جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

صرفه‌جویی در مصرف انرژی علاوه بر حفظ منابع برای آیندگان و کاهش هزینه‌ها به پیشگیری از مشکلات نظیری از جمله کم‌آبی و خاموشی برق در فصل تابستان منجر می‌شود که رعایت این مهم در استان اصفهان بیش از پیش ضروری است.

آب آشاميدني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌دلیل افزایش مصرف و رشد فزاینده آن در کنار منابع محدود اجتناب‌ناپذیر است، زیرا ادامه روند فعلی مصرف، این موضوع را به بحران بزرگی تبدیل می‌کند که قطع مکرر آب و برق را به‌دنبال خواهد داشت.

از سویی استفاده منطقی از منابع انرژی با به‌کارگیری راهکارهای بهینه مصرف، ‌همواره بهترین رویکرد در این مسیر بوده است که با این شیوه استفاده از انرژی نه تنها شاهد کاهش هزینه‌های مصرف انرژی خواهیم بود، بلکه آثار مفیدی همچون کاهش آلودگی زیست محیطی، تداوم طول عمر منابع مالی و در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

 ر اساس گزارش‌های موجود در بخش شاخص‌ها، تعداد مشترکان فعال آب در استان اصفهان (به جز شهرستان کاشان) یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۸۹۹ مشترک و تعداد انشعاب خانگی استان (به جز شهرستان کاشان) نیز یک میلیون و ۱۴ هزار و ۸۱۱ عدد است که این رقم رو به رشد است.

میزان کل مصرف آب شهری در استان اصفهان (به جز شهرستان کاشان) ۷۱ میلیون و ۸۷۱ هزار متر مکعب بوده و مشترکان خانگی بیشترین سهم را با ۷۶ درصد از مصرف کنندگان آب شهری در اختیار دارند.

 بنابراین استان اصفهان واقع در منطقه مرکزی ایران همچون برخی از استان‌های کشور با بحران آب مواجه است که به تاکید کارشناسان برای رفع این مشکل دنباله دار باید با همراهی و همدلی، مدیریت بهینه و تنظیم الگوی مصرف و فرهنگ سازی، تدابیر اصولی اندیشید.

از سویی موضوع اسراف و زیاده‌روی و در مقابل آن صرفه‌جویی بسیار گسترده و مبسوط در کتب دینی و اخلاقی اسلامی مورد بحث قرار گرفته و به‌دلیل همین تاکیدات فراوان لزوم صرفه‌جویی و به قولی اندازه‌گیری مقتصدانه در مصرف به‌عنوان یک ارزش دینی و انسانی پذیرفته شده است.

اگرچه تنها هنگامی که به خشکسالی و محدودیت قطعی بر می‌خوریم، مساله صرفه‌جویی جلوه پیدا می‌کند، اما اگر می‌خواهیم در عرصه‌های گوناگون به موفقیت دست بیابیم، باید فرهنگ اسلامی مصرف صحیح را در جامعه ترویج کنیم.

به هرحال به نظر می‌رسد این اراده مردمی در زمینه صرفه‌جویی باید با فرهنگ‌سازی و تلاش همه‌جانیه، استمرار یابد تا در آینده‌ای نزدیک مشکلات ناشی از محدودیت منابع کمترین تاثیر منفی را در جامعه ما داشته باشد.

شهروندان با مدیریت مصرف برق مانع از بروز خاموشی‌ها شوند

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با توجه به افزایش دما و بالا رفتن میران مصرف انرژی در استان از شهروندان درخواست کرد که با مدیریت مصرف برق از بروز خاموشی‌ها جلوگیری کنند.

حمید علاقمندان افزود: اکنون میزان برق مصرفی مشترکان خانگی به هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیده که ۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی گفت: اگر میزان مصرف برق در استان به این روال ادامه یابد خاموشی‌های مکرر انجام شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: از سویی اگر مصرف برق مشترکان خانگی پر مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو وات در ماه شود، میزان بهای قبض، افزون بر  ۲.۵ برابر می‌شود.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد دست‌کم بالغ بر ۸۰ درصد از مشترکان خانگی، براساس الگوهای تعیین شده برق مصرف می‌کنند.

علاقمندان گفت: مشترکان می‌توانند با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (۱۲ الی ۱۶) به میزان ۱۰ درصد، ضمن کاهش هزینه برق مصرفی، صنعت برق را نیز در ارائه هر چه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.

وی افزود: مشترکان خانگی می‌توانند در ساعات اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان از کولرهای آبی در دور کند استفاده و در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان، خاموش کردن لامپ اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی و کندانسور برای کولرهای گازی، سرویس به موقع کولر آبی و تمیز کردن فیلتر اپراتور (یونیت داخلی) کولر گازی، بسته بودن در و پنجره اتاق‌ها در هنگام استفاده از سیستم‌های سرمایشی به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایش را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق در فصل تابستان برشمرد.

اصلاح رفتار مشترکان در مدیریت مصرف آب  

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان، اصلاح رفتار مشترکان در شهرها و روستاها به منظور مدیریت مصرف آب را بسیار ضروری دانست.

هاشم امینی افزود: در حال حاضر سرانه خانگی مصرف آب در اصفهان دست‌کم ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که اگر مردم در شبانه روز ۱۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، تابستان را با کمترین چالش در تأمین و توزیع آب آشامیدنی سپری می‌کنیم.

وی افزود: همه ساله در فصل گرما، مصرف آب آشامیدنی حدود ۳۰ درصد بیشتر می‌شود و این درحالی است که در فروردین و اردیبهشت با شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصرف آب به مراتب بیش از گذشته بوده است.

امینی تاکید کرد:آبفا استان  یک میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک دارد که حدود ۸۰۰ هزار آنها مشترکان خانگی هستند که در صورتی که روزانه هر کدام ۱۰ لیتر از مصرف خود بکاهند روزانه ۸ میلیون لیتر از منابع آبی کم نخواهد شد که رقم چشمگیری است.

وی، میانگین مصرف آب در استان را در ۲ ماهه امسال دستکم با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل عنوان کرد و گفت: از مردم انتظار می‌رود با آغاز فصل گرما مصرف بهینه آب را مد نظر قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان تأکید کرد: در فصل تابستان در صورتی‌که رودخانه زاینده رود جاری باشد حدود ۵ درصد به منابع آبی از طریق چاه‌های فلمن افزوده می‌شود که این رقم به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آبی ما در فصل تابستان باشد.

به گفته کارشناسان صنعت انرژی، مطابق سند بالادستی سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۸۹ هدفگذاری برای کاهش شاخص شدت انرژی به حداقل ۲سوم میزان کنونی تا پایان برنامه پنجم توسعه و به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

کم آبی از مولفه‌های ذاتی طبیعت ایران است

یک کارشناس ارشد اقتصاد در رابطه با چالش‌های آب در کشور گفت: کم‌آبی از مولفه‌های ذاتی طبیعت ایران است که ۸۵ درصد آن دارای اقلیمی خشک و فراخشک بوده و بیش از ۷۰ درصد مناطق ایران بارش سالانه‌ای کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر دارند.

رضا رضوی افزود: در یک دهه گذشته میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب و حتی در ۵ سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان درپنج دهه گذشته با تکیه بر مدیریت تامین آب، با ساخت سدها برای ذخیره درون و برون سالی و انتقال آب سعی بر مدیریت این پراکندگی مکانی و زمانی در منابع آب سطحی کشور کردند.

این کارشناس تاکید کرد: این در حالی است که به‌دلیل مواجهه با بحران آب و تشدید آن در کشور، اقدامات سیاستی گسـترده بـه منظـور صیانت از منابع آب تجدیدپذیر شامل اصلاح  رویکردهای کلان به برنامه‌ریزی در مقولـه آب و اقـدامات در ابعاد عرضه و تقاضا نیاز است.

وی اضافه کرد: با توجه به تداوم رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای آب و ثابت بودن منابع آب تجدیدپـذیر، ضروری است در چارچوب بسته مطالعاتی جامع، منابع آب کشور، رشد جمعیت، تولیدات کشاورزی، تراز بازرگانی بخـش کشـاورزی و امنیـت غذایی کشور در سالهای آینده مورد مطالعه قرار گرفته و راهکارها و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای توازن منابع و مصارف آب و مواد غذایی تدوین شود.

رضوی بیان داشت: در حوزه مصارف کشاورزی با توجه به سهم بیش از ۹۰ درصدی ایـن بخـش از مصـرف آب، اقدامات سیاستگذاری و اجرایی شامل ابلاغ الگوی کشت بهینه ملی، منطقه‌ای به سـازمان‌ها مبنـی بـر هدایت اعتبارات و تسهیلات به سمت فعالیت‌های کشاورزی رعایت کننده الگوی یادشده را در تواتری مشخص به شورای عالی آب ارائه کنند.

این صاحبنظر اقتصادی افزود: در حوزه مصارف خانگی، افزایش فرهنگ مصرف آب از طریق رسانه‌های گروهی، سرمایه‌گذاری برای بازسازی خطوط انتقال آب، اعمال نظام قیمتگذاری و اعمال قیمت پلکانی برای مصارف بالاتر از استاندارد جهانی، تفکیک آب شرب و بهداشتی، سرمایه‌گذاری برای بازسـازی خطـوط انتقال آب و توجه به اقتصاد آب در مکان‌یابی شـهرهای جدیـد و توسـعه شـهرهای موجـود از مهم‌ترین الزامات مواجهه با بحران آب است.

وی در حوزه مصارف صنعتی به ملاحظات زیست‌محیطی و توجه ویژه برنامه‌ریزان به موضوع آب، به عنـوان جـزء جدایی‌ناپذیر احراز توجیه‌پذیری فنی، مالی و اقتصادی در مکان‌یابی شـهرک‌های صـنعتی و احداث واحدهای صنعتی پرمصرف آب اشاره کرد.

 دستورالعمل ویژه مدیریت بحران اصفهان  

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود در سال آبی جاری  از ابلاغ دستورالعمل‌ ویژه‌ای درخصوص مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف خبر داد تا از هم اکنون برای تابستان برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

منصور شیشه‌فروش اظهار کرد: مجموع بارش‌های سال آبی جاری در کوهرنگ از ابتدای مهرماه ۹۸ تاکنون یک هزار ۱۵۴ میلی متر گزارش شده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته یک هزار و ۱۲۶ میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در کوهرنگ ۴۶ درصد کاهش بارندگی صورت گرفت.

به گفته شیشه فروش، بارش‌های بهاری امسال بیشتر در مناطق شمالی و شرق استان اصفهان رخ داد و بیشترین بارش‌ها در مقایسه با بلندمدت  در شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان و کاشان روی داده است.

جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر است که در مجموع ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا زیر پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ است.

کد خبر 523098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha