رئیس جهاد کشاورزی عنبرآباد از اجرای طرح سایبان باغی (گاردن شید) برای نخستین‌بار در جنوب کرمان به منظور جلوگیری از آفتاب‌سوختگی خبر داد.

سايبان باغي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محسن طاهری گفت: سال ۹۸ برای نخستین‌ بار در یک هکتار از باغ‌های روستای جهادآباد شهرستان عنبرآباد طرح گاردن شید (سایبان باغی) به منظور جلوگیری از آفتاب‌سوختگی اجرا شد.

وی بیان کرد: طرح سایبان باغی با هدف جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، تبخیر و کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد درختان مرکبات اجرا می‌شود.  این طرح به صورت پایلوت در این شهرستان هم اجرا شد.

یک کارشناس کشاورزی جنوب کرمان نیز اظهار کرد: هزینه احداث سایبان باغی در هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان است. این سایبان‌ها که به رنگ سبز هستند قادرند رنگ نور را به خوبی جذب کنند و باعث شادابی مرکبات و مصرف بهینه آب شوند.

سید فاطمه موسوی ادامه داد: احداث سایبان باغی در مناطق پر درخت ضرورت دارد و شادابی مرکبات و کاهش مصرف آب از مزیت‌های این طرح است.

وی اظهار کرد: میزان آفتاب‌سوختگی در برگ درختان مرکبات منطقه در سال ۹۸ حدود  ۳۵ تا ۴۰ درصد بود. به کشاورزان توصیه می‌کنیم برای مقاوم کردن درخت و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی از کودهای پتاسه استفاده کنند و در صورت امکان از مصرف کودهای ازته و محرک رشد خودداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: تسهیلات به باغداران ۷ شهرستان جنوبی استان برای اجرای سایبان باغ‌های مرکبات ارائه می‌شود.

سعید برخوری اظهار کرد: باغداران این منطقه که متقاضی اجرای طرح سایبان روی درختان خود هستند به مراکز خدمات جهاد کشاورزی حوزه خود نسبت به تکمیل پرونده اقدام و از تسهیلات لازم استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای آینده با افزایش دمای هوا و احتمال وزش بادهای گرم مواجه هستیم و می‌طلبد باغداران برای کاهش خسارت آفتاب‌سوختگی اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین و بروز خشکسالی‌های پیاپی و همچنین کاهش سریع رطوبت محیط علت بروز عارضه خسارت به شکل آفتاب‌سوختگی اندام‌های هوایی درختان است.

برخوری ادامه داد: باغداران به پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم برای جلوگیری و کاهش خسارت آفتاب‌سوختگی درختان به ویژه مرکبات توجه کنند. در روزهای آینده با افزایش دمای هوا و احتمال وزش بادهای داغ روبرو خواهیم بود. از نیمه خرداد تا پایان تیرماه به دلیل وزش بادهای گرم و خشک و همچنین کاهش رطوبت و افزایش دمای هوا، اندام‌های هوایی درختان به ویژه مرکبات تا ۵۰ درصد دچار خسارت می‌شود.

کد خبر 523411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha