افشاگری جان بولتن از حرف‌های جنجالی دانلد ترامپ درباره مسائل مختلف از جمله آشنا نبودن او با کشورهای دنیا با واکنش گسترده و تمسخرآمیز شهروندان فنلاندی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

ديدار ترامپ و پوتين در هلسينكي در 2018

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا که حدود ۱۷ ماه از نزدیک‌ترین افراد به رئیس جمهوری ایالات متحده بود، کتابی از دوران حضورش در کاخ سفید نوشته که بخش‌هایی از آن واکنش‌های گسترده و البته ناباورانه در پی داشته است. از جمله مواردی که بولتن در کتاب خود به آن اشاره کرده، آشنا نبودن ترامپ با دیگر کشورها و موقعیت جغرافیایی آنهاست.

گفته می‌شود ترامپ سال ۲۰۱۸ پیش از سفر به هلسینکی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، از رئیس وقت کارمندان کاخ سفید جان کلی پرسیده بود آیا فنلاند بخشی از خاک روسیه است یا نه. این در حالی است که کشور ۵.۵ میلیون نفری روسیه سال ۱۹۱۷ از روسیه مستقل شد و توانست در جنگ جهانی دوم دو تلاش ارتش همسایه شرقی خود را برای اشغال خاک فنلاند ناکام بگذارد. حالا مردم فنلاند از این ناآشنایی رئیس جمهوری آمریکا با دانش جغرافیا بهت‌زده شده و با خشم و تمسخر به آن واکنش نشان داده‌اند.

حسین الطایی، عضو پارلمان فنلاند از حزب سوسیال دموکرات روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت: «اینکه ترامپ نمی‌داند فنلاند بخشی از خاک روسیه هست یا نه ما فنلاندی‌ها را می‌رنجاند اما جلب توجه با جهل دانش جغرافی بزرگ‌ترین نرگانی ترامپ نیست.» تولی کامپیلا، فعال اجتماعی فنلاند هم به ماجرا چنین واکنش نشان داد: «اینکه چیزی نیست! پوتین هنوز فکر می‌کند اوکراین هم بخشی از خاک روسیه است.» توییت تیوو تیوانن، استاد علوم سیاسی دانشگاه هم جالب بود: «بگذارید برای یک‌بار هم که شده فنلاند به صدر اخبار سیاسی جهان برود؛ حالا گیریم در دنیای فانتزی!»

از سوی دیگر، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با دیده تردید به ادعای بولتن درباره دانش جغرافیایی ترامپ نگاه می‌کنند. آنها معتقدند رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر بارها به فنلاند سفر و با سران این کشور اروپایی دیدار کرده است؛ از جمله یک‌بار سال ۱۹۹۲ برای به سرانجام رساندن قرارداد ساخت کشتی و بار دیگر دیدار با سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند هشت ماه پیش از آنکه بولتن در جایگاه مشاور امنیت ملی آمریکا وارد کاخ سفید شود.

این نخستین بار نیست که سخنان ترامپ درباره فنلاند خبرساز می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۸ همزمان با آتش‌سوزی‌های گسترده در کالیفرنیا مدعی شده بود فنلاند با آن جنگل‌های گسترده به این دلیل گرفتار آتش نمی‌شود که مردم این کشور وقت حود را صرف جمع کردن برگ‌های خشک و علف‌ها می‌کنند. فنلاندی‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی این ادعا را به شکل‌های مختلف به سخره گرفتند.

کد خبر 523165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha