استان خراسان‌رضوی در زمینه تولیدات دام و طیور با تولید سالانه حدود ۱.۵ تن رتبه نخست کشور را در اختیار دارد و نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

گوشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  به گفته کارشناسان و صاحبنظران اگر مصرف فرآورده‌های دامی توسط هر فرد بدون تغییر بماند احتیاجات برای تولیدات دامی طی سال‌های آینده دو برابر خواهد شد. با توجه به این‌که در حال حاضر در اکثر کشورها مردم با سوء تغذیه مواجه هستند بیشتر این سوء تغذیه به علت کمبود مواد پروتئینی با کیفیت بالا مثل گوشت، شیر و تخم‌مرغ است.

در این میان در کشورهای در حال توسعه که مشکلات تغذیه‌ای بیشتر و نرخ رشد جمعیت بالاتری دارند باید تولیدات دامی نسبت افزایشی بیش‌از ۴۰۰ درصدی داشته باشد تا مردم بتوانند روزانه به ۲۴۵۰ کالری انرژی و ۲۱ گرم به پروتئین حیوانی دسترسی داشته باشند.

در این میان کشور ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی از نظر وجود دام و طیور است که خود ظرفیت تولیدی بالایی را در بخش محصولات دام و طیور به ارمغان می‌آورد و استان خراسان رضوی با جمعیت دامی ۱۴.۶ میلیون واحد سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند که از این حیث در کشور برتر و دارنده رتبه‌های متعدد در زیر مجموعه‌های این بخش تولید و تامین غذایی است.

خطه خراسان سرآمد تولیدات دامی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: هم‌اکنون خراسان رضوی با برخورداری از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات دامی در کشور رتبه نخست کشور را دارد و نقش تعیین‌کننده‌ای در کشور دارد.

محمدرضا اورانی افزود: از مجموع ۱۴.۶ میلیون واحد دامی این استان بیش‌از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک است و بیش‌از ۹۰ هزار نفر در استان فقط در بخش پرورش و تولیدات دام سبک استان اشتغال دارند.

وی ادامه داد: علاوه‌براین هم‌اکنون ۱۲ درصد تولید گوشت قرمز کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح توسعه پرورش و اصلاح نژاد با تغذیه علمی، این میزان تا دو برابر افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به لحاظ تعداد دام و تولید گوشت مقام اول را در کشور دارد ولی خشکسالی‌های ۱۸ سال اخیر، به دامداری سبک این استان صدمه زده است که امیدواریم با علمی کردن پرورش دام سبک بتوانیم بر مشکلات و آسیب‌های ناشی از خشکسالی غلبه کنیم.

اورانی افزود: بخش کشاورزی سه زیربخش زراعی، باغی و دامی دارد که زیربخش دام و طیور در زمینه تولید از مزیت نسبی برخوردار است به طوری که اگر تولیدکنندگان ما در حوزه دام و طیور علم روز و دانش بومی را تلفیق و به کار گیرند به‌طور قطع هزینه تولیدشان کاهش و درآمد بیشتری نصیب دامدار و مرغدار می‌کنند.

وی ادامه داد: با این کار قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهند که رضایت مصرف‌کننده را به دنبال دارد، به همین دلیل اولین چیزی که سرلوحه اقدامات ماست آموزش و توانمندسازی ترویج انتقال یافته‌های تحقیقاتی به واحدهای تولیدی و مزارع است.

خیز خراسان رضوی برای صادرات ۹۵ هزار تن محصولات دامی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: با هدف حمایت از تولیدکنندگان در این استان، طی نامه‌ای تقاضای صدور مجوز صادرات ۹۵ هزار تن شیر خشک صنعتی، تخم‌مرغ و مرغ گوشتی مطرح شده است و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در چارچوب این نامه از وزرات جهاد کشاورزی درخواست کرد تا با صدور مجوز صادرات ۱۵ هزار تن شیر خشک صنعتی، ۵۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۳۰ هزار تن مرغ گوشتی از این استان موافقت شود.

اورانی افزود: هزار و ۴۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت هر دوره ۲۶ میلیون قطعه در خراسان رضوی فعالیت دارند که بخش زیادی از محصول آنها به دیگر استان‌های داخل و همچنین خارج کشور صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: این استان در زمینه تولید مرغ گوشتی، مازاد تولید دارد و در صورتی که مجوز صادرات مرغ گوشتی برای این استان صادر نشود با هدف جلوگیری از خسارت سنگین در استان مجبور به کنترل تولید خواهیم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با تولید سالانه یک میلیون تن شیر رتبه سوم کشور و با تولید افزون بر ۳۲۰ هزار راس دام سنگین مولد و غیرمولد سهم فراوانی در تولید این محصول و فراورده‌های شیری دارد.

اورانی افزود: با هدف حمایت از این صنعت، صادرات شیر خشک با ظرفیت ۱۵ هزار تن از استان را نیز خواستار شده‌ایم و با صدور این مجوز بدون شک حتی ظرفیت‌های خالی این استان به‌کارگیری شده و فعال می‌شوند.

وی ادامه داد: سالانه ۱۴۳ هزار تن تخم مرغ در استان خراسان رضوی تولید می‌شود که ۵۰ هزار تن آن مازاد است بنابراین به استان‌های همجوار و یا خارج کشور صادر می‌شود و خراسان رضوی پس‌از تهران از نظر میزان تولید و تعداد واحدهای مرغ تخم‌گذار رتبه دوم کشور را دارد.

اورانی تاکید کرد: صادرات تخم‌مرغ از مهمترین درخواست‌های سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی است که امیدواریم با آن موافقت شود.

توزیع ۳۳۵ هزار تن نهاده‌ دامی

مدیرتعاون روستایی استان خراسان رضوی نیز گفت: سال ۹۸، ۳۳۵ هزار تن انواع نهاده‌های دامی توسط شبکه تعاون روستایی استان بین دامداران خراسان رضوی توزیع شد.

ایرج ناصری‌مقدم افزود: این میزان توزیع نهاده در بین دامداران طی سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. همچنین توزیع نهاده‌های دامی به منظور دسترسی آسان دامداران به خوراک دام و کاهش قیمت نهاده‌ها و به منظور کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها انجام شده و به همه اتحادیه‌های تخصصی تاکید شده است از تمام ظرفیت‌های موجود برای تامین خوراک دام دامداران مناطق خود استفاده کنند.

عشایر خراسان رضوی تولیدکننده ۶ درصدگوشت کشور

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی هم گفت: سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز توسط جمعیت عشایر کوچ‌رو، نیمه‌ کوچ‌رو و رمه‌دار فعال در نقاط مختلف این استان تولید و روانه بازار مصرف مواد پروتئینی می‌شود.

محمد نبوی‌فرد افزود: عشایر ایران در سطح کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز را معادل ۲۵ درصد حجم مصرف کشور تولید و روانه بازار مصرف مواد پروتئینی می‌کنند که ۱۲ هزار تن آن سهم عشایر خراسان رضوی است.

وی گفت: عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌ دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع‌دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.

کد خبر 523397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha