت ۹ ماهه بین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و بخش خصوصی منعقد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: وقوع توفان شنی و حرکت شن‌های روان، هر ساله منابع زیستی و اقتصادی شهر بافق را تهدید می‌کند که با اجرای این طرح در دراز مدت شاهد مصون‌سازی و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی خواهیم بود.

کریمی تصریح کرد: برای حفاظت از منطقه، با ساخت و احداث برج دیده‌بانی مجهز به دوربین‌های مداربسته و گشت‌های فعال یگان‌های حفاظت، از حوادث طبیعی جلوگیری و باسوء استفاده‌های احتمالی بر خورد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق خاطرنشان کرد: برای کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع نیاز به تعامل و همکاری دستگاه‌ها ذی‌ربط است و به‌کارگیری نیروهای انسانی و تجهیز در دهیاری‌ها و شهرداری، نصب تابلوهای اخطار از جمله اقدامات مناسب به همین منظور است.

کد خبر 523427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha